Vědci vypátrali tajemný zdroj plynu, který ničil ozonovou vrstvu. Vyráběli ho v Číně

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
27. 5. 2019 14:28
Když vědci loni zaznamenali, že někdo do atmosféry vypouští zakázaný plyn ničící ozonovou vrstvu, vyvolalo to poprask. Nebyli si totiž jistí, kdo nebo co je zdrojem nebezpečné látky. Podezření padlo na Čínu, šlo ale jen o pouhé domněnky. Až nyní, s odstupem téměř roku, mohou vědci záhadu definitivně uzavřít. Nová studie potvrdila, že látka pochází z továren na severovýchodě Číny.
Továrna v Číně, ilustrační foto.
Továrna v Číně, ilustrační foto. | Foto: Reuters

Studii, za kterou stojí mezinárodní tým vědců, zveřejnil minulou středu odborný časopis Nature. Její výsledky ukázaly, že z průmyslových oblastí na severovýchodě Číny pocházelo nebo stále pochází 40 až 60 procent emisí nebezpečné látky.

"Někde v blízkosti provincií Šan-tung a Che-pej jsme narazili na místa se zvýšenou produkcí tohoto plynu," řekl americké televizi CNN chemik z Bristolské univerzity Matt Rigby, který výzkum vedl.

Zakázanou látkou je trichlorfluormethan známý pod zkratkou CFC-11, který se v minulém století využíval zejména k výrobě izolační pěny pro lednice nebo k zapletení budov. Chemikálie spadá do skupiny chlorfluoruhlovodíků (CFC), které poškozují ozonovou vrstvu. "CFC jsou hlavními viníky úbytku stratosférického ozónu, který nás chrání před ultrafialovým zářením," dodal Rigby.  

Výrobu uhlovodíků CFC poprvé výrazněji omezil Montrealský protokol v roce 1987, pod kterým je podepsaná i Čína. Od té doby až zhruba do roku 2012 CFC-11 v ovzduší ubýval.

Loni ale odborníci zjistili, že v posledních letech ubývat přestal. Jelikož se tento uhlovodík v přírodě přirozeně nevyskytuje, existovala jediná možnost. Někdo ho uměle produkuje.

Podezření se potvrdila

Už loni americký deník The New York Times vyslovil podezření, že plyn CFC-11 putuje do atmosféry z čínských továren v provinciích Šan-tung a Che-pej. Novináři pátrali po zdroji látky spolu s nevládní Vyšetřovací agenturou pro životní prostředí (EIA).

Domněnky nabraly na síle, když čínské úřady následně některé z podezřelých továren zavřely. Bez jakéhokoliv vysvětlení.

Čína loni popřela, že by její továrny obcházely zákaz výroby trichlorfluormethanu. A přislíbila, že případnou nelegální produkci tohoto plynu vymýtí. K nejnovější studii mezinárodního týmu se však Peking zatím nevyjádřil.

Vědci si při výzkumu pomohli zejména počítačovými simulacemi. Ty odhalily, že výskyt emisí plynu CFC-11 se na severovýchodě Číny zvýšil v letech 2013 až 2017 v porovnání s roky 2008 až 2012 o 110 procent. To je nárůst o zhruba sedm tisíc tun.

Autoři studie zkoumali i další blízké asijské země, například Japonsko a Tchaj-wan. Z těchto států ale žádné emise plynu do ovzduší nemíří. "Neobjevili jsme žádné známky zvýšených emisí z Japonska, Korejského poloostrova ani žádné jiné země, kam sahají naše sítě," sdělil Luke Western z Bristolské univerzity. 

Odkud pochází zbytek? 

Ze severovýchodu Číny ale podle odborníků pochází jen zmíněných 40 až 60 procent emisí trichlorfluormethanu. Zbytek by mohl vznikat v jiné části Číny. Anebo v Indii, Africe nebo Jižní Americe, což jsou oblasti, které vědci v rámci studie neprobádali.

