Překvapivé: Každá hvězda Mléčné dráhy má svou planetu

Petr Jemelka Petr Jemelka
12. 1. 2012 17:50
V galaxii jsou miliardy planet podobných Zemi. Je tam někde život?
Mimozemský život je možná blíž, než jsme si mysleli...
Mimozemský život je možná blíž, než jsme si mysleli... | Foto: NASA

Austin (USA) - Kolem každé hvězdy naší galaxie obíhá statisticky vzato nejméně jedna planeta.

Celkem se jich tak v Mléčné dráze nacházejí desítky miliard, a pravděpodobnost, že by na některých z nich byly příhodné podmínky pro život, je tudíž velmi vysoká.

Tuto převratnou teorii prezentoval tým francouzských astrofyziků na 219. výročním setkání Americké astronomické společnosti v texaském Austinu.

"Planety obíhající kolem hvězd jsou v naší galaxii pravidlem, nikoliv výjimkou," cituje magazín Nature vedoucího výzkumného týmu z Institutu astrofyziky v Paříži Arnauda Cassana.

"Domnívali jsme se, že Země může být unikátní, zdá se ale, že takové planety jsou v naší galaxii naprosto běžné," cituje CNN dalšího člena výzkumného týmu Daniela Kubase.

Pařížský tým analyzoval data nasbíraná v letech 2002 - 2007 pomocí tzv. gravitační čočky, tedy metody, která umožňuje zaznamenat světlo odrážené vzdálenou planetou díky gravitaci jiného (bližšího) tělesa - hvězdy nebo planety. Takto bylo prokazatelně objeveno už tisíc planet.

Větší šance než jsme doufali

Díky gravitační čočce je možné zahlédnout planety obíhající kolem své hvězdy v poloviční až desetinásobné vzdálenosti Země od Slunce. V tomto rozmezí se nachází obyvatelné zóna, kdy je planeta v optimální vzdálenosti od hvězdy pro uchování vody v tekutém skupenství.

Právě trvalá přítomnost kapalné vody je odborníky považována za jednu ze základních podmínek vzniku mimozemského života.

Mléčná dráha.
Mléčná dráha. | Foto: NASA

Z analýzy dále vyplývá, že by mělo být 62 procent planet v naší galaxii srovnatelné velikosti jako Země.

Shrnuto a podtrženo objev francouzských vědců znamená, že je "šance, že by se kdekoliv v naší galaxii mohl vyvinout život, astronomicky vyšší, než jsme předpokládali," vysvětlil pro server ABC australský astronom Simon O'Toole.

Jak se ale odborníci shodují, planet s příhodnými podmínkami může být sebevíc, ale existenci mimozemského života to nezaručí.

Mléčná je úplně bílá, víme konečně

Na setkání Americké astronomické společnosti byl prezentován i další zajímavý, i když z pohledu laika ne příliš překvapivý objev: Mléčná dráha je bílá. A to i při pohledu zvenčí.

"Nejlépe bychom ji popsali asi jako spektrum světla, které odpovídá pohledu na nový jarní sníh z jemných vloček, asi hodinu po rozednění nebo hodinu před západem slunce. Tak by mimozemšťan viděl naši Mléčnou dráhu," vysvětlil profesor Jeffrey Newman z University v Pittsburghu a dodal, že pro astronomy je barva galaxie jedním z nejdůležitějších aspektů.