Život za humny? Planeta podobná Zemi vyvolává naděje

Petr Jemelka Petr Jemelka
18. 10. 2012 8:08
Evropské zařízení HARPS zahlédlo v souhvězdí Kentaura zatím nejbližší exoplanetu
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: NASA

La Silla - Astronomové našli planetu, která je Zemi nejbližší ze všech dosud známých planet vně sluneční soustavy.

Takzvaná exoplaneta se nachází "jen" 4,35 světelného roku od nás - obíhá kolem jedné z hvězd trojhvězdí Alfa Centauri.

Dosahuje sice nejméně velikosti Země, není ale v obyvatelné zóně, což znamená, že není v optimální vzdálenosti pro přítomnost vody v kapalném skupenství.

Tu vědci považují za jednu z klíčových podmínek pro vznik života.

Teplota na povrchu nově objevené planety totiž podle odhadů astronomů dosahuje 1200 stupňů Celsia, což přítomnost kapalné vody samo o sobě vylučuje.

Na druhou stranu, jak upozornil server BBC, z dosavadního pozorování vesmíru astronomové došli k závěru, že obíhá-li kolem hvězdy planeta, zpravidla není sama.

Jinými slovy: Objev prezentovaný v odborném magazínu Nature znamená, že máme z vesmírného pohledu za humny solární systém, který by teoreticky mohl hostit život.

Prohlédněte si nejkrásnější snímky hvězdného nebe:

Planetu "zahlédlo" zařízení HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) Evropské kosmické agentury (ESA).

Přístroj (umístěný v Chile) hledá planety na základě gravitační síly, kterou působí na hvězdu, kolem níž obíhají.

Konkrétně zaznamenává jev zvaný Rudý posuv, tedy gravitační posuv prodloužení vlnové délky elektromagnetického záření.

Alfa Centauri je, jak již bylo řečeno, trojhvězdí v souhvězdí Kentaura sestávající z nejasnější Alfy Centauri A, Alfy Centauri B a Proximy Centauri - Slunci co do vzdálenosti nejbližší hvězdě.

Nově objevená planeta podle všeho obíhá kolem Alfy Centauri B. Kvůli velké vzdálenosti a blízkosti všech tří hvězd to ale zatím není možné říci s jistotou.