Život za humny? Planeta podobná Zemi vyvolává naděje

Petr Jemelka Petr Jemelka
18. 10. 2012 8:08
Evropské zařízení HARPS zahlédlo v souhvězdí Kentaura zatím nejbližší exoplanetu
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: NASA

La Silla - Astronomové našli planetu, která je Zemi nejbližší ze všech dosud známých planet vně sluneční soustavy.

Takzvaná exoplaneta se nachází "jen" 4,35 světelného roku od nás - obíhá kolem jedné z hvězd trojhvězdí Alfa Centauri.

Dosahuje sice nejméně velikosti Země, není ale v obyvatelné zóně, což znamená, že není v optimální vzdálenosti pro přítomnost vody v kapalném skupenství.

Tu vědci považují za jednu z klíčových podmínek pro vznik života.

Teplota na povrchu nově objevené planety totiž podle odhadů astronomů dosahuje 1200 stupňů Celsia, což přítomnost kapalné vody samo o sobě vylučuje.

Na druhou stranu, jak upozornil server BBC, z dosavadního pozorování vesmíru astronomové došli k závěru, že obíhá-li kolem hvězdy planeta, zpravidla není sama.

Jinými slovy: Objev prezentovaný v odborném magazínu Nature znamená, že máme z vesmírného pohledu za humny solární systém, který by teoreticky mohl hostit život.

Prohlédněte si nejkrásnější snímky hvězdného nebe:

Planetu "zahlédlo" zařízení HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) Evropské kosmické agentury (ESA).

Přístroj (umístěný v Chile) hledá planety na základě gravitační síly, kterou působí na hvězdu, kolem níž obíhají.

Konkrétně zaznamenává jev zvaný Rudý posuv, tedy gravitační posuv prodloužení vlnové délky elektromagnetického záření.

Alfa Centauri je, jak již bylo řečeno, trojhvězdí v souhvězdí Kentaura sestávající z nejasnější Alfy Centauri A, Alfy Centauri B a Proximy Centauri - Slunci co do vzdálenosti nejbližší hvězdě.

Nově objevená planeta podle všeho obíhá kolem Alfy Centauri B. Kvůli velké vzdálenosti a blízkosti všech tří hvězd to ale zatím není možné říci s jistotou.

Ve velké části Prahy se zvýší daň z nemovitosti

Ve velké části Prahy se zvýší daň z obytných nemovitostí, v případě komerčních nemovitostí se zdvojnásobí na celém území metropole. Vyplývá to z úpravy vyhlášky pro výpočet daně, kterou schválili pražští zastupitelé. Městské části si mohly určit, zda daň u rezidenčních domů zvýší - z těch velkých tak učinily Praha 1, 3, 7, 8, 10, 11 a 12.

Baseballisté v kvalifikaci o Tokio podruhé prohráli, s Itálií 1:5

Českým baseballistům se výrazně vzdálil přímý postup z evropsko-africké kvalifikace na olympijské hry v Tokiu 2020. V Boloni dnes podlehli domácí Itálii 1:5 a připsali si druhou porážku.

Potřebují teď vyhrát zbylé tři zápasy a doufat ve vyrovnanost ostatních utkání, aby měli teoretickou naději na prvenství v turnaji. Spíše ale ještě můžou bojovat o druhou pozici zajišťující účast v závěrečné jarní kvalifikaci na Tchaj-wanu.

Češi měli stejně jako při středeční prohře s Nizozemskem (1:4) více odpalů než soupeř, ale doběhli jen pro jeden bod. "Hity bohužel nepřišly v situaci, kdy jsme měli běžce ve skórovací pozici, abychom z toho udělali větší drámo. A oni důležitý odpal dali," řekl první metař Petr Čech, který měl tři odpaly ze čtyř startů.

Utkání rozjel Schneider dvoumetovým odpalem a Hejma s Červenkou ho dotlačili k prvnímu bodu zápasu. V dohrávce ale Italové hned srovnali a skóre otočili v dohrávce třetí směny. Nadhazovač Chroust dal metu zdarma, dalšího pálkaře trefil a hráč s čtyřletými zkušenostmi z MLB Colabello odpálil tříbodový homerun.

"Ten homerun byl rozhodující. Podle Radima (Chrousta) měl být strikeaut, ale rozhodčí to nefoukl. Nevymlouváme se na to a v podstatě jeden švih dal Italům pohodu do zbytku zápasu," řekl Petr Minařík, který vystřídal Chrousta v páté směně.

Pětatřicetiletý Minařík sice pátému bodu domácích nezabránil, ale jinak další útok zastavil. "Kdybych to nezvládl, tak by to bylo téměř neřešitelné. Takhle jsme ještě pořád zůstali v zápase a bojovali do poslední chvíle," řekl Minařík.

Na začátku šesté směny měli Češi po dvoumetové trefě Červenky šanci snížit, ale obrana Itálie si se složitou situací poradila dvojautem a zdramatizování nepřipustila. "Byť jsme se v útoku prosazovali, tak jsme to nezvrátili," řekl Minařík.

Zákrok večera předvedl ve středním zadním poli Hejma, který rybičkou chytil míč ze vzduchu a vysloužil si aplaus. Ještě lepší počin mohl poté přidat na pálce, ale při plných metách poslal míč do vzduchu a i poslední česká šance na body padla.

V pátek čeká baseballisty od 14:30 duel s Jihoafrickou republikou. V sobotu narazí na silné Izraelce, kteří mají dvě výhry a evropské šampiony Nizozemce porazili vysoko 8:1. V neděli Češi uzavřou své vystoupení v turnaji proti Španělsku.