Washington - Spojené státy a Evropská unie se dohodly na tom, že budou usilovat o nulová cla a nulové subvence na průmyslové zboží vyjma automobilů. Po setkání s předsedou Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem to řekl americký prezident Donald Trump. Evropská unie podle něj začne ze Spojených států nakupovat "hodně sóji" a dovážet bude také více amerického zkapalněného plynu.
Trump na tiskové konferenci po setkání s Junckerem ohlásil novou fázi vztahů USA a EU. Označil ji za fázi blízkého přátelství. Před časem přitom americký prezident označil EU za jednoho z jednoho z mnoha nepřátel, které Spojené státy mají.
Ještě před tiskovou konferencí po klíčové schůzce unikaly v amerických médiích informace o tom, že Trump si na Junckerovi vymohl jisté ústupky, které by mohly vést k odvrácení obchodní války.
Informovala o tom například stanice CNBC s odvoláním na informace evropského diplomata, které údajně poskytl webu Dow Jones News Wire.
Trump v úterý avizoval tvrdou vyjednávací taktiku. "To, co nám Evropská unie dělá, je neuvěřitelně špatné," prohlásil na setkání s veterány v Kansas City.
Prezident USA už na EU a další země uvalil cla na import oceli a hliníku do Spojených států. Unie na to odpověděla vlastními cly na vybrané americké zboží. Trump nyní hrozí, že zatíží cly ve výši až 25 procent dovoz aut do USA.
Na Twitter v úterý Trump napsal, že každá země, které se k USA chová neférově, buď sjedná férovou dohodu, nebo "bude zasažena cly".
A v dalším vzkazu, zřejmě už v přímém odkazu na středeční jednání s šéfem Evropské komise, napsal: "Země, které s námi celé roky zacházely neférově, přijíždějí do Washingtonu vyjednávat."
Odpor byznysu i republikánů
Reálná startovní pozice Donalda Trumpa do setkání s Jean-Claude Junckerem ale nemusela být tak silná, jak by naznačovaly jeho výroky. Přímo zevnitř USA Trumpa oslaboval nesouhlas řady republikánů a především aktivní odpor amerického byznysu a zemědělského sektoru proti celé jeho ochranářské obchodní politice.
Countries that have treated us unfairly on trade for years are all coming to Washington to negotiate. This should have taken place many years ago but,
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) July 24, 2018
as the saying goes, better late than never!
Nepřímo to v úterý potvrdila sama Trumpova administrativa, když oznámila, že uvolňuje dotaci ve výši 12 miliard dolarů na pomoc americkým farmářům, které poškodí odvetná opatření cizích zemí na Trumpova cla. V tomto případě především Číny.
Podle amerického ministra zemědělství Soonyho Perduea jde o "jednorázový program", který americkým farmářům pomůže vyrovnat ztráty, vyplývající "z ilegální odvety" cizích zemí na americká cla.
Od řady republikánských politiků ale zazněla obdobná kritika, jako když Trump zavedl výchozí cla, která vyvolala reakci Číny a dalších zemí.
"Tato tržní válka podráží nohy našim farmářům, ale plánem Bílého domu je utratit 12 miliard na pozlacené berličky," prohlásil republikánský senátor Ben Sasse ze zemědělské Nebrasky, kde se nekonečné lány kukuřice táhnou od obzoru k obzoru.
Brian Kuehl, ředitel obchodního sdružení Farmáři za volný obchod, pak měl v úterý pro Trumpa ještě jiný vzkaz. "Nejlepší pomocí v prezidentově obchodní válce by bylo její ukončení. Tato navržená akce bude jen krátkodobým pokusem, jak zamaskovat dlouhodobou škodu způsobenou cly," kritizoval Kuehl pro Washington Post "záchranný" balíček, který chce Bílý dům poskytnout americkým farmářům.
Masivní daň pro zákazníky
Na jednání Trumpa s Junckerem byla zásadním tématem hrozba Bílého domu, že uvalí cla na dovoz aut. Ale i v tomto případě se američtí automobiloví výrobci, dodavatelé součástí a prodejci postavili proti prezidentovi.
Aliance automobilových výrobců (AAM), která zastupuje dvanáct největších automobilek a také dodavatele součástí, v otevřeném dopise varovala ministerstvo obchodu, že cla by vyvolala "negativní domino efekt". Poškodila by konkurenceschopnost amerických výrobců a měla dopad na ekonomiku USA.
"Zvýšení cel na auta a autosoučástky by znamenalo masivní novou daň pro zákazníky," stojí v dopise AAM.
Velké americké automobilky značnou část své domácí nabídky vyrábějí v cizině a dovážejí do USA. Například firma GM loni takto importovala 36 procent vozů prodaných na americkém trhu.
Přibližně stejný poměr platí o dovezených dílech a součástkách pro vozy smontované v USA. Automobilka varovala vládu, že cla by vedla ke ztrátě pracovních míst v USA a výsledkem by byla "menší GM".
"Ekonomická pevnost společností, jako jsme my, přímo podporuje ekonomickou sílu naší země. Chceme zdůraznit, že cla na dovoz aut by to mohla oboje ohrozit," stojí ve veřejném prohlášení automobilky GM.
Podle AAM by Trumpova cla v průměru zvýšila cenu aut na americkém trhu o 5800 dolarů. Podle některých analýz by se vozy hůře prodávaly, jejich celkový prodej v USA by se snížil o 2 miliony aut, když loni se v USA prodalo celkem 17,2 milionu automobilů.
Zhruba 44 procent vozů, prodaných loni v USA, bylo do země dovezeno. Případná cla tak děsí i americké automobilové prodejce.
"Musíme přežít"
Ryan Gremore, prezident firmy O´Brien Mitsubishi v Illinois, deníku Wall Street Journal řekl, že pokud by Trump skutečně zavedl cla, přestal by prodávat nové vozy a soustředil by se na ojetiny.
"Zákazníci by nás nepochválili," odhaduje Ryan Gremore, jak by Američané reagovali na vyšší ceny aut v důsledku cel. "A my musíme přežít," dodal autoprodejce Gremore.
"Je to recept na smrštění trhu," popsal Jeremy Acevedo z analytického webu Edmunds.com pro Wall Street Journal dopady možného zavedení Trumpových cel na dovoz aut.