reklama
 
 

Pohled do hlav euroúředníků: Kaviárem je nezlobbujete

17. 10. 2009 20:11
Průzkum firmy Burson Marsteller radí, jak lobbovat v Bruselu

Brusel - Pokud byste pracovali jako lobbisté v Bruselu a chtěli u evropských lídrů prosadit zájmy vašeho klienta do nových norem, rozhodně je nezvěte na sklenku šampaňského a kaviár. Alespoň to radí lobbingová příručka, kterou tento týden vydala firma Burson-Marsteller.

Pouhé dvě procenta evropských činitelů se domnívá, že posezení u vychlazeného Chardonnay a lososa má vůbec nějaký účinek na poskytování informací o zákonech, na kterých právě pracují.

Za možná šokující budou možná některá PR oddělení považovat skutečnost, že kulinářské recepce jako takové úředníci považují prostě za ztrátu času.

Obyčejná pracovní setkání a faktické reporty jsou podle nich daleko účinnější. Až 40 procent respondentů, které Burson Marsteller vyzpovídal, odpovědělo, že osobní jednání jsou užitečná a 37 procent za praktické považuje materiály lobbistů, které obsahují vskutku nové informace či studie.

Standardní prezentace či propagační DVD jsou podle bruselských činovníků k ničemu.

Prostě jen jídlo zdarma

Pozdním večerním recepcím v dotazníku daly přednost jen dvě procenta oslovených. Oběd a večeři upřednostňuje 8 procent a snídani až 13.

Z průzkumu vyplývá závěr, že pokud se na večírcích a recepcích pořádaných lobbisty unijní zástupci objevují, je to převážně proto, že se jdou jen zadarmo najíst. Sebelepší večeře má ovšem na jejich reálné rozhodování či přijímání nových regulí minimální vliv.

Burson Marsteller je jednou z největších firem na světě, která se zabývá lobbingem, krizovým management a vztahy s veřejností.

Lobbing musí být průhledný

Ze všech evropských států až 48 procent politických elit věří, že lobbing může pozitivně přispět k demokratickým procesům. Sdílení odborných znalostí podle nich může pomoci při správném rozhodování.

Otázkou ale vždy zůstává transparentnost lobbování.

Evropská komise letos v červnu zřídila dobrovolný registr lobbingových subjektů.

Povinnou registraci lobbistů a přísnější finanční dohled nad vynaloženými náklady lobbistů dlouhodobě prosazuje právě firma Burson Marsetller.

Evropská komise se ale k těmto návrhům staví vlažně. Podle komisaře pro administrativní záležitosti, audit a protikorupční politiku Siima Kallase současný registr "funguje dobře".

"Potřebuje jen pár drobných změn, to je vše," řekl server Euobserver. "Kdybychom prosazovali povinnou registraci od začátku, neměli bychom ani tento současný registr," míní Kallas.

Transparentnost lobbingu měla stát v popředí zájmu švédského předsednictví, ale kvůli krizi kolem ratifikace Lisabonské smlouvy a jmenování nové Evropské komise se Švédsko muselo primárně zaměřit právě na tyto dvě oblasti a lobbing dočasně odložit.

Na regulaci lobbingu se "verbálně shodli" i čeští poslanci na svém zářijovém zasedání. Návrh ČSSD, aby poslanci, senátoři a členové vlády informovali ministerstvo vnitra o každé návštěvě, která by mohla splňovat rysy lobbingu, ovšem smetli ze stolu.

autor: Naďa Straková | 17. 10. 2009 20:11

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama