reklama
 
 

Kuba je zklamaná. Krize ohrožuje prodej doutníků

2. 3. 2010 15:50
Počet prodaných habanos klesl o více než deset procent. Nedaří se ani koňaku a šampaňskému

Havana - Celosvětová ekonomická krize zasáhla i kubánské doutníky. Jejich prodej klesl už ve druhém roce po sobě, loni přitom výrazněji než roku 2008.

Celkově se krize podepsala na poklesu prodeje o 11,3 procenta, osm procent z toho připadá na rok 2009. Během loňska zákazníci za „havana" utratily 360 milionů dolarů.

Podobně klesá i prodej dalšího luxusního zboží v potravinářském průmyslu. Například koňaku nebo šampaňského.

Krize ve Španělsku

"Nebylo to, co jsme očekávali, ani v co jsme doufali," prohlásil minulý týden na tiskové konferenci viceprezident státní kubánské společnosti Habanos SA Manuel García.

Habanos SA byla založena roku 1994 a peníze do ní vložila španělská Altadis (nyní vlastněná britskou Imperial Tobacco). Vedle Venezuely je Španělsko největším kubánským obchodním partnerem a pokles prodeje doutníků je podle Garcíi způsoben zejména právě ekonomickou krizí na Iberském poloostrově.

Španělsko sice krize nezasáhla prudce, ale zato vytrvale. Země se vyhnula "bankovní tsunami" po kolapsu bubliny na americkém trhu s nemovitostmi, měla však svou vlastní bublinu. Rychlý růst ve stavebnictví podporovali i imigranti z Afriky a Jižní Ameriky, kteří jednak sloužili jako levná pracovní síla, jednak potřebovali někde bydlet.

Španělské hospodářství je mezi velkými evropskými ekonomikami jako jediné dlouhodobě v recesi (sedm čtvrtletí za sebou) a premiér José Zapatero musí vyvracet spekulace, že se země pro eurozónu stane druhým Řeckem.

Rozšířit trh - na ženy

Vedle ekonomických problémů na největším trhu pro kubánské doutníky může za pokles jejich prodeje také menší ochota turistů během krize cestovat. Dalšími významnými trhy jsou Německo, Francie a samotná Kuba

Třiadvacet procent produkce Habanos AS se totiž prodá v bezcelních zónách na světových letištích. 

Jedním ze způsobů, jak statistika prodeje zlepšit, je podle vedení rozšířit kouření doutníků mezi ženy. Habanos tak vytvořila speciální ženský doutník Julieta dlouhý 12 centimetrů a jen 13 milimetrů široký. 

"Je to pocta ženě," tvrdí další viceprezident společnosti Javier Terres o doutníku, který byl představen na 12. festivalu doutníků v Havaně minulý týden.

Společnost nyní vyrábí 27 značek ve 220 různých velikostech. Po světě má celkem 146 obchodů. Její nejlepší plantáže s nejvhodnějším podnebím a půdou se nacházejí v provincii Pinar del Río na západě ostrova.

Ne drahému šampaňskému

Celosvětovou krizí byla zasažena nejen poptávka po doutnících, ale i jiném luxusním zboží. Vývoz šampaňského z Francie klesl loni o 28 procent. Místo drahých francouzských značek zákazníci na největších trzích, v Británii a Spojených státech, raději kupovali levnější domácí.

Vývoz francouzského koňaku poklesl ve stejném období o 15,6 procenta.

"Lidé chodí méně do barů, restaurací, hotelů a kaváren a pijí více doma," citovala agentura AP prezidenta Federace francouzských vývozců vín a alkoholu Clauda de Juvencela, podle kterého lidé nyní nakupují víno raději v supermarketech a vyhýbají se drahým značkám.

Celkově poklesl roku 2009 export francouzského vína a alkoholu o 17 procent a prodalo se jej za 7,74 miliardy euro.

autor: Roman Gazdík | 2. 3. 2010 15:50

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama