Tato krvavá lázeň u pohraničního města ale rozhodně neznamená brzký konec ruské agrese na Ukrajině, píše ve svém článku americký server Forbes. Kreml každý měsíc naverbuje a vyšle na zběžný výcvik přibližně 30 000 nových vojáků - právě tolik, aby se vyrovnaly měsíční ztráty.
Takže i když Rusové umírají v šokujících počtech, jejich armáda nadále doplňuje stávající jednotky, a dokonce vytváří nové. "Připravují nové síly pro budoucí postup," tvrdí člen ukrajinské námořní pěchoty a operátor dronu zvaný Kriegsforscher, jehož jednotka podporuje 82. leteckou brigádu právě ve Vovčansku.
Toto průmyslové město, ležící zhruba sedm kilometrů od hranic, bylo prvním velkým cílem ruské severní ofenzivy, která začala 10. května. Ruské síly v počtu desítek tisíc vojáků se ale za něj nikdy nedostaly. "Rusové používají pouze pěchotu bez obrněných vozidel. Jejich volba je podivná," napsal Kriegsforscher.
Agresor by přitom pro chaotický boj v městské zástavbě mohl mít třeba kolové obrněné transportéry BTR-82. Ve zvráceném smyslu je ale pro ruské velitele jednodušší posílat do útoku osamocené pěšáky, tvrdí americký server.
Za více než dva roky plnohodnotné invaze přišla ruská armáda o přibližně 4000 obrněných transportérů (APC) a bojových vozidel pěchoty (IFV), tedy typů vozidel, která podporují vojáky v boji. To je v průměru asi 150 zničených vozidel tohoto typu měsíčně, potvrdili analytici společnosti Oryx. Naproti tomu jsou ukrajinské ztráty mnohem nižší. Je to kolem tisíce, tedy přibližně 30 vozidel měsíčně, tvrdí Forbes.
Problém Ruska spočívá v tom, že jeho průmysl dokáže vyrobit nebo obnovit z dlouhodobých rezerv jen asi tisíc APC a IFV ročně. To je čtvrtina vozidel, která by armáda potřebovala za rok, kdyby je ztrácela současným tempem. Je tak zřejmé, že roste tlak na ruské velitele, aby svá těžší obrněná vozidla šetřili.
Stále více ruských útočných skupin vyjíždí do boje na motocyklech nebo v terénních vozidlech, která jsou podobná těžkým golfovým vozíkům. A to jsou ty šťastné skupiny, které vůbec nějaká vozidla mají, píše americký server.
Dokonce i podpůrné jednotky svá těžší vozidla, jako jsou nákladní automobily Kamaz, odstavují ve prospěch čtyřkolek. "Vézt v boji zásoby na Kamazech je nemožné," poznamenal jeden ruský voják ve videu přeloženém estonským analytikem War Translated.
Čtyřkolky jsou také velmi zranitelné. Ale pro mnoho ruských velitelů je ztráta čtyřkolky za 19 000 dolarů lepší než ztráta nákladního vozu Kamaz za 100 000 dolarů - nebo APC či IFV, které mohou stát miliony dolarů. A ztráta jednotky pěšáků je pak lepší než ztráta jakéhokoli vozidla, dokud je pěchoty dostatek, uzavírá Forbes.
Ukrajina konečně může tvrdě zasáhnout. Rusko nevydrží úroveň ztrát, tvrdí expert. (Celý článek s videem zde)