Praha/Berlín/Brusel – Odpor české i rakouské vlády vyvolal plán Německa zpoplatnit od roku 2018 nebo 2019 své dálnice pro osobní auta. Zavedení mýtného pro ně v úterý schválila německá vláda a očekává se i souhlas parlamentu. Nelibost vyvolává to, že němečtí občané mohou získat zaplacené mýtné zpět. Rakousko proti tomu zvažuje žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie, ke které by se Česká republika podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) mohla přidat.
Desetidenní mýtné, které zřejmě bude využívat i řada Čechů, se má podle návrhu schváleného německou vládou pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 675 korun). Jeho výše bude záviset na emisích auta. Nejdražší roční mýtné bude stát 130 eur (3500 korun). Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt z mýtného čeká čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun), který má jít na výstavbu a údržbu silnic a dálnic.
Česká vláda podle Sobotky považuje chystané zavedení mýtného za nestandardní a neférové k občanům ostatních států Evropské unie. Poplatky by kvůli kompenzacím pro Němce fakticky platili pouze cizinci. "Cílem naší vlády je v této věci chránit práva českých občanů i podnikatelů. V EU musí nadále platit spravedlivá a rovnocenná pravidla pro všechny státy i občany," uvedl český premiér v tiskové zprávě.
Ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) Sobotka požádá, aby vypracoval analýzu ke vzniklé situaci. "Pokud se potvrdí, že pro ČR vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska na postup Německa," dodal Sobotka. Ťok chce počkat na právní analýzu toho, jak je zákon napsán. "Pokud by návrh byl diskriminační, postavíme se proti němu," sdělil ministr.
Podle českého autoklubu ÚAMK německé mýtné zatíží české silnice, po kterých budou někteří řidiči zpoplatněné německé úseky objíždět. Konkrétně se to může týkat okresních silnic v okolí Ústí nad Labem a Teplic, řekl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.
Například do Drážďan je možné jet nejen po dálnici, ale i přes Teplice, Dubí a Cínovec. Česko na konci loňského roku zprovoznilo chybějící část D8 na německé hranice. Už od roku 2018 může hrozit, že lidé začnou tento úsek kvůli ceně německého mýtného objíždět, dodal mluvčí.
Německý návrh dálničních poplatků pro osobní vozy porušuje evropské principy, prohlásil dnes v Bruselu rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried. Za diskriminační vůči cizincům považuje i nové znění návrhu na zavedení mýta, které Němcům místo slevy na dani z motorových vozidel ve stejné výši jako připravovaný dálniční poplatek poskytne kompenzace podle zátěže vozů na životní prostředí. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi by tak získali ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na mýtném.
Evropská komise, která dříve odmítla slevu na dani pro Němce ve výši mýtného, s novým zněním dříve vyslovila souhlas. I proti nové podobě kompenzací pro Němce se ale vedle Česka a Rakouska ozývá kritika také třeba z Nizozemska. "Jde o to, zda v Evropě stále ještě platí síla práva, nebo právo silnějšího," řekl rakouský ministr Leichtfried. Možností je podle něj společná žaloba proti německým záměrům, do soudní pře se může Rakousko pustit i samo.
Německo už sice má platný zákon o mýtném pro osobní auta, poplatky ale i kvůli výhradám Evropské komise a protestům dalších zemí zatím nezavedlo. Ministr dopravy Dobrindt zatím nepočítá s tím, že by se povinnost platit dálniční poplatky nevztahovala na některé příhraniční regiony, jak to požaduje část představitelů německých spolkových zemí.