Dopravou budoucnosti má být korejská elektrická silnice

Roman Gazdík
10. 3. 2010 22:45
V Jižní Koreji začalo jezdit komerční vozítko, které si bere proud přímo z vozovky
Vláček KAIST, který bude od nynějška jezdit v soulském zoo.
Vláček KAIST, který bude od nynějška jezdit v soulském zoo. | Foto: KAIST

Soul - Budoucností ekologické městské hromadné dopravy budou elektrická vozidla bez jakýchkoliv drátů, domnívají se jihokorejští vědci, kteří svůj systém představili v Soulu v úterý.

Pokud se prototyp, který bude od nynějška fungovat v zoologické zahradě na jihu metropole, ukáže jako životaschopný, hodlají jej úřady začít zkoušet i na běžných autobusových linkách ve městě.

Základním kamenem celé technologie je silnice vytvářející elektromagnetické pole, ze které si mohou vozidla pohybující se na jejím povrchu dobíjet baterii.

"Ze všech elektrických vozidel na světě, je tohle ten nejekonomičtější systém," řekl v úterý novinářům Suh Nam-Pjo, prezident státem financované společnosti KAIST, která elektromagnetickou silnici vyvinula.

"Potenciál pro využití (sytému) je nekonečný. Odvažují se říci, že se jedná o jeden z nejdůležitějších vynálezů jednadvacátého století," říká Suh.

Korejské čeboly jako Hyundai se zatím na vývoji nepodílejí. Bojí se nových technologií, tvrdí Suh
Korejské čeboly jako Hyundai se zatím na vývoji nepodílejí. Bojí se nových technologií, tvrdí Suh | Foto: Hyundai

Zatím však celý systém vypadá velmi skromně a funguje pouze pro "vláček" tahající tři vagóny v zoologické zahradě.

Dvoukilometrové první jízdy se v úterý účastnil i soulský starosta Oh Se-Hun a vozítko zvané OLEV má převážet také delegáty summitu skupiny G20, který bude Soul pořádat v listopadu.

Mezi výhody systému patří to, že město nemusí budovat nadzemní elektrické vedení, jako je tomu v případě tramvají a trolejbusů, a rovněž malá baterie, která je podle Suha pětkrát menší než u běžných elektrických vozidel.

Dobíjení probíhá za jízdy z pruhů umístěných pod povrchem silnice a napojených na elektrickou síť.

Na trase dlouhé 2,2 kilometry jsou tyto pruhy čtyři, s celkovou délkou 400 metrů. Vozidlo je schopné si energii "vytáhnout" až z hloubky 25 centimetrů, přitom je nutné, aby bylo vedení umístěno nejméně 11 centimetrů hluboko - kvůli tlaku, který vytvářejí vozidla na silnici.

Aby systém poháněl auta všech 50 milionů Jihokorejců, potřeboval by dvě jaderné elektrárny
Aby systém poháněl auta všech 50 milionů Jihokorejců, potřeboval by dvě jaderné elektrárny | Foto: Reuters

Soul doufá, že by první autobusy využívající tuto technologii mohly vyrazit do ulic už v příštím roce. Do roku 2020 by pak měly být elektrické všechny, stejně tak i vozidla taxislužby.

Podle KAIST by v takovém případě "dobíjecí stanice" obsahovala přibližně pětina vozovky a koncentrovaly by se zejména na místech, kde autobusy zastavují, jako parkoviště, zastávky a semafory.

Institut odhadl, že pokud by na technologii přešla i všechna jihokorejská auta, stačily by k jejich pohonu dvě jaderné elektrárny.

 

Právě se děje

Další zprávy