Život za humny? Planeta podobná Zemi vyvolává naděje

Petr Jemelka Petr Jemelka
18. 10. 2012 8:08
Evropské zařízení HARPS zahlédlo v souhvězdí Kentaura zatím nejbližší exoplanetu
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: NASA

La Silla - Astronomové našli planetu, která je Zemi nejbližší ze všech dosud známých planet vně sluneční soustavy.

Takzvaná exoplaneta se nachází "jen" 4,35 světelného roku od nás - obíhá kolem jedné z hvězd trojhvězdí Alfa Centauri.

Dosahuje sice nejméně velikosti Země, není ale v obyvatelné zóně, což znamená, že není v optimální vzdálenosti pro přítomnost vody v kapalném skupenství.

Tu vědci považují za jednu z klíčových podmínek pro vznik života.

Teplota na povrchu nově objevené planety totiž podle odhadů astronomů dosahuje 1200 stupňů Celsia, což přítomnost kapalné vody samo o sobě vylučuje.

Na druhou stranu, jak upozornil server BBC, z dosavadního pozorování vesmíru astronomové došli k závěru, že obíhá-li kolem hvězdy planeta, zpravidla není sama.

Jinými slovy: Objev prezentovaný v odborném magazínu Nature znamená, že máme z vesmírného pohledu za humny solární systém, který by teoreticky mohl hostit život.

Prohlédněte si nejkrásnější snímky hvězdného nebe:

Planetu "zahlédlo" zařízení HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) Evropské kosmické agentury (ESA).

Přístroj (umístěný v Chile) hledá planety na základě gravitační síly, kterou působí na hvězdu, kolem níž obíhají.

Konkrétně zaznamenává jev zvaný Rudý posuv, tedy gravitační posuv prodloužení vlnové délky elektromagnetického záření.

Alfa Centauri je, jak již bylo řečeno, trojhvězdí v souhvězdí Kentaura sestávající z nejasnější Alfy Centauri A, Alfy Centauri B a Proximy Centauri - Slunci co do vzdálenosti nejbližší hvězdě.

Nově objevená planeta podle všeho obíhá kolem Alfy Centauri B. Kvůli velké vzdálenosti a blízkosti všech tří hvězd to ale zatím není možné říci s jistotou.

Čeští ekologové se mohou odvolat proti rozšíření dolu Turów, čas mají do 17. března

Do Česka oficiálně dorazil z Polska překlad souhlasu k rozšíření polského dolu Turów, takže se proti němu nyní mohou čeští ekologové odvolat. V tiskové zprávě to oznámilo ministerstvo životního prostředí. Na odvolání mají ekologické organizace čas do 17. března. Samo ministerstvo už dříve vydalo k rozšíření hnědouhelného dolu Turów u česko-polské hranice nesouhlasné stanovisko. Proti rozšíření se staví i Liberecký kraj a dotčené české obce. Česko se obává, že rozšíření může mít negativní dopad na zásobování části Liberecka pitnou vodou.

V lednu vydalo polské Regionální ředitelství pro ochranu životního prostředí ve Vratislavi rozhodnutí v procesu EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí), kterým souhlasilo se záměrem na rozšíření dolu Turów i přes námitky české strany. Zároveň vydalo stanovisko o okamžité vykonavatelnosti rozhodnutí.

"Ministerstvo životního prostředí rozhodnutí polského úřadu zveřejnilo v plném znění a v českém jazyce na svých stránkách. Česká veřejnost má podle polského práva možnost se proti rozhodnutí polského úřadu odvolat výhradně prostřednictvím ekologických organizací," sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Syrský prezident Asad: Boje v Sýrii budou pokračovat až do osvobození celé země

Současná ofenziva syrské a ruské armády proti povstalcům na severu Sýrie nesignalizuje konec syrského konfliktu. Řekl to syrský prezident Bašár Asad. Boje podle něj budou pokračovat. Syrské armádě se s pomocí Ruska podařilo o víkendu získat další města v okolí někdejšího průmyslového centra země Aleppa. Tento týden má být obnovený provoz na tamním letišti, které bylo zavřené od roku 2012.