Podle chemičky Susan Strahanové z amerického Národního úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) lze jen těžko odhadnout, jak velký dopad mohou emise plynu mít na ozonovou vrstvu. "Odpověď skutečně záleží na tom, jestli se tyto emise přestanou vyskytovat, nebo ne," uvedla Strahanová pro americký zpravodajský server ABC

Emise CFC-11 umí přežít v atmosféře asi půl století. Britský deník The Guardian připomíná, že před dvaceti lety byly chlorfluoruhlovodíky zodpovědné za asi deset procent globálního oteplování způsobeného člověkem.

Video: V Číně černají od sazí ovce. Znečištění řeší země zavíráním dolů

V Číně černají od sazí ovce. Znečištění řeší země zavíráním dolů | Video: Reuters
 

Právě se děje

před 31 minutami

Policie odložila kauzu známek, kvůli níž skončil ministr Kremlík

Policie odložila kauzu tendru na elektronické dálniční známky, kvůli níž v lednu skončil ve funkci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Odložení případu ale ještě přezkoumá státní zastupitelství. Na webu to ve středu uvedla Česká televize na základě informací Vrchního státního zastupitelství v Praze. Trestní oznámení podával premiér Andrej Babiš (ANO), který zakázku na známky označoval za předraženou.

"Věc byla policejním orgánem odložena," řekl nyní ČT státní zástupce Marek Bodlák. Pražské Vrchní státní zastupitelství však rozhodnutí policie ještě prověří. "Spisový materiál dosud nebyl kompletně přezkoumán," uvedl Bodlák.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v lednu oznámil, že IT části systému elektronických dálničních známek, včetně e-shopu a mobilní aplikace, vytvoří firma Asseco Central Europe. Systém měla také firma následně čtyři roky provozovat a celkem měla od státu dostat 401 milionů korun. Zakázka byla vedena v utajovaném režimu a nebyla vyhlášena klasická veřejná soutěž. Kritizovali to opoziční poslanci, a poté i premiér uvedl, že je zakázka předražená a SFDI o ní vládu neinformoval. Zakázka byla zrušena, Babiš navrhl odvolání Kremlíka a kvůli tendru podal trestní oznámení.

Zdroj: ČTK
před 54 minutami

Europoslanci varovali vlády před ovlivňováním nezávislosti médií

Vlády některých států Evropské unie se podle europoslanců pokoušejí umlčovat nezávislá média a omezovat jejich pluralitu. Evropský parlament ve středu vyzval Evropskou komisi, aby pravidelně hodnotila nezávislost médií v členských zemích a jejich vlastnické struktury. Poslanci v usnesení přijatém výraznou většinou hlasů také odsoudil násilí, pronásledování a nátlak, kterým čelí novináři v některých členských státech EU.

"Média by měla sloužit pravdě, nikoli lži. Měla by sloužit voličům, nikoli těm, kteří jsou u moci, a moc by měla kontrolovat," prohlásila zpravodajka přijatého usnesení Magdalena Adamowiczová zastupující v EP polskou opozici. Rezoluce konstatuje, že v některých případech se vlády snaží tuto roli médiím komplikovat a oslabovat jejich nezávislost a pluralitu. Parlament je "hluboce znepokojen sílícími politickými útoky na média a odsuzuje nedostatečnou ochranu jejich zdrojů". Poslanci kritizovali i stav veřejnoprávních médií v některých zemích, která jsou podle nich "ukázkou provládní propagandy".

Evropská komise od letošního roku posuzuje pluralitu médií v členských zemích v rámci ročního hodnocení stavu právního státu. Ve většině zemí je podle Bruselu situace vyhovující. V Polsku, Maďarsku, Bulharsku a na Maltě má však komise obavy z možného vlivu vládnoucích politiků na veřejnoprávní i soukromá média. Česka, Bulharska a Kypru se zase týkaly výtky spojené s nedostatečnou transparentností vlastnictví médií.

Zdroj: ČTK
Další zprávy