Význam obou výrazů ještě donedávna znali jen lidé obeznámení s čínskou kulturou. To se změnilo v úterý, kdy na ně upozornil technologický expert Palmer Luckey.
Sedmadvacetiletý Američan a zakladatel společnosti Oculus VR zjistil, že YouTube, dceřiná společnost technologického gigantu Google, maže komentáře obsahující tyto výrazy. Stačí jí na to pár vteřin.
"Kdo z Googlu se rozhodl cenzurovat americké komentáře pod americkými videi zveřejněnými v Americe na americké platformě, která je v Číně zakázaná?" zeptal se na Twitteru.
Výrazy se pravděpodobně dostaly na seznam zakázaných slov, která YouTube automaticky maže z diskusí pod videi kvůli porušování pravidel. Chce tak předcházet publikování nenávistných komentářů, vyzývání k násilí nebo spamům.
"Po kontrole můžeme potvrdit, že jde o chybu v našem systému, a pracujeme na její opravě tak rychle, jak jen to půjde," uvedla pro server The Verge mluvčí YouTube Ivy Choiová. Už ale neupřesnila, jak k chybě došlo nebo kolik komentářů bylo kvůli ní smazáno.
Luckey však nebyl první, kdo o chybě informoval. Mizení komentářů o "komunistických banditech" a "50 centech" si už dříve všimli i lidskoprávní aktivisté, a na oficiálních stránkách podpory YouTube se na tuto praktiku ptal jeden z uživatelů dokonce loni v říjnu. Pod jeho dotazem mu tehdy několik lidí potvrdilo, že to samé se přihodilo i jim.
Ve videu níže můžete vidět, jak rychle byl takový příspěvek smazán.
#YouTube "automatically" deletes a comment in Chinese, "Gongfei", which means "communist bandit", in 15 seconds.
— Jennifer Zeng 曾錚 (@jenniferatntd) May 13, 2020
This person tested 3 times, same result. #油管 15秒內自動刪除「共匪」留言,網友連試三次皆如此。
他們找了個比李飛飛更厲害的AI專家? pic.twitter.com/MLCeko0SIY
YouTube mazal příspěvky i přesto, že je tento server v Číně zakázaný. Lidé v Hongkongu, kde sílí demonstrace namířené proti Pekingu, ale mají neomezený přístup. V souvislosti s tím americký deník New York Times poznamenává, že i proto se čínská propaganda v posledních letech zaměřila na ovlivňování diskusí v západních médiích a na sociálních sítích.
Google couvl po kritice
Google a YouTube se už dříve potýkaly s kauzami spojenými s Čínou. Například před dvěma lety unikla informace, že americký Google vyvíjí internetový vyhledávač pro čínské uživatele, který by byl uzpůsobený tak, aby vyšel vstříc čínské cenzuře. Ta byla přitom důvodem, proč Google v roce 2010 z čínského trhu odešel.
Proti projektu, který nesl název Dragonfly, se však postavili zaměstnanci společnosti a někteří američtí politici. Loni tak firma prohlásila, že nebude na vývoji "čínského Googlu" dále pracovat.
Kritika se snesla i na server YouTube, kde se loni v létě objevily reklamy čínských státních médií. Ty označovaly hongkongské demonstranty, kteří protestují proti zvyšujícímu se vlivu pevninské Číny, za podvodníky sloužící zahraničním mocnostem a za teroristy. Stejnou rétoriku používá i čínská vláda.
Také v tomto případě nakonec společnost oznámila, že přestane zveřejňovat reklamy od státních médií, připomíná The Verge ve starším článku.
Opačný trend na Twitteru a Facebooku
Jiné populární sociální sítě Twitter a Facebook loni odstranily tisíce falešných účtů šířících pekingský pohled na hongkongské demonstranty. Twitter se také zavázal, že přestane přijímat reklamu od čínských státních médií.
Ke stejnému kroku pak přistoupil i YouTube a odstranil 210 pročínských účtů. "Zaznamenali jsme použití VPN (sítě, která ukryje pravou lokaci uživatele - pozn. red.) a další metody na zakrytí původu těchto účtů, které byly spojené s koordinovaným ovlivňováním," uvedl tehdy pro hongkongský deník South China Morning Post Shane Huntley, který se v Googlu věnuje internetové bezpečnosti.
Společnost tehdy neupřesnila, o jaké účty šlo. Americkým médiím se však podařilo zjistit, že sdílely videa o protestech v Hongkongu nebo politice Pekingu.
Podobný krok pak podnikla i sama čínská vláda, když požádala YouTube o přezkoumání 1601 videí, která vnímala jako kritická nebo nenávistná. Server jí dal nakonec za pravdu v jediném případě a jeden účet smazal.