Washington - Exploze ropné plošiny Deepwater Horizon a následný únik téměř pěti milionů barelů suroviny do moře nezapříčinila ojedinělá chyba, ale selhání celého systému.
V nově zveřejněné klíčové části své zprávy to tvrdí vyšetřovací komise, kterou po ropné havárii zřídil Bílý dům. Kompletní text posudku má být zveřejněn příští týden.
Konern BP a jeho partneři podle vyšetřovatelů přijali řadu úsporných opatření, která v konečném důsledku k neštěstí výrazně přispěla.
"Řada rozhodnutí firem BP, Halliburton a Transocean, která zvýšila riziko exploze u ústí vrtu, těmto společnostem ušetřila spoustu času (a peněz)," stojí ve zprávě.
Zatímco BP byl hlavním vlastníkem a provozovatelem vrtu, Transocean byl majitelem ropné plošiny a Haliburton byl zodpovědný za cementáž a ucpání vrtu.
Koncerny podcenily riziko
Podle vyšetřovatelů neselhali jednotlivci, ale systém. Zpráva vypočítává hlavní pochybení, mezi která patří podceňování rizika exploze, chyby při cementování vrtu, zcela opačné vyhodnocení tlakové zkoušky u ústí vrtu, jeho nedostatečné zabezpečení, ignorování náznaků, že by mohlo dojít k erupci plynu ve vrtu a neefektivní opatření přijatá po vlastní havárii.
Komise, kterou zřídil prezident Barack Obama, nemá pravomoci udělit firmám za jejich pochybení pokuty. Její zpráva ale může ovlivnit budoucí soudní spory související s havárií.
Současná zjištění jsou paradoxně v rozporu s předběžnou zprávu, kterou komise vydala v listopadu. V té tvrdila, že nenašla důkazy o tom, že by výbuch zapříčinila úsporná opatření.
Výsledky tehdejšího šetření vládní komise vyšetřovatelé později korigovali. Na veřejnost také unikl dokument, který měl prokázat, že úsporná opatření přijatá při realizaci vrtu zvýšila rizika havárie.
Při výbuchu na plošině Deepwater Horizon zemřelo 20. dubna 2010 celkem 11 dělníků. Do moře pak v následujících měsících uniklo asi pět milionů barelů ropy, než se vrt podařilo uzavřít.
Nárůst cen benzinu
Ostré kritice čelil Obama v souvislosti s moratoriem, které po havárii vyhlásil na hlubokomořské vrty a které bylo ve východní části Mexického zálivu definitivně zrušeno až po Novém roce.
Prezidentovi kritici tvrdili, že pokud by zákaz hlubokomořských vrtů přetrval po celý rok 2011, musely by Spojené státy nahradit každodenní výpadek asi 220 tisíc barelů ropy, o které by bylo zapotřebí navýšit dovoz suroviny.
Někteří strašili dokonce tím, že by se cena za jeden litr benzinu mohla koncem roku dostat z nynějších přibližně tří dolarů za galon (3,8 litru) na čtyři dolary.
Ceny pohonných hmot budou ale růst po celém světě i bez toho, protože producenti ropy nejsou schopni držet krok s neustále narůstající poptávkou.
Zatímco nyní se těží přibližně 74 milionů barelů ropy denně, spotřeba činí 84 miliony barelů. Rozdíl kryje zkapalněný plyn, výroba bionafty a syntetického benzinu, především ale pak čerpání ze strategických zásob a těžba bitumenů z břidlic v Kanadě.