Brusel - Mladí Evropané mají poslední možnost zažádat o vlakovou jízdenku zdarma. Do soutěže o lístky se mohou přihlásit jen do 26. června.
Bezplatně cestovat evropskými zeměmi bude moci už letos v létě asi 15 tisíc mladých lidí. S myšlenkou jízdenek přišel nedávno Evropský parlament.
Na akci by letos mělo z evropského rozpočtu padnout 12 milionů eur (309 milionů korun).
Další peníze EU mladým lidem poskytne prostřednictvím výměnných studijních pobytů programu Erasmus, který má v příštím sedmiletém finančním rámci EU dostat dvakrát více finančních prostředků než teď. Evropská komise pro něj navrhla 30 miliard eur (775 miliard korun), což by mělo umožnit podporu až 12 milionů lidí. Většina peněz bude směřovat na oblast vzdělávání.
"Osobní zkušenost z cestování nemůže mladým zprostředkovat žádná kniha či dokument," odůvodňuje evropský komisař pro vzdělávání, kulturu, mládež a sport Tibor Navracsics.
Problémy s dopravou
Studentům, učitelům či stážistům má finanční podpora z Erasmu pomoci se zajištěním ubytování, jídla, dopravy a studijních materiálů.
"Stipendium 500 eur bylo dostatečné pro zaplacení ubytování," vzpomíná student biomechaniky na ČVUT Vojtěch Nedvěd, který se na Erasmus rozjel do Skotska. "Zbylé náklady byly srovnatelné s náklady na studium v Praze. Finanční podpora tedy pokryla rozdíl mezi náklady v Praze a v Glasgow."
Na základě průzkumu Domu zahraniční spolupráce, který administruje Erasmus v ČR, uskutečněného mezi osmi stovkami českých účastníků Erasmu, si na nedostatečnost finanční podpory stěžovala jen čtvrtina respondentů.
Častěji je trápí jiné problémy, jako obtížná přeprava mezi místem ubytování a školou. S tou mělo podle výsledků šetření potíže téměř 90 procent účastníků.
Nastartování kariéry
Zkušenosti nabyté v zahraničí pomáhají účastníkům získat zaměstnání nebo složit zkoušku z cizího jazyka. Důležité jsou i nově získané informace.
"Asi neznám studenta, který by přijel na Erasmus jen studovat," říká Karel Svoboda z Institutu mezinárodních studií Fakulty sociálních věd UK. "Benefitem programu není jen studium, ale i možnost poznat tu zemi hlouběji."
Čeští pedagogové se zkušenostmi s programem Erasmus se shodují, že mezi domácími a zahraničními studenty existují velké rozdíly. Nedá se ale říci, že by cizinci výrazně zaostávali za Čechy nebo byli naopak výrazně lepší.
Sami čeští účastníci Erasmu hodnotí náročnost studia v zahraničí jako přiměřenou. Za extrémně jednoduché či extrémně náročné je považuje jen šest procent respondentů.