Jeden svět: Festival proti blbé náladě

Roman Staněk
22. 2. 2007 0:00
Praha - Devátý ročník festivalu bude optimističtější, než kdykoliv předtím. Bude také opravdu světový. Do poroty zasednou tvůrci a obhájci lidských práv ze všech kontinentů. Uvnitř: AUDIO, ANKETA, SPECIÁL

Letošní ročník uvede 123 titulů z téměř čtyř desítek zemí, které byly vybrány z 1200 přihlášených snímků, uvedli na tiskové konferenci organizátoři festivalu.

"Od Jednoho světa se očekává, že to bude přehlídka lidského neštěstí, deprese nebo utrpení, ale já zodpovědně říkám, že tento ročník ukazuje svět, který je plný obyčejných lidí, kteří chtějí kvalitně žít a překvapivě se jim to daří v mnohem větší míře, než jak to vidíme v televizním zpravodajství," říká ředitel festivalu Igor Blaževič.

Festival začne 28. února v kině Lucerna předáním ceny Homo Homini Světlaně Ganuškinnové z Ruska za přínos v oblasti lidských práv. Součástí ceremoniálu bude ve vedlejším kině Světozor také světová premiéra snímku Heleny Třeštíkové s názvem Marcela.

Podle Blaževiče právě dvojí zahájení ukazuje na dva póly přehlídky - silný důraz na politický, sociální a angažovaný dokument o lidských právech na straně jedné, a kvalitní dokumentární tvorbu všeobecně na straně druhé.

SPECIÁL:
Autor fotografie: Aktuálně.cz

"Důležitým letošním tématem je česká produkce v mezinárodním kontextu, na což premiéra snímku Heleny Třeštíkové upozorní. Součástí akce bude seminář věnovaný účasti české tvorby na zahraničních festivalech," dodal Blaževič.

Festival bude letos mnohem více klást důraz na poprojekční diskuze, debaty a besedy. "Lidé už se naučili na filmy koukat, ale po nich pouze mlčí, nemají odvahu říct svůj názor a ten případně konfrontovat s jinými názory," říká Blaževič.

Takovou diskuzní centrálou bude Městská knihovna v Praze. Tam se uskuteční převážná část debat s tvůrci filmů. Tématy budou například dnešní Rusko, globální obchod, revoluce, války, ekologie, nebo téma ženských práv.

Kromě filmů festival představí několik desítek sociálních reklam. Ty budou promítány v několika spotech před každým filmem. Reklamy vtipnou nebo šokující formou ukazují na problémy, týkající se lidských práv nebo diskriminace.

Typickým příkladem takovéhoto spotu je teleshopingová forma reklamy od organizace Amnesty International proti obchodu se zbraněmi. Dva uhlazení moderátoři nabízejí ke koupi samopal AK-47, upozorňují, že "lze platit i diamanty," přičemž ovládat Kalašnikov je jednoduché, neboť "to zvládnou i desetiletí dětští vojáci v Libérii nebo Kongu."

Protože se Aktuálně.cz stalo mediálním partnerem festivalu, budeme vám během následujících týdnů přinášet recenze, reportáže ze zákulisí festivalu nebo exkluzivní rozhovory s tvůrci.

 

Právě se děje

Další zprávy