Itálie zachránila 236 migrantů z potápějící se lodi, téměř všichni byli z Eritreje

ČTK ČTK
25. 11. 2018 8:36
Na Sicílii v sobotu večer dorazilo více než 200 migrantů ze severoafrických zemí, o nichž italská pobřežní stráž tvrdí, že je musela zachránit. Podle Itálie se totiž plavidlo s běženci, z nichž většina pochází z Eritreje, ve Středozemním moři potápělo. Italská vláda kvůli nové lodi s migranty kritizovala Maltu, která podle ní musela o uprchlících vědět a měla zasáhnout.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Na lodi bylo 236 lidí, z toho 12 dětí a téměř 50 žen, sdělilo italské ministerstvo vnitra. Prakticky všichni jsou z Eritreje. Kapitány byli Tunisan a Libyjec, kteří budou pravděpodobně obviněni z pašeráctví.

Migranti byli převezeni do sicilského přístavu Pozzallo. Opustit plavidlo bylo dovoleno pouze ženám a dětem a regionální mluvčí Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) Flavio Di Giacomo vyjádřil obavy o ostatní migranty. "Plavidlo (migrantů) má zřetelné problémy udržet se nad hladinou. Všichni by měli mít co nejdříve možnost vystoupit," napsal na Twitteru.

Novinář Sergio Scandura z místa uvedl, že italská pobřežní stráž loď stabilizovala. "Situace je pod kontrolou," sdělil krátce po půlnoci Scandura na svém twitterovém účtu.

Italský vicepremiér a ministr vnitra Matteo Salvini, který vede protiimigrační stranu Liga a po nástupu nové vlády prosadil tvrdou protiimigrační politiku, znovu obvinil Maltu, že připlouvající lodi posílá do Itálie.

Podle Salviniho maltský hlídkový člun "zanechal loď se 150 až 200 migranty uprostřed Středozemního moře a nechal ji, aby byla unášena směrem k Itálii". "Valletta se ujala role koordinátora záchranných operací, ale jako obvykle se snaží zbavit imigrantů a přehodit problém na naši zemi," napsal Salvini na internetu.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 19 minutami

Dálnice D1 na Benešovsku byla hodinu neprůjezdná, ve směru na Brno se srazila dvě auta

Dopravní nehoda u Trhového Štěpánova v úterý zhruba na hodinu zastavila provoz na dálnici D1 ve směru na Brno. Kvůli srážce nákladního a osobního auta byl přerušený provoz mezi sjezdem číslo 49 u Psářů a sjezdem číslo 56 u Soutic. Jeden člověk byl zraněn. Vyplynulo to z informací Národního dopravního informačního centra a krajských hasičů.

Nehoda na 56. kilometru uzavřela dálnici D1 kolem 6:30. Podle mluvčí středočeských hasičů Terezy Fliegerové narazilo osobní auto do nákladního. "Bylo tam nějaké lehčí zranění. Hasiči nikoho nevyprošťovali, ale poskytli předlékařské ošetření," uvedla Fliegerová. Provoz na dálnici byl podle Národního dopravního informačního centra obnoven kolem 07:30.

Na místě kromě hasičů zasahovali také policisté a záchranáři. "Zraněný byl ošetřen. Jeho zdravotní stav nevyžadoval převoz do zdravotnického zařízení, takže byl ponechán na místě," řekla mluvčí krajské záchranné služby Petra Effenbergerová.

Zdroj: ČTK
před 45 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy