Revoluce v léčbě nemocí? Vědci vyvinuli nový druh antibiotik, ničí i odolné bakterie

Zahraničí Zahraničí
15. 9. 2018 18:31
Vědci novou sloučeninu vyzkoušeli na myších. Její výsledky jsou ale více než slibné.
Ilustrční foto.
Ilustrční foto. | Foto: Thinkstock

San Francisco - Už řadu let bojují lékaři s nemocemi, jako jsou meningitida, pneumonie nebo smrtící průjem, které vzdorovitě odolávají dostupným antibiotikům. Bakterie, jež je způsobují, jsou vůči lékům mimořádně odolné.

Mají dvojitou buněčnou stěnu a vnější membránu. Mnoho současných antibiotik přitom funguje právě tak, že se snaží buněčnou stěnu oslabit nebo zabraňují tvorbě určitých proteinů, a tím bakterie zabíjí.

Doktoři se proto v těchto případech dosud uchylovali k nejrůznějším kombinacím už existujících medikamentů. Bojují ale s tím, že i u bakterií, které dosud tak odolné nebyly, resistence postupem času roste a podávané léky proti nim ztrácejí účinnost.

Vědci ale nyní přišli s novinkou - léčivem, které používá zcela jinou "taktiku", informuje server Sciencenews.org. Vytvořili sloučeninu, jež je schopná odolnou membránu bakterií narušit, a s onemocněními tak bojuje mnohem účinněji. V budoucnu by lékaři mohli zachránit mnoho životů.

"Jsme opravdu nadšeni," cituje server Sciencemag.org kalifornského revolučního biologa Petera Smithe z biotechnologické společnosti Genenteh, který za objevem stojí.

Sloučenina zatím neopustila testování v laboratořích a vědci ji dosud ozkoušeli  jenom na myších. Její výsledky jsou ale více než slibné.

500krát účinnější

Peter Smith se se svým výzkumným týmem zaměřil na přírodní sloučeniny arylomyciny, které dokážou membránou proniknout, a chemicky je modifikovali tak, aby se dokázaly navázat na enzym ve vnitřní membráně, jenž bakteriím pomáhá vylučovat proteiny. Ty se pak hromadí uvnitř, dokud membrána "nevybuchne" a celou buňku tak nezabije.

Uměle vytvořená molekula byla nejméně 500krát účinnější než původní přírodní varianta, zejména proti gramnegativním bakteriím způsobujícím infekce i u lidí. Poradila si s velice odolnými bakteriálními kmeny, které dosud úspěšně odrazily už více než tucet druhů antibiotik.

Vědci nicméně varují, že cesta k možnému budoucímu využití v medicíně vede skrze další rozsáhlé testování.

Aby mohlo být nové antibiotikum schváleno, musí také prokázat, že není pro lidský organismus příliš toxické. "Tolerance k nežádoucím účinkům je u antibiotik velmi nízká, není to jako v onkologii," upozornil například biochemik Paul Hergenrother z Univerzity v Illinois. "Je to opravdu krásný příběh, ale výzvou bude, aby se jim podařilo dorazit až na konec cesty, což není snadné."

I pokud se nová antibiotika nakonec dostanou k široké veřejnosti, nejde o stálé řešení. Je pravděpodobné, že pokud začnou být široce využívána jako ta dnešní, bakterie si na ně postupem času rovněž vypěstují určitou odolnost.

Ve velké části Prahy se zvýší daň z nemovitosti

Ve velké části Prahy se zvýší daň z obytných nemovitostí, v případě komerčních nemovitostí se zdvojnásobí na celém území metropole. Vyplývá to z úpravy vyhlášky pro výpočet daně, kterou schválili pražští zastupitelé. Městské části si mohly určit, zda daň u rezidenčních domů zvýší - z těch velkých tak učinily Praha 1, 3, 7, 8, 10, 11 a 12.

Baseballisté v kvalifikaci o Tokio podruhé prohráli, s Itálií 1:5

Českým baseballistům se výrazně vzdálil přímý postup z evropsko-africké kvalifikace na olympijské hry v Tokiu 2020. V Boloni dnes podlehli domácí Itálii 1:5 a připsali si druhou porážku.

Potřebují teď vyhrát zbylé tři zápasy a doufat ve vyrovnanost ostatních utkání, aby měli teoretickou naději na prvenství v turnaji. Spíše ale ještě můžou bojovat o druhou pozici zajišťující účast v závěrečné jarní kvalifikaci na Tchaj-wanu.

Češi měli stejně jako při středeční prohře s Nizozemskem (1:4) více odpalů než soupeř, ale doběhli jen pro jeden bod. "Hity bohužel nepřišly v situaci, kdy jsme měli běžce ve skórovací pozici, abychom z toho udělali větší drámo. A oni důležitý odpal dali," řekl první metař Petr Čech, který měl tři odpaly ze čtyř startů.

Utkání rozjel Schneider dvoumetovým odpalem a Hejma s Červenkou ho dotlačili k prvnímu bodu zápasu. V dohrávce ale Italové hned srovnali a skóre otočili v dohrávce třetí směny. Nadhazovač Chroust dal metu zdarma, dalšího pálkaře trefil a hráč s čtyřletými zkušenostmi z MLB Colabello odpálil tříbodový homerun.

"Ten homerun byl rozhodující. Podle Radima (Chrousta) měl být strikeaut, ale rozhodčí to nefoukl. Nevymlouváme se na to a v podstatě jeden švih dal Italům pohodu do zbytku zápasu," řekl Petr Minařík, který vystřídal Chrousta v páté směně.

Pětatřicetiletý Minařík sice pátému bodu domácích nezabránil, ale jinak další útok zastavil. "Kdybych to nezvládl, tak by to bylo téměř neřešitelné. Takhle jsme ještě pořád zůstali v zápase a bojovali do poslední chvíle," řekl Minařík.

Na začátku šesté směny měli Češi po dvoumetové trefě Červenky šanci snížit, ale obrana Itálie si se složitou situací poradila dvojautem a zdramatizování nepřipustila. "Byť jsme se v útoku prosazovali, tak jsme to nezvrátili," řekl Minařík.

Zákrok večera předvedl ve středním zadním poli Hejma, který rybičkou chytil míč ze vzduchu a vysloužil si aplaus. Ještě lepší počin mohl poté přidat na pálce, ale při plných metách poslal míč do vzduchu a i poslední česká šance na body padla.

V pátek čeká baseballisty od 14:30 duel s Jihoafrickou republikou. V sobotu narazí na silné Izraelce, kteří mají dvě výhry a evropské šampiony Nizozemce porazili vysoko 8:1. V neděli Češi uzavřou své vystoupení v turnaji proti Španělsku.