Los Angeles - Američané vyzkoušeli nový bezpilotní letoun, který je šestkrát rychlejší než zvuk.
Test ale skončil nezdarem.
Při letu nastaly krátce po spuštění z bombardéru problémy se směrovým stabilizátorem. Letoun pak nemohl naplno spustit svůj motor a armáda o něj přišla. Podle agentury Reuters se Waverider rozlomil.
X-51A Waverider by teoreticky mohl doletět z východního pobřeží USA do Británie za hodinu a je projektován jako jakýsi mezistupeň mezi letadly a vesmírnými raketami.
Pokusný let se uskutečnil na základně v Kalifornii, severozápadně od Los Angeles. Letadlo mířilo nad Pacifik.
Osm metrů dlouhý letoun, poháněný speciálními tryskovými motory, nemá křídla a do vzduchu jej - coby nosič - vynesl obří bombardér B-52. Vystoupal do výšky přes dvacet kilometrů.
Teoreticky měl Waverider dosáhnout rychlosti Mach 6 (přibližně 6900 kilometrů) a po pěti minutách se zřítit do oceánu.
"X-51A není použitelný víckrát. Jakmile jednou vzlétne, je jisté, že skončí v oceánu," řekl k prototypu agentuře Reuters John Haire ze základny Edwards Air Force v Kalifornii.
Americká armáda si od novinky slibuje možnost používat v budoucnosti v boji rychlejší střely s plochou dráhou letu.
Stroj měl překonat rychlost Mach 6. Loni v červnu byl testován na dosažení rychlosti Mach 5, ale rovněž neúspěšně.
Před osmi lety americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) testoval letadlo, které mělo překonat rychlost zvuku dokonce více než devětkrát. Po několika sekundách se zřítilo.
Vzdálenost mezi východní částí USA a Evropou by sice výrazně zkrátil, nicméně Američané dávají jasně najevo, že pro osobní dopravu není určen, takže na mezinárodních letištích jej hned tak neuvidíme.
Nadzvukový letoun Concorde, který létával z Londýna a Paříže do New Yorku, vyvinul rychlost Mach 2 a vzdálenost mezi USA a Evropou překonal za tři hodiny.
Concorde ale ukončil provoz v roce 2003. Přispěly k tomu finanční důvody a také tragická nehoda při startu z pařížského letiště Orly v roce 2000.
Evropská agentura pro leteckou a kosmickou techniku (EADS) se zabývá projektem, který by měl dosloužilé concordy nahradit.
Letoun pro maximálně sto pasažérů vynesou raketové motory až do výšky 32 kilometrů nad zemí. Měl by vyvinout rychlost Mach 4. Ředitel EADS Jean Bortin ale upozorňuje, že jde o výzkum, který bude trvat "několik desítek let."