Stroje však nepřistávají v metropoli Bagdádu ani v Basře na jihu země, ale v Arbílu na severu. Hlavním městě kurdské autonomní oblasti, kde je ve srovnání s jinými částmi Iráku relativní klid a bezpečí.
První let se uskutečnil - úspěšně - už včera. Austrian Airlines plánují zatím dva lety týdně. V pondělí a v pátek.
Bezpečná brána do Iráku
Kurdové slibují, že zajistí na letišti pro cestující i letadla bezpečnost. Z Arbílu a okolí chtějí učinit oázu, přitahující zahraniční investory a časem možná i turisty.
Už dnes je zde lepší životní úroveň než v centrální a jižní části Iráku, teroristických útoků zde bylo málo.
"Arbíl je bezpečná brána do Iráku. Tím, že jako první evropané létáme do Iráku, děláme hodně pro další ekonomický rozvoj tohoto regionu," uvedl mluvčí rakouských aerolinií.
Společnost nicméně neoznámila, s jakým obsazením kapacity letadel počítá. Ministerstva zahraničí evropských zemí i řady dalších států stále varují občany, aby do Iráku necestovali, pokud to není nezbytně nutné.
Krátce po svržení Saddáma Husajna se o licenci pro lety do Iráku ucházela řada společností, mezi nimi například British Airways i polská LOT. Následné prudké zhoršení bezpečnostní situace však tyto plány zmařilo.
Komplikované starty a přistání
Bagdádské letiště bylo dlouho ostřelováno protivládními ozbrojenci z nedalekých sunnitských čtvrtí. Jednou raketa dokonce trefila křídla přistávajícího letounu, patřícího přepravní společnosti DHL.
Před dvěma lety začaly do Bagdádu létat z Ammánu jordánská společnost Royal Jordanian a také místní Iraqi Airways. Letouny ale musejí během přistání i startu složitě manévrovat, aby snížily riziko zásahu raketou. Na přistání prudce klesá z velké výšky.
V Iráku přestala fungovat letecká doprava z Evropy už v roce 1990 po invazi do Kuvajtu. OSN to zakázala v rámci sankcí. Nyní kromě spoje z Ammáhu existuje ještě domácí linka, spojující Bagdád s Basrou.
Austrian Airlines už v minulosti prosluly "průkopnickými" linkami do nebezpečných oblastí, kam se dlouho jiné společnosti neodvažovaly. Jako první začaly po válkách létat do Sarajeva a kosovské Prištiny.
S rozhodnutím nabízet spojení do Iráku přicházejí v době, kdy naopak ruší kvůli ztrátovosti některé dálkové linky. Například do Sydney nebo Šanghaje.