Scény jako z Šíleného Maxe. V hladovějící Venezuele řádí lupiči jídla, přepadávají kamiony

Reuters Zahraničí Reuters, Zahraničí
15. 2. 2018 19:10
Jihoamerickou Venezuelu trápí silná hospodářská krize a mezi obyvateli se šíří hlad. Někteří ze zoufalství přepadávají nákladní auta přepravující potraviny ze zemědělských farem.
Humberto Aguilar přivazuje náklad zeleniny ke svému vozu.
Humberto Aguilar přivazuje náklad zeleniny ke svému vozu. | Foto: Reuters

La Grita - Je půlnoc a venezuelský řidič kamionu Humberto Aguilar se řítí tmou po jedné z nejnebezpečnějších silnic v Latinské Americe. Veze 20 tun zeleniny, čerstvě nasbírané na farmách v Andách, a míří do venezuelské metropole Caracasu.

Nakládání nového zboží ve městě La Grita.
Nakládání nového zboží ve městě La Grita. | Foto: Reuters

Když před západem slunce vyrážel z města La Grita na západě země, měl před sebou 900 kilometrů dlouhou cestu. Moc dobře věděl, že bude během ní riskovat život.

Vleklá ekonomická krize ve Venezuele nabírá na síle a mezi lidmi se šíří hlad. Nemají peníze, za které by si jídlo koupili. V obchodech navíc často nedostanou základní potraviny a léky.

Roste proto počet loupeží potravin. Pachatelé číhají u silnic, po kterých jezdí nákladní auta s potravinami, a přepadávají je. Humberto Aguilar popisuje v reportáži agentury Reuters, jak před pár dny zloději přepadli konvoj, ve kterém zrovna jel. Stovky lidí se vrhly na auta, ze kterých kradli mléko, rýži a cukr. Řidiči jim v tom nedokázali zabránit.

Aguilar měl štěstí. Jeho vůz s "levnou" zeleninou nechali být. "Vždy když se loučím se svou rodinou, svěřuji svůj život do rukou Boha a Panny Marie," tvrdí šestatřicetiletý řidič v článku agentury Reuters.

Zoufalství z hladu

Loupeže na silnicích nejsou v Latinské Americe ničím výjimečným. Konkrétně ve Venezuele jich ale v posledních měsících výrazně přibylo. Vysoká čísla ukazují, že nejde jen o projev "běžné" kriminality, ale výsledek rostoucího hladu v třicetimilionové populaci.

Jen během ledna policie zaregistrovala 162 případů rabování, z toho 42 tvořila přepadení nákladních aut. Loňská čísla za stejné období jsou přitom podstatně nižší, k přepadení kamionu došlo jen jednou.

Venezuelský řidič Andres Pernia čelil také útoku lupičů. Skončil ale "jen" s rozbitým čelním sklem.
Venezuelský řidič Andres Pernia čelil také útoku lupičů. Skončil ale "jen" s rozbitým čelním sklem. | Foto: Reuters

"Hlad a zoufalství jsou tady mnohem horší, než si lidé uvědomují. To, co vidíme na silnicích, je jen jejich projevem," říká Oswaldo Ramírez, který vede agenturu ORC. Ta pro firmy monitoruje bezpečnost na venezuelských silnicích.

"Vídáme i lidi, kteří ukradnou nebo podříznou zvířata přímo na pastvinách. Lidi, kteří útočí na obchody a blokují silnice, aby protestovali proti nedostatku jídla. Situace je extrémně vážná," upozorňuje Ramírez.

Venezuelští řidiči se proto čím dál víc bojí vyjíždět s nákladem. Firmy jim musí přidávat, což vede ve finále k dalšímu zvyšování cen potravin.

Pistole u hlavy

"Vláda nás nijak nechrání. Je to šílenství. Lidé si navykli na jednoduchý život lupičů," říká Javier Escalante, který vlastní dvě nákladní auta, pendlující mezi městem La Grita a předměstím Caracasu.

Na silnicích občas hlídkují vojáci venezuelské Národní gardy. Oni sami ale podle svědků někdy požadují úplatky, nebo se dokonce podílejí na rabování. Představitelé vlády a bezpečnostních složek ale na dotazy agentury Reuters neodpověděli.

Venezuelský řidič Aguilar nicméně potvrzuje, že situace je kritická. Jednou mu lupič dokonce přiložil pistoli k hlavě. Kolega na vedlejším sedadle ho ale nakonec jako zázrakem dokázal odzbrojit. 

