Je to další ze série gigantických staveb, kterými čínská vláda dává okázale najevo hospodářský vzestup země. Otevřela se jen měsíc poté, co Číňané slavnostně dokončili monumentální přehradu Tři soutěsky.
Slavnostní ceremonie zahájení provozu se v Golmudu zúčastnil čínský prezident Chu Ťin-tchao, který událost označil za zázrak ve světových dějinách železniční dopravy a za nádherný svátek pro čínský lid.
Výstavba více než tisíce kilometrů nové tratě začala v roce 2001 a stála přibližně dvacet miliard juanů (necelých 56 miliard korun). Spojuje tibetskou Lhasu s městem Golmud, kde dosud železnice z východních částí země končila.
První vlak, který dnes vyrazil na cestu z Pekingu do Lhasy, pojede 48 hodin. Vzdálenost mezi oběma městy je 4064 kilometrů.
Nádraží u soutěsky
Převážná část tibetské železnice leží v nadmořské výšce přes čtyři tisíce metrů. Vůbec nejvyšším místem zeměkoule, kam se vlak dostane, bude soutěska Tchang-ku-la ve výšce 5072 metrů nad mořem. V její blízkosti bude zároveň nejvýše položené železniční nádraží na světě.
Infobox
FAKTA O ŽELEZNICI
- Jízda z Pekingu do Lhasy potrvá 48 hodin.
- Jde o nejvyšší železniční trasu na světě, více než 960 kilometrů kolejí je ve výšce nad 4000 metrů nad mořem.
- V nejvyšším bodě protíná trať výšku 5072 metrů nad mořem.
- Na trati bude i nejvyšší železniční stanice světa Tchang-ku-la ve výšce 5068 metrů nad mořem.
- Trasa vede územím věčného sněhu a častých zemětřesení.
- Do stavby se zapojilo 20 tisíc dělníků, kteří používali na některých místech kyslíkové přístroje.
Jde tak o nejvýše položenou dráhu na světě. Primát dosud držela peruánská želenice z Limy do Huancaya, přičemž dosud nejvýše položenou stanicí byla Cóndor v Bolívii (4768 metrů nad mořem).
Tibetská železnice má i nejvýše položený tunel na světě, Feng-chuo-šan ve výšce 4 905 metrů nad mořem.
Vagony vyrobila pro Čínu kanadská firma Bombardier Inc. Bude v nich regulován atmosférický tlak, aby nikdo z pasažérů neměl problémy s řídkým vzduchem ve vysoké nadmořské výšce.
Koleje leží na věčně zmrzlé půdě, permafrostu. Tam, kde to vyžadovala bezpečnost, budovali Číňané dlouhé vyvýšené mosty.
Čína: Rozvíjíme Tibet
Čínské vedení považuje železnici nejen za skvěle odvedenou práci, ale také za příspěvek k hospodářskému rozmachu Tibetu, kde je životní úroveň výrazně nižší než ve východních částech země.
Nikoliv náhodou dnes vyjíždí první souprava zrovna v den, kdy vládnoucí Komunistická strana Číny slaví pětaosmdesáté výročí svého založení.
"Železnice přispěje k rozvoji Tibetu, ke zlepšení jeho infrastruktury. Životní úroveň lidí se zvýší, rozvine se turistika," řekla agentuře AFP mluvčí čínského ministerstva zhraničí Ťiang jü.
Tibetský exil: Ničíte nás
Tibetská exilová opozice a stoupenci nezávislosti Tibetu mají na věc smaozřejmě jiný názor.
V mnoha městech v cizině na dnešek plánují protestní akce proti železnici před čínskými ambasádami. Dráhu považují za další krok k čínské kolonizaci Tibetu, protože přispěje k dalšímu přílivu čínských přistěhovalců na úkor tibetského obyvatelstva.
"Bude to mít katastrofální následky. Peking chce oslabit naši populaci, vyvrátit naši kulturu a drancovat přírodní bohatství Tibetu," tvrdí bývalý tibetský politický vězeň Nagwang Woeber, který nyní žije v Indii.
Čína připojila Tibet ke svému území definitivně vojenskou invazí v roce 1959. Tibetský duchovní vůdce dalajlama odešel do exilu v Indii.
Japonská tisková agentura Kjódó už oznámila, kolik musí zájemci za cestu po mimořádné železnici zaplatit.
Jízdenka k sezení, vzhledem k době trvání cesty nezajišťující zrovna přehnané pohodlí, stoji 389 juanů (přes tisíc korun). Levnější lůžko stojí 813 juanů (2300 korun) a nejdražší 2540 juanů (přes 7 tisíc korun), což je zhruba polovina ceny letenky.
Z Pekingu bude vlak odjíždět vždy v půl desáté večer, na zpáteční cestu ze Lhasy vyrazí naopak v osm ráno.