Toto je fake news! Google jde proti falešným zprávám, začíná s ověřováním pravdivosti

ČTK ČTK
8. 4. 2017 11:06
Google v pátek na celém světě zpřístupnil službu fact-checkingu, kterou od října zkoušel v USA a Velké Británii. U některých dotazů a zpráv se tak uživatelům může zobrazit hodnocení pravdivosti jako "převážně pravdivý" nebo "nepravdivý". Internetový gigant se tak zapojuje do boje proti šíření dezinformací. Zatím však nástroj funguje ve velmi omezené míře. Kvůli ověřování informací oslovil Google více než stovku organizací, mezi nimiž jsou zavedené ověřovací weby PolitiFact či Snopes.com, ale také zpravodajské organizace jako agentura AP, britská BBC nebo americké National Public Radio.
Foto: Reuters

New York - Uživatelům vyhledávače Google po celém světě se od pátku u některých dotazů a zpráv může zobrazit hodnocení pravdivosti jako "převážně pravdivý" nebo "nepravdivý". Internetový gigant se tak chce zapojit do boje proti šíření dezinformací.

"Takazvaný fact-checking budou pro internetového giganta provádět zavedené ověřovací portály či média," uvádí agentura AP. S vlastní strategií na potlačení falešných zpráv ve čtvrtek přišel také Facebook.

Google nový prvek spustil již loni v říjnu, ovšem pouze na území USA a Velké Británie. Postupně pak přidával další země a v pátek zpřístupnil službu fact-checkingu celému světu a všem jazykům. Zatím však nástroj funguje ve velmi omezené míře, neboť kritéria pro zapojení do systému v současné době splňuje jen několik skupin.

AP, BBC i zavedené ověřovací weby

Kvůli poskytování fact-checkingu Google oslovil více než stovku organizací, mezi nimiž jsou zavedené ověřovací weby PolitiFact či Snopes.com, ale také zpravodajské organizace jako agentura AP, britská BBC nebo americké National Public Radio. Pravdivost budou moci posuzovat jen instituce, které "algoritmus označí jako důvěryhodné zdroje informací."

Některé výsledky vyhledávání, ať už jde o všeobecné nebo mezi zprávami, pak bude doprovázet známka pravdivosti a název subjektu, který pravdivost ověřoval. Pokud různí hodnotitelé dojdou k odlišným závěrům, uvidí uživatelé všechny výsledky.

"Tyto kontroly nepochází od Googlu a slouží k tomu, aby lidé mohli činit informované závěry," uvedla americká společnost. "I v případě, že obdrží navzájem odlišné verdikty, považujeme za důležité, aby lidé měli představu o míře shody, která panuje, a o tom, jaká hlediska zaujímají jednotlivé zdroje."

10 znaků fake news

Do boje s falešnými zprávami se pustil také Facebook. Na dobu tří dnů umístil uživatelům mezi upozornění odkaz na návod, "jak rozpoznat falešnou zprávu", který uvádí deset nejčastějších znaků takovýchto sdělení. Experti, kteří hovořili s britskou BBC, však účinnost tohoto kroku zpochybňují.

Americké internetové společnosti reagují na kritiku, podle níž v otázce šíření dezinformací nepostupují dostatečně razantně. Přestože nejde o nový fenomén, ocitá se nyní v centru pozornosti, a to zejména díky americkým prezidentským volbám a také lehkosti, s jakou lze dnes falešné informace dostat k širokému publiku, píše web deníku The Guardian.

Výkonný ředitel Googlu Sundar Pichai zaujal po vítězství Donalda Trumpa jednoznačné stanovisko: "Z našeho pohledu by neměla existovat žádná situace, kdy dochází k cirkulaci falešných zpráv, takže tohle chceme určitě zlepšit," řekl pro BBC krátce po volbách.

Prezidentská kancelář měla možnost se s obsahem naší práce seznámit, kritiku jsme poprvé slyšeli až z médií, říká Eva Romancovová. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy