Washington - Pochybnosti o bezpečnosti Boeingů 787 Dreamliner přiměly americký Federální úřad pro letectví (FAA), aby dočasně pozastavil jejich provoz ve Spojených státech.
Vzápětí se přidaly i úřady v Evropě, Japonsku, Chile a Indii. Na zemi by tak měla zůstat drtivá většina ze 49 strojů, které v současnosti létají.
Poprvé od roku 1979
Podle analytiků jde o první podobné opatření vůči letounu vyrobenému v USA od roku 1979, kdy po smrtelné nehodě v Chicagu byly vyřazeny z provozu letadla McDonnell Douglas DC-10.
Důvodem opatření jsou opakující se problémy s baterií a hrozbou požáru, kvůli nimž dokonce v úterý musel nouzově přistát dreamliner provozovaný japonskými aerolinkami All Nippon Airways.
Odborníky na bezpečnost provozu rozhodně neuklidnilo ani několik podobných incidentů z posledních dní.
Minulé pondělí likvidovali hasiči požár japonského dreamlineru, který začal hořet na letišti v Bostonu, a to rovněž kvůli vadné baterii. Nedlouho poté ukázaly testy společnosti Japan Airlines, že ze skvostu amerického výrobce dál uniká palivo.
Dreamliner v celé své kráse:
Akcie jdou dolů
Šéf firmy Jim McNerney zopakoval, že si je jist nezávadností dreamlinerů.
"V nejbližších dnech uděláme maximum pro to, abychom přesvědčili naše klienty i cestující, že Boeingy 787 jsou bezpečné," prohlásil. "Hluboce litujeme, že nedávné události zasáhly naše zákazníky a způsobily nepříjemnosti jejich pasažérům."
Na rozhodnutí FAA zareagovaly i akcie Boeingu. Na Wall Street se ve středu propadly o více než tři procenta. Rostoucí problémy navíc vyvolávají pochybnosti o budoucnosti jednoho z nejmodernějších dopravních letounů současnosti. Problémy jej totiž doprovázejí od začátku vývoje.
Stroj za 207 milionů dolarů je přitom výjimečný tím, že je z větší části vyroben z karbonových vláken, což v důsledku vede k nižší spotřebě paliva. Boeing má momentálně objednávky na 800 kusů, ovšem není vyloučeno, že někteří klienti je stáhnou.