Washington - V poněkud potácející se americké ekonomice je jedna oblast - a to velká politika - která se těší na rok 2012, protože ví, že pro ni bude rekordní.
Prezidentské volby 2012 budou nejdražší v historii. Očekává se, že republikáni a demokraté budou muset vydat v rámci bitvy o Bílý dům, Kongres a guvernérská křesla na volební kampaň dohromady šest miliard dolarů nebo ještě více.
"Je možné s jistotou říci, že když tato částka dosáhla v roce 2008 pěti miliard, bude to (v roce 2012) určitě více a s největší pravděpodobností přes šest miliard, což je šokující nárůst," říká Sheila Krumholzová, výkonná ředitelka Centra pro odpovědnou politiku, které monitoruje výdaje na volební kampaň v USA.
Výše odhadovaných nákladů na příští volby je vzhledem ke skutečnosti, že na rozdíl od roku 2008 bude drahé prezidentské primárky pořádat pouze Republikánská strana, překvapující.
Jedním z důvodů, proč budou tak drahé, je schopnost hlavních prezidentských kandidátů získat navzdory pokulhávající ekonomice a velké nezaměstnanosti velké příspěvky na volební kampaň.
U prezidenta Obamy se například očekává, že vybere opět stejnou rekordní částku 760 milionů dolarů, jakou získal od sponzorů v roce 2008, nebo dokonce možná celou miliardu.
Televizní stanice čekají velké zisky
Obamovi vyzyvatelé z Republikánské strany budou potřebovat podobné sumy, aby s ním mohli bojovat.
Dva nejvýznamnější z nich, bývalý massachusettský guvernér Mitt Romney a texaský guvernér Rick Perry, mají šanci vybrat také velké částky.
Třetí v řadě Michele Bachmannová si v tomto smyslu stojí také dobře a v roce 2010 před svým zvolením do Sněmovny reprezentantů získala od sponzorů nejvíc příspěvků ze všech současných členů této komory Kongresu.
Naplno už běží také přípravy na volby do Senátu a Sněmovny reprezentantů, které se budou jako vždy konat paralelně s prezidentskými.
Kandidáti na křeslo v obou komorách Kongresu za první polovinu letošního roku získali na příspěvcích celkem 295,2 milionu dolarů.
To je historicky nejvyšší částka, jaká zatím byla vybrána v první polovině nějakého nevolebního roku.
Kandidáti budou z vybraných peněz hradit své volební týmy a cestovní náklady během volební kampaň, z průběhu předchozích volebních klání ale vyplývá, že polovinu z nich vydají na svou propagaci.
To bude znamenat zlaté žně pro televizní a rozhlasové stanice, zvláště v těch voličsky důležitých státech, v nichž se bude rozhodovat o vítězství v prezidentských volbách.
Analytici očekávají, že kandidáti si nakoupí reklamní spoty až za miliardy dolarů, z čehož poplynou médiím velké příjmy.
Nejvíce vydělají velké televizní sítě CBS, Fox News, ABC, NBC a CNN.
Už žádná omezení
Nákladnost voleb v USA trvale roste, ale kampaň před příštími prezidentskými volbami bude první od roku 2010, kdy Nejvyšší soud USA zrušil svým přelomovým verdiktem většinu omezení týkajících se přijímání příspěvků od korporací nebo odborových svazů na volební kampaně.
Soud dal tehdy také zelenou vzniku takzvaných Super PACs, nezávislých výborů, které propagují nějakého kandidáta, vybírají na tuto propagaci peníze od korporací i jednotlivců, ale nesmějí přímo koordinovat svou činnost s jeho volebním týmem nebo s jeho politickou stranou.
Tyto výbory dělají velké starosti zastáncům rovných politických příležitostí, kteří namítají, že v nich mají rozhodující slovo velcí donoři, kteří tak vlastně určí, kdo bude mít šanci na zvolení a kdo je předem odepsaný.
Všichni hlavní republikánští kandidáti na prezidenta mají své Super PACs. Texaský guvernér Rick Perry, který se vyšvihl v průzkumech veřejného mínění do jejich čela, jich má celkem šest.