Berlín - Rychlé magnetické vlaky Transrapid dostanou v Německu druhou šanci. Vláda hodlá ještě tento rok pozastavený projekt obnovit.
Zkoušky vlaků, které jsou schopny dosáhnout rychlosti až 450 km/h, byly zastaveny poté, co loni v září při nehodě zkušební soupravy zemřelo 23 osob a další byly zraněny.
Informace z ministerstva obrany zveřejnil německý deník Die Welt. "Jakmile se domluvíme na financování, projekt může odstartovat," potvrdil listu zdroj z ministerstva.
Ministr obrany Wolfgang Tiefensee a bavorský ministr financí Erwin Huber mají o projektu jednat koncem srpna.
Nehoda vlaku v Německu: 23 mrtvých - ČTĚTE ZDE
Desetiletí příprav
Magnetický vlak vyvíjejí už několik desítek let německé koncerny Thyssen a Siemens. Dosud jezdí pouze v Šanghaji.
V Německu existuje zatím jen zkušební trasa vybudovaná poblíž hranic s Nizozemskem. Další dráha by měla spojit centrum Mnichova s nedalekým letištěm. Německé úřady mají o plánované výstavbě rozhodnout do konce tohoto roku.
Transrapid je schopen jet rychlostí až 450 km/h. Magnetické vlaky jsou založené na technologii magnetické levitace. Vlak se pohybuje na magnetickém polštáři, a tím se na minimum eliminuje tření.
Magnety zvedají stroj nad pevný povrch a vlak jede těsně nad dráhou.
Rychlovlaky TGV se drží na špici
Od června tohoto roku se můžete svézt rychlými vlaky také ve Španělsku. Mezi Madridem a Barcelonou jezdí vysokorychlostní vlak od firmy Siemens, jehož rychlost dosahuje 350 km/h. Při testovacích jízdách byla dokonce překročena hranice 400 km/h.
V Evropě jsou však stále nejznámější a nejpočetnější francouzské rychlovlaky TGV, které dosahují rychlosti přibližně 300 km/h. Momentálně se zkouší, zda zvládne rychlost o šedesát kilometrů vyšší.
Během čtvrtstoletí TGV dostatečně přesvědčil o své bezpečnosti. Z prvenství se však těší japonský Šinkanzen, který byl na trať spuštěn již v roce 1964.
Rychlovlaky jezdí také na Tchajwanu. ČTĚTE: Zázrak na kolejích vyjíždí