Dillí – Záchranáři ukončili prohledávání poničených vagonů vlaku, který v neděli vykolejil na severu Indie. Nehodu podle nejnovější policejní bilance nepřežilo 145 lidí, více než 200 se jich zranilo.
Neštěstí se stalo asi v polovině sedmadvacetihodinové trasy mezi městy Indaur a Patna.
Vlak vykolejil v neděli po 3:00 místního času a mimo koleje se dostalo 14 vagonů. Náraz byl tak silný, že jeden z vagonů se vysunul nad ten před ním.
Záchranáři pracovali ještě v noci na pondělí a pátrali po lidech uvězněných uvnitř vagonů. Ráno dokončili prohlídku posledního ze 14 vagonů a našli v něm těla dalších mrtvých.
Naděje na nalezení přeživších jsou podle úřadů minimální. Záchranné týmy proto již začaly pomocí jeřábů zvedat vagony z kolejí, aby se přesvědčily, jestli nějaká těla obětí nezůstala uvězněna pod nimi.
"Pátrací operace na místě je téměř u konce. Říkám 'téměř', protože nyní se záchranáři snaží pomocí jeřábů zdvihnout vagony a prověřit, zda pod nimi nejsou také nějaká těla," řekl agentuře AP mluvčí indických železnic Anil Saxena.
Místní policie oznámila, že mezi 226 zraněnými bylo 76 lidí zraněno těžce. Zdravotníci na místě poskytovali první pomoc a sanitky zraněné svážely hlavně do nemocnice v nejbližším městě, kterým je Kánpur.
Největší železniční neštěstí v Indii během šesti let
Příčina neštěstí se vyšetřuje, podle zatím nepotvrzených informací by příčinou mohla být vadná kolej.
Jde o největší železniční neštěstí v Indii od roku 2010, kdy při srážce vlaků zemřelo v Západním Bengálsku 146 osob.
Železniční nehody nejsou ale v Indii výjimečné, vládní zpráva z roku 2012 uvádí, že na indických železnicích každý rok zemře asi 15 tisíc lidí. Vůbec nejhorší nehoda se stala v roce 1981, kdy se ve státě Bihár zřítilo do řeky Bágmatí sedm obsazených vagonů. O život tehdy přišlo na 800 lidí.
Indická železniční síť pochází převážně z koloniálního období a je čtvrtá největší na světě; denně přepraví asi 23 milionů lidí. Kvůli zastaralosti se ale průměrná rychlost vlaků pohybuje pouze kolem 50 kilometrů v hodině, chybí moderní signalizace a komunikační zařízení.
Premiér Naréndra Módí loni slíbil, že do modernizace železnic úřady během příštích pěti let investují 137 miliard dolarů (3,5 bilionu korun) a že mimo jiné s finanční podporou Japonska postaví i novou vysokorychlostní železnici, uvedla agentura AP.
Zatím je ale při opravách kolejí a instalaci moderního zařízení vidět jen malý pokrok. Vláda ani nepřistoupila ke zvýšení nyní silně dotovaného jízdného, což je podle expertů nutné k získání prostředků na investice do vlakové dopravy.