Žádné lajky ani sdílení. Rakouská televize ORF chce redaktorům zakázat komentovat politiku na sítích

Martin Novák Martin Novák
29. 6. 2018 15:28
Televizi ORF tvrdě kritizuje krajně pravicová Svobodná strana Rakouska (FPÖ).
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Twin Design / Shutterstock.com

Vídeň - Nejen v České republice a na Slovensku je veřejnoprávní televize pod tlakem politiků. Stejné problémy má rakouská ORF. Deník Der Standard v úterý zveřejnil informaci, že vedení televize připravilo návrh nových zásad pro chování redaktorů a vůbec zaměstnanců ORF na sociálních sítích.

Podle návrhu by neměli komentovat politiku a prezentovat své názory na ni. A to ani jako soukromé osoby. Totéž platí pro lajky, sdílení a retweetování.

Generální ředitel televize Alexander Wrabetz to zdůvodňuje snahou o nezávislost, nestrannost a objektivitu instituce. Televizi kritizuje především vládní krajně pravicová Svobodná strana Rakouska (FPÖ).

Podle německého časopisu Der Spiegel to znamená, že redaktoři veřejnoprávní televize na sociálních sítích nesmějí kritizovat vládu.

Svobodná strana Rakouska dlouhodobě obviňuje ORF z neobjektivity. Terčem její kritiky je například moderátor Armin Wolf, který zveřejňuje na Twitteru své postřehy k politické situaci a jeho účet sleduje přes 400 tisíc lidí.

Poslanec parlamentu za FPÖ a člen dozorčí rady veřejnoprávní televize Norbert Steger nedávno ostře napadl zahraniční redakci za způsob, jakým informovala o maďarských parlamentních volbách a vítězství premiéra Viktora Orbána. Pohrozil, že třetina zahraničních zpravodajů ORF by mohla přijít o práci.

Útoky na veřejnoprávní média v Česku i na Slovensku

V rozhovoru pro deník Salzburger Nachrichten uvedl, že ti redaktoři, kteří se nebudou chovat v souladu s direktivami vedení televize na sociálních sítích, dostanou nejdříve napomenutí, a když jim to nebude stačit, přijdou o práci.

Armin Wolf v reakci řekl, že rada nemá pravomoc propouštět redaktory. "Myšlenka, že zástupci stran mají rozhodovat o tom, co je objektivní, je možná inspirovaná maďarským příkladem," upozornil moderátor.

Útoky Svobodné strany Rakouska na veřejnosprávní médium začaly už v prosinci po sestavení nové vlády lidovců a FPÖ. Předseda strany Heinz-Christian Strache před dvěma týdny na svém facebookovém profilu obvinil ORF, že šíří lživé zpravodajství. Zveřejnil fotku moderátora Wolfa se slovy: "Existuje místo, kde se lži stávají zprávami."

Kancléř Sebastian Kurz se zatím k televizi nevyjadřuje. Nekritizuje ji, ale ani neobhajuje.

V České republice napadá Českou televizi především prezident Miloš Zeman. Obviňuje ji, že je blízká ke straně TOP 09.

Ve slovenské RVTS v poslední době výpověď dostalo nebo ji podalo mnoho novinářů. Stěžovali si na ovlivňování zpravodajství ve prospěch vlády premiéra Roberta Fica.

Podívejte se na video: Jsme ve válce, slovenská televize není svobodná

Spíše než o vyváženost jde o vykastrování, jen abychom někoho nerozzlobili, myslí si reportérka RTVS Zuzana Kovačič Hanzelová. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 19 minutami

Navalnyj hlásí, že nemá cit v noze a ruce. Ukončí hladovku

Vězněný ruský oponent Kremlu Alexej Navalnyj oznámil, že ukončí protestní hladovku. Stále požaduje, aby ho prohlédl lékař, jehož si sám vybere. Nemá cit v noze a ruce.

Hladovku Navalnyj ohlásil 31. března ve snaze vynutit si náležitou lékařskou péči kvůli bolesti zad a ztráty citlivosti v nohou.

Lékaři ve čtvrtek projevili obavu o jeho život, pokud hladovku neukončí. Požádali rovněž o převoz Navalného z vězeňské do civilní nemocnice v Moskvě.

Zdroj: ČTK
Další zprávy