Papež je v Brazílii. Čeká ho tvrdý střet s realitou

pav, Reuters
9. 5. 2007 10:26
Benedikt XVI. přistál v Sao Paulu

Aparecida - Vážné sociální problémy v čele s chudobou a každodenním násilím v ulicích brazilských měst budou tvořit nezvyklou kulisu pro návštěvu papeže v nejlidnatější katolické zemi světa.

Pro Benedikta XVI. je to první návštěva Latinské Ameriky od chvíle, co byl v dubnu 2005 zvolen do čela katolické církve.

Oficiálním cílem papežovy první cesty do Latinské Ameriky je kanonizace prvního brazilského svatého a zahájení výroční konference latinskoamerických biskupů. Skutečným posláním papežovy mise bude ale pokusit se zabránit rozmáhajícím se trendům sekularizace latinskoamerické společnosti, k nimž patří kupříkladu nedávná legalizace potratů v hlavním městě Mexika.

Benedikt XVI. už na tiskové konferenci na palubě letadla před přistáním v Sao Paulu prohlásil, že by exkomunikoval z církve politiky, kteří v Mexiku pro nový zákon hlasovali. Církev "nepřestane naléhat na nutnost kroků potřebných k tomu, aby byla posílena role rodiny coby základní buňky společnosti," řekl papež v projevu po přistání na letišti, kde ho mimo jiné přivítal brazilský prezident Luiz Inácio Lula da Silva.

Střet dvou světů

V mnoha ohledech půjde o skutečný střet dvou světů. Na Západě vychovaný intelektuál, který málokdy opouští klidné závětří Vatikánu, přijíždí do rozvojové země, kde se neměnné učení katolické církve dostává do stále většího střetu s realitou.

Brazilská vláda, vědoma si nebezpečí epidemie AIDS i hrozby nekontrolovatelné populační exploze, například zdarma rozdává kondomy, což je z pohledu Vatikánu nepřípustná praxe.

To, že katolická mravouka připadá Brazilcům svazující, potvrzuje jejich dlouhodobý odliv k protestantům. Počet lidí, kteří se ve 187milionové Brazílii hlásí k římskokatolické církvi, klesl mezi lety 1980 a 2000 z 88,9 procenta na 73,9 procenta.

Ti, kteří zůstali Vatikánu věrni, čekají se zájmem na to, jaké poselství s sebou německý papež přiveze.

Jan Pavel II. a Augusto Pinochet. Přestože v mnoha zemích Latinské Ameriky se katoličtí kněží zapojili do boje proti pravicovým diktaturám, Vatikán si teologii osvobození, vnímanou často jako jako katolický socialismus, za jeho éry raději držel od těla
Jan Pavel II. a Augusto Pinochet. Přestože v mnoha zemích Latinské Ameriky se katoličtí kněží zapojili do boje proti pravicovým diktaturám, Vatikán si teologii osvobození, vnímanou často jako jako katolický socialismus, za jeho éry raději držel od těla | Foto: Reuters

V zemích Latinské Ameriky si jej totiž pamatují především z dob jeho působení v čele vatikánské Kongregace pro nauku víry, kde podroboval důrazné kritice "marxismem zavánějící" teologii osvobození, tedy myšlenkový proud hlásající, že katolická církev se má angažovat na straně chudých v jejich boji za spravedlivější společnost.

Není papež jako papež

Je pravda, že Benediktův předchůdce Jan Pavel II. pohlížel na teologii osvobození se stejnou nedůvěrou, jeho však z mnoha důvodů v zemích třetího světa opravdu zbožňovali, což bylo vidět i na zájmu, jaký jeho četné cesty mezi věřícími vyvolávaly.

O to těžší to jeho nástupce má. Jak poznamenává zpravodaj agentury Reuters v Brazílii, zájem o návštěvu nového papeže je viditelně vlažnější. Ve stáncích se suvenýry se vedle sošek svatých najdou nanejvýš klíčenky s Benediktovou podobiznou, nic víc. 

Prodavačka Silvia Maiová z města Aparecida, kde je nejnavštěvovanější poutní místo v Brazílii, sice nabízí i trička, nejdou prý ale na odbyt: "Všichni říkají, že toho druhého papeže měli raději, tenhle postrádá charisma," postěžovala si.

Z dosavadního Benediktova působení je zřejmé, že se zaměřuje především na upevnění tradičních církevních doktrín a zvyklostí. Vyslovil se proti plánovanému rodičovství, zrovnoprávnění homosexuálů a podrývání rodinných hodnot.

Mnoho slov a málo činů

Život v brazilských favelách a chudinských osadách, jako je Itapecerica da Serra ležící nedaleko Sao Paula, se často ubírá podle jiných pravidel, než by si katolická církev přála.
Život v brazilských favelách a chudinských osadách, jako je Itapecerica da Serra ležící nedaleko Sao Paula, se často ubírá podle jiných pravidel, než by si katolická církev přála. | Foto: Reuters

Pohled církevních hodnostářů z Vatikánu se však může výrazně odlišovat od zkušeností lidí, kteří v Brazílii žijí. Potvrzuje to i irský kněz Jaime Crowe, který už dvacet let působí v chudinské čtvrti Jardim Angela největšího brazilského města Sao Paula.

"Odsud vypadají věci úplně jinak," svěřil se otec Crowe reportérovi Reuters. Rozvrácené rodiny, těhotenství nezletilých, závislost na drogách či alkoholu a všudypřítomné násilí jsou zde každodenním chlebem. "Jak tady mám lidem kázat, aniž bych v nich vyvolával pocit odcizení?"

Jeho slova potvrzuje nezaměstnaná matka pěti dětí Silvana de Jesus, která vaří na ohništi uprostřed tábořiště Itapecerica da Serra nedaleko Sao Paula, kde v nuzných podmínkách provizorních stanů z igelitových plachet žije na 12 tisíc lidí.

"Myslím, že moc mluví a málo dělají," říká na adresu církevních prelátů. "Papežova návštěva nic nezmůže, pokud sami nezmění postoj k chudým. Ani jsem nevěděla, že sem přijíždí."

Benedikt XVI. má během návštěvy Brazílie svatořečit prvního rodilého Brazilce a v Aparecidě zahájit konferenci biskupů z Latinské Ameriky a Karibiku. Nakolik to může zvýšit jeho popularitu, potažmo posílit postavení katolické církve jako takové u obyčejných Brazilců, zůstává otázkou.

 

Právě se děje

Další zprávy