Lausanne - Švýcaři právě představují letadlo na solární pohon, s nímž chtějí příští rok bez paliva obletět svět. Jde o vylepšeného "potomka" solárního letounu Solar Impuls, který vzbudil pozornost v roce 2012, kdy s ním piloti dolétli ze Švýcarska do Maroka.
Jedná se o vrtulový stroj s větším rozpětím křídel, než má Jumbo Jet (72 metrů). Energii ze slunce využívá tak efektivně, že může létat i v noci. Teoreticky je tudíž schopen nekonečného letu.
"Po letech plánování, komplexních simulací a zkušebních letů s prvním prototypem bude našim partnerům, přátelům a médiím představen Solar Impulse 2, který v roce 2015 bez paliva - poháněn jen sluncem - obletí svět," stojí v oficiálním prohlášení iniciativy.
Aby vše fungovalo, jak má, nesměla hmotnost Solar Impulse 2 překročit 2,3 tuny. Piloti André Borschberg a Bertrand Piccard se tak musí během cesty kolem světa, která má trvat od dubna do července příštího roku, poskládat do prostoru 3,8 metru čtverečního.
V něm přitom budou muset během jednotlivých etap letu strávit pět až šest dní v kuse. Celkem se počítá, že 35 tisíc kilometrů dlouhá cesta zabere okolo 500 letových hodin. Na každý den letu budou mít Borschberg s Piccardem k dispozici 2,4 kilogramu potravin, 2,5 litru vody a litr iontového nápoje.
Jako toaleta poslouží sedadlo
Jako toaleta poslouží ve výšce 8,5 kilometru nad mořem speciálně upravená sedačka. Udržet pozornost pilotům pomůže hypnóza a meditační cvičení.
Pohon Solar Impulse 2 zajistí čtyři stejnosměrné elektromotory o výkonu 17,4 koňské síly. Letoun díky nim může dosáhnout rychlosti 36 až 140 kilometrů za hodinu.
Motory mají 94% účinnost, to je světový rekord
Dvoulisté, 4 metry dlouhé vrtule rotující rychlostí 540 otáček za minutu dokážou pracovat s 94procentní efektivitou, čímž už samy o sobě překonávají světový rekord.
Sluneční svit bude během letu přeměňovat na elektřinu 17 248 křemíkových fotovoltaických článků o tloušťce 135 mikrometrů. Ty jsou rozmístěny na křídlech a vodorovné ocasní ploše. Celkem tak budou solární panely pokrývat plochu o rozloze 269,5 metru čtverečního.
"Abychom mohli náš sen uskutečnit, museli jsme naplno využít každičký watt a uchovat jej v bateriích. Solar Impuls je první letoun na světě, který se přiblížil nepřetržitému letu," podotýká André Borschberg.
K uskladnění přebytečné energie během dne byly využity lithium-polymerové akumulátory s energetickou hustotou 260 watthodiny na kilogram. Baterie tvoří celou čtvrtinu váhy letadla.
Přesná trasa letu bude teprve stanovena, zatím se počítá s tím, že místo startu i přistání bude vybráno někde v oblasti Perského zálivu. Mezipřistání jsou pak plánována v Indii, Barmě, Číně, USA a jižní Evropě nebo severní Africe.
Není to první průlomový počin, o nějž se chtějí švýcarští piloti v oblasti solárního létání pokusit. Na kontě už mají několik světových rekordů.
V roce 2010 jako první se solárním letounem uskutečnili celonoční (26hodinový) let. V červnu 2012 doletěl Solar Impuls pilotovaný Piccardem, který po mezipřistání v Madridu vystřídal v kabině svého společníka Andrého Borschberga, až do hlavního města Maroka Rabatu.
Druhou etapu trasy, dlouhou 830 kilometrů, urazil za 19 hodin průměrnou rychlostí 44 kilometrů v hodině. V Madridu musel ovšem letoun čekat týden na lepší počasí.