V Brazílii začal "nákup voličů"

David Koubek
5. 3. 2006 23:10
São Paulo, Brasília - Brazilci sice půjdou k volebním urnám až v říjnu, ale kandidáti na prezidenta nic nenechávají náhodě. Už teď si "kupují" své budoucí voliče. Z veřejných peněz.
Český premiér Jiří Paroubek na návštěvě u brazilského prezidenta Luise Inácia Luly da Silva. Paroubek Lulu ocenil jako charismatického politika, pod jehož vedením se země prudce rozvíjí
Český premiér Jiří Paroubek na návštěvě u brazilského prezidenta Luise Inácia Luly da Silva. Paroubek Lulu ocenil jako charismatického politika, pod jehož vedením se země prudce rozvíjí | Foto: Reuters

Tradiční karneval v Brazílii skončil a obyvatelé nejlidnatější jihoamerické země budou v příštích osmi měsících sledovat jinou událost: předvolební kampaň. Hlavní kandidáti na šéfa státu a vlády se už teď začínají předhánět v tom, kdo bude nakonec v očích voličů ten nejlepší.

Používají k tomu praktiky, které by v Evropě byly považovány přinejmenším za silně populistické. Své hlasy si prakticky kupují.

Jednotlivé strany, které vládnou ať už federální vládě, jednotlivým státům nebo i radnicím, se chtějí blýsknout tím, že opraví kilometry silnic, vylepší veřejnou dopravu nebo postaví stovky nových bytů.

Zalepit díry = získat voliče

Levicový prezident Luiz Inácio Lula da Silva, který bude prezidenské křeslo a vládu své Strany pracujících obhajovat, tak například oznámil velký program oprav silnic a dálnic zvaný "Zalep díru", na který vláda dohromady dá 500 milionů realů (přes 5,5 miliardy korun). Koncem minulého týdne navíc vláda přidala ještě dalších 57,5 milionu.

V Brazílii skončila tradiční karnevalová show. Zemi teď čeká jiná show - předvolební kampaň
V Brazílii skončila tradiční karnevalová show. Zemi teď čeká jiná show - předvolební kampaň | Foto: Reuters

Pozadu nechce zůstat ani jeho předpokládaný největší rival, starosta São Paula José Serra z opoziční Sociálnědemokratické strany.

Konkurence nezůstává pozadu

Deník Globo přinesl informaci, že radnice dvacetimilionové metropole zvýšila výdaje na veřejné práce: Jen za první dva měsíce letošního roku utratil Serra množství peněz, které odpovídá dvěma třetinám celkových loňských investic. Serra oznámil podobný program zlepšení dopravní infrastruktury ve městě jako prezident Lula v celé zemi.

Stejně jako federální vláda vedená Lulou, i radnice nejvyspělejšího a největšího brazilského města odmítá spojitost utrácení s blížícími se volbami. Sociální demokraté tvrdí, že zvýšené výdaje jsou v souladu s již přijatým harmonogramem. Situace se však ve všech volebních letech opakuje.

Zásluhy je nutné voličům ukázat

Výdaje na veřejné investice však nejsou to jediné, za co politici utrácejí. Své zásluhy o veřejné blaho chtějí také patřičně prodat, a to reklamou.

Deník Jornal do Comércio zaznamenal, že vláda prezidenta Luly utratila za první dva měsíce tohoto roku za reklamu 52 milionů realů (přes půl miliardy korun).

Foto: Tomáš Daněk

To je dvěstěkrát více než ve stejném období minulého roku. V prosinci minulého roku dokonce federální vláda utratila 55 milionů realů.

Média komentují především to, že obrovské výdaje na reklamu korespondují s rostoucí popularitou prezidenta Luly da Silvy, jehož Strana pracujících v loňském roce utrpěla velký šrám, když novináři odhalili, že pro volební kampaň využila i nelegálně získané peníze a navíc si kupovala poslance z jiných stran.

Prezident utrácí za reklamu
a získává ztracenou popularitu

Před koncem roku se Lulovy volební preference dokonce propadly až na 35 procent. Čerstvé průzkumy však ukázaly, že dnes by ho volilo více než 50 procent voličů.

Pozadu opět nemůže zůstat největší Lulův Rival, José Serra. Do minulého září byly průměrné výdaje na reklamu sãopaulské radnice 300 tisíc realů měsíčně. Poté, co se Serra rozhodl, že nejspíš bude kandidovat na prezidentský úřad, se výdaje zvýšily sedmkrát.

Politologové se shodují na tom, že právě chudá vrstva, která se místo politiky zajímá spíše o telenovely, je ovlivnitelná politickou reklamou spíše než klasickým volebním programem. Politickému marketingu nahrává také fakt, že v Brazílii je volební účast povinná a pokud lidé k urnám nepřijdou, hrozí jim od úřadů pokuta.

 

Právě se děje

Další zprávy