Americký Federální úřad pro letectví (FAA) již ve středu uvedl, že čerstvé informace o nehodě etiopského letadla, při němž zahynulo 157 lidí, a upřesněná data o trase jeho letu vykazovaly určité podobnosti s havárií letounu společnosti Lion Air.
V obou případech se zřítily letadla Boeing 737 MAX. FAA a další regulátoři po celém světě po havárii v Etiopii zakázaly těmto letounům létat. FAA dosud veřejně nepředložila žádné informace z vyšetřování tohoto leteckého neštěstí.
Pozice klapek na horizontálních ocasních plochách by mohla pomoci určit, zda byly nastavené pro střemhlavý let.
Indonéské úřady rozhodly o uspíšení vydání závěrečné vyšetřovací zprávy o havárii letounu Lion Air, v níž zahynulo 189 lidí. K dispozici by měla být na přelomu července a srpna. Do Etiopie také vysílají vlastního vyšetřovatele. Předběžná zpráva o příčině pádu letadla Lion Air se soustřeďovala na údržbu, výcvik pilotů a chování automatického systému letadla při poklesu vztlaku pod křídlem. Konstatovala, že piloti měli potíže s udržením kontroly nad strojem ve chvíli, kdy automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal letoun do střemhlavého letu.
Podle agentury AFP si na takovéto chování letadla již před havárií v Indonésii stěžovali nejméně čtyři američtí piloti. Podle nich stroj krátce po startu náhle přešel do prudkého klesání. Rizikovou situaci tehdy vyřešili tím, že vypnuli autopilota a manuálně dostali letoun do původního směru letu.
Oficiální vyšetřování havárie začalo v pátek ve Francii, kam z Etiopie poslali černé skříňky z letounu. Společnost Ethiopian Airlines chtěla původně skříňky nechat analyzovat v Německu, ale Spolkový úřad pro vyšetřování leteckých nehod (BFU) je odmítl přijmout s tím, že nemá na tento typ letadla potřebné vybavení. Analýzu tedy provede francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA).
Skříňky se podle francouzských vyšetřovatelů jeví nepoškozené s výjimkou menšího poškození hlasového záznamníku, který zachycuje konverzaci pilotů a letových kontrolorů.