Vztek na hranicích. Poláci se přou s Němci o zloděje

Zuzana Kleknerová, Alexandra Malachovská
30. 11. 2012 6:40
Pět let od rozšíření Schengenu je bilance tristní. Závory padly i pro zloděje
Polský zloděj, lapený německými policisty v Görlitzu.
Polský zloděj, lapený německými policisty v Görlitzu. | Foto: Jan Langer

* Před pěti lety vstoupily země bývalého sovětského bloku do Schengenu. Aktuálně.cz mapuje, jak se lidem bez hraničních závor žije. * V několika dílech seriálu popíšeme napjatou atmosféru na česko-polsko-německém pomezí, které ovládli "zloději z Východu". * Po reportáži a pohledu na kriminalitu spojenou Čechy se tentokrát věnujeme Polákům.

Drážďany/Cottbus - Je tomu přesně rok, co se Michael Branding, prodejce zemědělské techniky z německého Braniborska, rozhodl, že přestane mlčet.

Spolu s kamarádem Udo Schellnerem, který na polsko-německém pomezí podniká v lesnictví, začal hledat firmy se stejnou zkušeností, jako má on. Firmy, které marně bojují se zloději.

Iniciativa měla úspěch - 92 společností z okresu Uckermark na severovýchodě Německa pro Brandinga sečetlo škody, které jim v uplynulých letech způsobili nezvaní návštěvníci během opakovaných vloupání.

"Celková suma: 2,2 milionu eur," cituje Brandinga list Badische Zeitung.

Pohraničí po pádu hranic:

Ze soupisky poškozených pak vznikla petice, kterou okrádaní podnikatelé poslali do braniborského zemského sněmu.

"Nemám nic proti Polákům a Litevcům, ale proti zlodějům, to ano," vysvětluje Michael Branding, proč se pět let po vstupu Polska a dalších zemí bývalého východního bloku do Schengenu Němci na Poláky zlobí.

Jak před časem upozornilo Aktuálně.cz, podobně ostatně Němci mluví i o Češích. Alespoň ti, kteří žijí blízko hranic Česka s Bavorskem a Saskem. 

Z braniborské Uckermark je to do Česka skoro 400 kilometrů.

Betonové kvádry před vraty

"Čtyřicet sekaček na jeden zátah," popsal německým novinářům Branding, co všechno už z pozemku jeho firmy zmizelo. Zloději přišli za svítání a vzali vše, na co přišli. Včetně drahých "vnitřností" lisu na slámu.

Německý podnikatel pak investoval 40 000 eur do mohutného plotu, pozemek nechal vybavit alarmy i pohybovými čidly (což ostatně činí i podnikatelé z okolí českých hranic). "Nepomohlo nic," tvrdí.

Traktory jsou v pohraničí mezi zloději žádaným zbožím. Jeden stroj značky John Deere přitom může stát tolik jako malý rodinný dům.
Traktory jsou v pohraničí mezi zloději žádaným zbožím. Jeden stroj značky John Deere přitom může stát tolik jako malý rodinný dům. | Foto: Jan Langer

Firma DHG Handelsgesellschaft z nedalekého Casekowa vždy večer před vjezd na dvůr dávala velký betonový kvádr, aby zloděje odstrašila. Ani to nebylo nic platné - pachatelé tam vnikli oknem a sebrali drahá hnojiva na kukuřici v padesátilitrových zásobnících.

Ve stejné vesnici, jen kousek od hranic s Polskem, dokonce zloději porazili vzrostlý strom, aby mohli odjet s ukradeným traktorem.

Traktory jsou na polsko-německém pomezí vůbec velmi žádaným zbožím. Jeden stroj značky John Deere přitom může stát tolik jako malý rodinný dům.

Země s pověstí zlodějů?

Braniborští zemědělci, kteří teď do stodol zamykají stroje, které prý dřív klidně nechávali přes noc stát na polích, mají jasno, kdo u nich doma krade.

"Netvrdím, že každý Polák je zloděj," řekl listu Die Welt Udo Schellner. "Ale každý, koho tu chytnou, je Polák," dodal. Na polsko-braniborském pomezí nejsou tak ostrá slova na adresu sousedů žádnou výjimkou.

Poláci sice "jisté" potíže připouštějí, Němce však viní z předsudků. Vtip "Jeď do Polska, tvé auto už tam je", který zná v Německu každé malé dítě, přitom podle nich dávno neplatí.

Auta v Německu mizí na objednávku organizovaných skupin ze zemí na východ od Polska, Poláci jsou tedy jen "malé ryby", upozorňují.

Ukradená auta, objevená policisty v Polsku
Ukradená auta, objevená policisty v Polsku | Foto: Policejní ředitelství Oberlausitz-Niederschlesien

Polské argumenty

Podle polského internetového deníku onet.pl většina odcizených německých vozidel směřuje z Polska dál do východní Evropy a dokonce do Střední Asie. Objevila se například v Uzbekistánu či Tádžikistánu.

V článku nazvaném "Němci si utahují z Poláků. Proč nás nemají rádi?" se kriminalitě v polsko-německém pohraničí věnuje i prestižní polský list Gazeta Wyborza. Cituje mimo jiné odborníka na polsko-německé vztahy, sociologa Andrzeje Saksona, který Poláky hájí.

"Poláci jsou poznamenáni tím, že neustále cosi kradou nešťastným, statečným Němcům," uvedl s tím, že v pohraničí stále žije značná část Němců, kteří byli z Polska násilně vysídleni.

Na vylepšení pozitivního obrazu Poláků v Německu nicméně podle Saksona pracují polští instalatéři, uklízečky, dělníci, inženýři i lékaři, kteří v Německu dělají velký kus práce. "Musí však ještě protéct hodně vody v Odře, než Němci změní na Poláky názor," soudí.

Foto: Jan Langer

Nová čísla

Kriminalisté z obou stran hranice - tedy jak Poláci, tak Němci - nicméně přiznávají, že se počet krádeží v příhraničních oblastech zvýšil, a to zejména od konce roku 2007, kdy "padly hranice". Podle policejních statistik je důsledkem "schengenského efektu" až trojnásobné zvýšení počtu krádeží aut v Braniborsku (právě oproti roku 2007).

Počet odcizených zemědělských strojů se pohybuje kolem 2500 až 3000 kusů ročně. Zapravdu jim dává i zbrusu nová statistika, kterou v pondělí zveřejnila Handwerkskammer Dresden (Komora řemeslníků Drážďany). Týká se nejen Polska, ale i Česka.

"Bezpečnostní situace v regionech hraničících s Českem a Polskem zůstává z pohledu řemeslníků kritická," uvedl prezident komory Jörg Dittrich.

"Bezmoc přechází ve vztek"

Podle něj víc než čtvrtina firem z východního Saska a jižního Braniborska hlásí, že mají s kriminalitou větší potíže než před rokem. Ty z oblasti kolem Drážďan škody po zlodějích vyčíslily na 1,35 milionu eur.

Ostritz, hranice mezi Polskem a německým Saskem napodzim 2012
Ostritz, hranice mezi Polskem a německým Saskem napodzim 2012 | Foto: Jan Langer

Postiženi jsou hlavně podnikatelé ve stavebnictví a ti, kteří se zabývají obchodováním s automobily či jejich servisem.

"Nálada v podnicích na hranici s Polskem a Českem je špatná. Bezmoc přechází ve vztek," upozorňuje prezident drážďanské komory Dittrich.

"Mnozí říkají: Musíme se začít bránit sami," potvrdil Aktuálně.cz Uwe Henkel, šéf svazu majitelů autoservisů a obchodníků s auty Innung des KFZ-Handwerks Oberlausitz, jehož členem je momentálně 250 německých firem. "Takhle to už dál nejde."

 

Právě se děje

Další zprávy