Je tu bezpečno, vzkazuje měsíc po útocích Paříž turistům

Simone Radačičová, HN
7. 2. 2015 13:06
Pro pařížské a potažmo francouzské hoteliéry je po lednových teroristických útocích v sázce mnoho. Cestovní ruch tvoří 7 % HDP.
Voják hlídkuje před Eiffelovou věží.
Voják hlídkuje před Eiffelovou věží. | Foto: Reuters

Paříž - Před měsícem svět obletěly fotografie plně ozbrojených vojáků, kteří střeží slavnou pařížskou dominantu - Eiffelovu věž.

Podobné obrázky, a především pak teroristický útok na redakci francouzského satirického týdeníku Charlie Hebdo, mají na cestovní ruch ve městě nad Seinou negativní dopad.

Například poradenská společnost MKG Group nedávno uvedla, že obsazenost pařížských hotelů v pěti dnech po útoku radikálů klesla o tři až čtyři procenta.

A v dalších dnech pokles ještě pokračoval, a to až o deset procent. Tentokrát byly na vině protesty proti zveřejnění dalších karikatur, jež vzplály v zemích od Afriky po Blízký východ.

A podobné to bylo i v dalších evropských městech, která se v minulosti stala terčem teroristického útoku. Například tři měsíce po útoku v Londýně z července 2005 počet turistů klesl.

"Politická stabilita a bezpečnost jsou pro mezinárodní cestovní ruch klíčové," uvedl analytik MKG Vanguelis Panayotis. "Hodně lidí nyní raději vyčkává," dodal.

I z těchto důvodů francouzské úřady po útocích raději posílily bezpečnost. A proto jsou ozbrojení policisté a vojáci v neprůstřelných vestách vidět u populárních lodí, které vozí turisty po Seině, nebo také u pamětihodností, jako je Vítězný oblouk.

Stráží ale také i mešity, hotely nebo třeba muzea. Mnohé obchodní domy pak zavedly i bezpečnostní prohlídky, které se podobají těm na letištích.

Možná i z těchto důvodů si někteří prodavači a obchodníci stěžují na nižší poptávku. "Dnes jsme ještě nic neprodali, a to máme slevy," postěžovala si americkému listu Wall Street Journal prodavačka Natalia Soaresová z nejmenovaného hodinářství.

Pro pařížské a potažmo francouzské hoteliéry je v sázce mnoho. Francie je totiž nejnavštěvovanější zemí světa, kam ročně vyráží zhruba 85 milionů zahraničních návštěvníků.

Celkem tvoří cestovních ruch na sedm procent hrubého domácího produktu země. A nejen to. Velká část movitějších turistů například z Číny nebo Blízkého východu jezdí do Paříže či do dalších francouzských měst za nákupy.

Cizinci tvoří 80 procent klientů pařížských přepychových hotelů a ze 60 procent pak stojí za tržbami luxusních společností.

Proto se nižší počet cestovatelů může negativně projevit i na tržbách velkých módních a luxusních domů, jako jsou například Chanel, Louis Vuitton nebo třeba Hermes.

 

Právě se děje

Další zprávy