Zloději mají na venezuelských silnicích nejrůznější techniky - záleží na terénu a jejich cíli. Často jezdí na motorkách. Gang pak obklíčí nákladní auto a donutí řidiče zpomalit. V tu chvíli lupiči naskáčou na vůz, rozříznou plachtu a vyhází zboží, které se skutálí na zem. Tam už ho seberou jejich komplicové.

Výjimkou nejsou ani nejrůznější "zpomalovače". Jakmile řidiči kamionů na silnici vidí spadlý strom nebo ucítí, že jim pohozené hřebíky propíchly pneumatiky, vědí, že mají problém. Neexistuje, že by zastavili u krajnice a dali si šlofíka - v takových případech hrozí, že by po probuzení viděli akorát dav lidí, kteří se vrhají na vozidlo. 

Šílený Max, nebo Robin Hood?

Podle některých svědků připomínají venezuelské silnice záběry z populárního filmu Šílený Max. Jiní řidiči lupiče popisují spíš jako novodobé Robiny Hoody. Ne všichni totiž chtějí svým obětem ublížit.

"Když se v takové situaci ocitnete, musíte nechat věci být," radí Roberto Maldonado, který pracuje pro firmu řidičů z La Grity. "Když mají lidé hlad, jsou nebezpeční."

Ani to ale mnohé neuchrání od smrtelných následků. Všichni řidiči, které reportéři Reuters oslovili, znali minimálně jednoho zabitého člověka. Většinou zemřel spíš během cílené loupeže než spontánního rabování.

Venezuela je už několik let v hluboké ekonomické krizi. Značný podíl na tom má řízená socialistická politika současné vlády, která se navíc nedokázala vypořádat s propadem cen ropy na světových trzích. Autoritářský prezident Nicolás Maduro navíc odmítá jakoukoliv kritiku. Na letošní duben vypsal volby, ve kterých chce obhájit svůj mandát. Navzdory zhoršující se hospodářské situaci země.

Takhle pak Humberto Aguilar prodává své zboží v Caracasu.
Takhle pak Humberto Aguilar prodává své zboží v Caracasu. | Foto: Reuters
 

Právě se děje

před 32 minutami

Ministryně financí Schillerová zvažuje zrušení několika daňových výjimek

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) zvažuje zrušení několika daňových výjimek. Jedna z nich se týká takzvaného časového testu při prodeji investičních bytů. Další v dnešní Partii televize Prima Schillerová upřesnit nechtěla, protože nebyly projednány s koaliční sociální demokracií. Totéž se týká daňového osvobození příjmů z prodeje bytů.

Příjmy z prodeje investičních bytů se nedaní v případě, že je majitelé vlastní nejméně pět let, uvedla ministryně. Lhůtu by chtěla prodloužit na 15 let. Opatření by podle ministryně mohlo podpořit vlastnické bydlení lidí, kteří by byt také skutečně užívali, stát by mohl získat kolem 600 milionů korun ročně.

"Mám tam ještě tři, čtyři věci," uvedla Schillerová. Pokud by na nich byla v koalici shoda, ukončení těchto daňových výjimek by přineslo podle ní dvě až tři miliardy korun.

Koalice se nedávno dohodla na zavedení nedaněného stravenkového paušálu pro zaměstnance, který by měl fungovat vedle klasických stravenek. Daňové zvýhodnění paušálu by mělo zůstat stejné jako u stravenek, v případě stokorunové stravenky by tak zaměstnanci měli mít 55 korun za každý odpracovaný den. Změna kritizovaná zejména odbory má být součástí daňového balíčku, který by měl platit od roku 2021.

před 42 minutami

Na cenách Goya uspěl Almodóvarův film Bolest a sláva

Sedm španělských cen Goya včetně těch za režii a nejlepší film získalo Bolest a sláva režiséra Pedra Almodóvara. Sošku za herecký výkon na galavečeru ve své rodné Malaze převzal Antonio Banderas. V Bolesti a slávě hraje stárnoucího režiséra, jehož předobrazem byl sám Almodóvar. Pět cen dostalo drama ze španělské občanské války Mientras dure la guerra (Dokud je válka) režiséra Alejandra Amenábara. Nejlepší herečkou je Belén Cuestaová z dramatu La Trinchera Infinita (Nekonečný zákop), jež vypráví o muži skrývajícím se za frankistické diktatury ve svém domě. Cenu pro nejlepší evropský film si odnášejí Bídníci francouzského režiséra malijského původu Ladje Lye.

Zdroj: ČTK
Další zprávy