Nadějný objev: Blízko Země je obyvatelná planeta

Petr Jemelka Petr Jemelka
20. 12. 2012 9:00
Tau Ceti je po Alfě Centauri A Zemi nejbližší hvězda podobná Slunci. Obíhá ji pět planet
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Hertfordshire - Britští astronomové hlásí další nadějný objev. Kolem Tau Ceti, po Alfě Centauri A Zemi nejbližší hvězdy podobné Slunci, obíhá pět planet.

Jedna z nich je navíc v takzvané obyvatelné zóně, což znamená, že by na ní mohla být voda v kapalném skupenství, a tím pádem i život.

Tau Ceti se nachází 11,9 světelného roku od Země a vzhledem ke své relativní blízkosti je středem zájmu astronomů už dlouho.

Zaměřili se na ni mimo jiné experti programu SETI, který pátrá po radiových signálech inteligentních civilizací.

Až dosud ale chyběl důkaz, že kolem Tau Ceti obíhají nějaké planety, jež by mohly být potenciálními hostitelkami živých tvorů. Chybějící důkaz přinesli astronomové až teď. Na základě analýzy dat z přístrojů HARPS, AAT a HIRES.

HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) je přístroj umístěný v Chile, který pátrá po planetách na základě gravitační síly, kterou působí na hvězdu, kolem níž obíhají. Konkrétně zaznamenává jev zvaný Rudý posuv, tedy gravitační posuv prodloužení vlnové délky elektromagnetického záření.

Stejným způsobem hledá planety mimo naši sluneční soustavu i AAT, tedy Anglo-Australský Teleskop.

HIRES (High Resolution Echelle Spectrometer) je zařízení umístěné v havajské observatoři W. M. Kecka. To hledá exoplanety tím, že rozkládá světlo přicházející ze vzdálených hvězd.

Důkazy o existenci pěti planet obíhajících kolem Tau Ceti publikované ve studii, jež bude teprve prezentována v odborném magazínu Astronomy and Astrophysics, spočívají jednoduše řečeno v prokázaném gravitačním vlivu těles na hostitelskou hvězdu. Planety Tau Ceti lehce vychylují. Tyto výchylky pak mohou citlivé přístroje zaznamenat v přicházejícím světle.

"Dali jsme dohromady strategii, která nám umožňuje vyřadit falešné planetární kandidáty. Tím pádem jsme schopní určit, jaké signály jsou pravé, a Tau Ceti je hvězda, o níž máme (díky její blízkosti) více informací než o jakékoliv jiné," cituje BBC jednoho z autorů studie Hugha Jonese z Univerzity v Hertfordshire.

Obrazem: Země nikdy nepřestane fascinovat:

Nově objevené planety jsou podle astronomů dvakrát až šestkrát větší než Země a den na nich trvá od 14 do 640 dní. Jedna z nich, pojmenovaná HD 10700e, obíhá kolem Tau Ceti asi v poloviční vzdálenosti, v jaké naše planeta krouží kolem Slunce. Vzhledem k tomu, že je ale Tau Ceti menší a méně svítívá, se ale HD 10700e nachází v obyvatelné zóně.

Vědci považují kapalnou vodu na povrchu planet za esenci života a o tělesech, na nichž se nachází nebo může nacházet, hovoří jako o planetách v obyvatelné zóně. Počet popsaných planet mimo naši sluneční soustavu, i těch v obyvatelné zóně, díky novým technologiím neustále roste. V současné době už astronomové vědí o 854 exoplanetách.