Dublin - Sociální síť Facebook přistoupila v Irsku k razantnímu kroku. V zemi se bude 25. května konat referendum o potratech. A Facebook zakázal jakékoliv reklamy, které se plebiscitu týkají a zároveň je zadali inzerenti ze zahraničí.
Je to vůbec poprvé, kdy Facebook začal odmítat inzerci v souvislosti s volbami nebo referendy.
V Irsku totiž existují obavy, že zahraniční reklamy mohou ovlivnit výsledek hlasování v tak citlivé otázce, jako jsou interrupce.
"Jde o problém, o kterém jsme už nějakou dobu přemýšleli," citoval úterní prohlášení Facebooku britský server BBC. "V rámci naší snahy přispět k ochraně čestnosti referenda před ilegálními vlivy jsme začali odmítat reklamy související s hlasováním, pokud jsou podány inzerenty se sídlem mimo Irsko."
Společnost zároveň zdůraznila, že jejím cílem je poskytnout otevřenou platformu "pro lidi, aby vyjádřili své názory na obou stranách debaty".
Irové budou koncem tohoto měsíce rozhodovat o zrušení osmého dodatku ústavy, který zaručuje "právo na život nenarozených". V současné době platí v Irsku velmi přísný zákon z roku 1983, který zakazuje potrat dokonce i v případě znásilnění nebo incestu.
Děravé právní předpisy
Zástupci Facebooku oznámili, že reklamy od zahraničních zadavatelů jsou v Irsku nedostupné od 8. května až do skončení referenda.
Facebook se přitom částečně spoléhá na oznámení od politických stran a jednotlivých skupin v kampani, které tyto reklamy nahlásí. "Následně budeme tyto zprávy posuzovat a jednat," sdělila společnost, která zároveň využije umělou inteligenci. "Budeme používat strojové učení. To nám pomůže najít reklamy, které by už neměly být spuštěny," dodala firma.
Háček je ale v tom, že reklamy, které dají na Facebook organizace se sídlem v Irsku, mohou být stále placené ze zahraničních zdrojů. Irský volební zákon sice zakazuje přijímat na předvolební kampaň dary ze zahraničí, právní předpisy však nezahrnují peníze vynaložené přímo na digitální reklamu. To je mezera, kterou podle pozorovatelů zneužívají skupiny i jednotlivci v zámoří.
Iniciativa Transparentní referendum sledovala v poslední době on-line inzerci týkající se plebiscitu. Před dvěma týdny její zakladatelka Liz Carolanová uvedla, že její skupina "v posledních několika měsících zaznamenala 144 různých stran, které platily za tyto reklamy".
"Jediný, kdo ví s jistotou, o koho jde, je sám Facebook," řekl k tomu irský expert na sociální média Gavin Sheridan.
Také Google a Twitter
Irsko proto jako první země mimo USA dostalo od Facebooku sadu nástrojů, které umožňují identifikovat inzerenty.
Jenže sociální síť tyto "pomocníky" slibovala už v dubnu. Kritici tak namítají, že kampaň před irským referendem je už v plném proudu a zásahy přicházejí pozdě.
"Facebook vždycky dorazí na party pozdě," řekl britskému listu The Guardian Gavin Sheridan. "Reagovali pozdě na ruské zásahy do amerických voleb… Ze všech jejich prohlášení je jasné, že chtějí zabránit regulaci nebo že se chtějí regulovat sami podle svých představ."
Mezitím se k podobnému opatření jako Facebook odhodlal další internetový gigant. Společnost Google od 10. května ruší v Irsku všechny reklamy týkající se referenda o potratech. Bude to platit pro všechny její platformy, tedy včetně videoportálu YouTube a reklamní služby AdWords.
"Vzhledem ke snaze zajistit, aby hlasování proběhlo čestně, jsme se rozhodli pozastavit všechny reklamy související s irským plebiscitem o osmém dodatku," uvedl ve středu podle deníku The Irish Times mluvčí Googlu.
Další sociální síť Twitter inzerci ohledně hlasování o potratech vůbec neumožňuje. Tak je to v souladu s obecnými zásadami inzerce na Twitteru, které omezují propagaci různých zdravotních otázek, včetně například obhajoby interrupcí a podpory klinik, na nichž se zákroky provádějí.