Auto do města? Jedině na elektřinu. Pohání i Ferrari

Radek Pecák Radek Pecák
3. 3. 2010 20:00
Autosalon v Ženevě poodhalil budoucnost ekologického ježdění. Zapomeňte na vodík, vládne elektřina.
Rodinný vůz Nissan Leaf jezdí pouze na elektřinu.
Rodinný vůz Nissan Leaf jezdí pouze na elektřinu. | Foto: Radek Pecák

Ženeva /Od našeho zvláštního zpravodaje/ - Konečně je ohledně budoucnosti automobilů o trochu jasněji. Alespoň tak se to může jevit pozornému pozorovateli při procházce mezi vystavenými novinkami v jednotlivých pavilonech ženevského výstaviště Palexpo, kde právě začal již 80. ročník zdejšího nejvýznamnějšího světového autosalonu.

Možná to ještě není definitivní, ale přesto se nyní nabízí vcelku jednoduchá odpověď na to, jaký pohon budou mít za nějakých deset až dvacet let vozy, jimiž budeme jezdit do práce, na nákupy, za zábavou i na víkendy a dovolenou.

Jisté je prakticky jedno, do nádrží nebudeme plnit vodík. Alespoň určitě drtivá většina z nás. Krize donutila světové výrobce automobilů odložit vývoj drahé vodíkové technologie. Samozřejmě, že experimenty budou pokračovat dále a není vyloučené, že vodík bude jednou hlavním palivem ve světě dopravy nejen automobilové, ale zatím to není na pořadu dne.

Auta do zásuvky budou v prodeji už letos

Co naopak na pořadu dne je, je elektřina. To, že její éra opravdu nastává, bylo letos poprvé v Ženevě zřejmé při pohledu na stánky automobilek těch nejzvučnějších jmen, jako jsou například Ferrari či Porsche.

Nástup elektroaut (nebo těch, které také elektřinu k pohonu využívají alespoň částečně) sice ještě v plné parádě letos nezažijeme, ale příští rok to bude doslova elektrická bouře. Přesto si i Evropané budou již letos moci koupit první dvě čistě elektrická sériově vyráběná auta.

Tím prvním je malé Mitsubishi iMiEV, které jen v mírně pozměněné podobě bude nabízet také francouzské konsorcium Peugeot-Citroën a druhým sice trochu podivně vyhlížející, ale přesto relativně normální rodinný vůz Nissan Leaf.

Vzhledem k poměrně krátkému dojezdu - ten se obvykle pohybuje na jedno nabití baterií zhruba od 140 do 160 kilometrů, je zřejmé, že jsou tyto automobily určené k pohybu po městě, případně k dojezdu do práce z příměstských aglomerací. Na venkově se jich asi moc prodávat nebude, už z toho důvodu, že v lesích a na polích se mnoho elektrických zásuvek nenajde.

Těchto vozů bylo letos v Ženevě vystaveno opět více než dříve. Do jejich řady se zařadil i koncept elektrického vozu Kia Venga, což je zbrusu nový korejský vůz vyráběný v severomoravských Nošovicích. Venga, pokud skutečně půjde do výroby, by tak mohla být prvním sériově vyráběným „českým" elektromobilem.

Šéf Opelu cestou ušpinil exponát

Kategorii rodinných vozů převezmou v relativně blízké budoucnosti takzvané plug-in hybridy. To, že je technologie už dostatečně zvládnutá, dokumentoval samotný šéf automobilky Opel Nick Reily, který do areálu autosalonu přijel z domovského Rüsselsheimu.

Plug-in hybrid Opel Ampera otestoval samotný šéf Opelu, který s ním do Ženevy přijel z Německa.
Plug-in hybrid Opel Ampera otestoval samotný šéf Opelu, který s ním do Ženevy přijel z Německa. | Foto: Radek Pecák

Zašpiněný Opel ampera pak během novinářského dne autosalonu stál na stánku.Ampera, která má být v prodeji příští rok na podzim, je auto, které na energii z baterií dokáže ujet zhruba 50-60 kilometrů. Pak ale není nutno zastavit u zásuvky a nechat tam auto desítky minut až celé hodiny, jak je to zatím potřeba, nýbrž je možné jet dále na elektřinu, kterou pomůže vyrobit malý spalovací motor.

Ten není nijak spojen s pohonným ústrojím, opravdu slouží pouze k výrobě elektřiny. Takováto kombinace umožňuje dojezd zhruba 500 kilometrů. Energii k ujetí těch prvotních padesáti kilometrů je ovšem možné také načerpat ze zásuvky.

Stejnou cestou jako Opel se letos, podle své studie A-1 E-tron vydává letos také automobilka Audi. Vždy platí, že benzinový motor je malý, lehký a úsporný. Energii k pohybu bude dodávat daleko výkonnější elektromotor.

Ani "žihadla" elektřinou nepohrdají

Klasická hybridní technologie, kterou využívá například současný úspěšný model Toyota Prius, tedy ta, že benzinový motor je větší a výkonnější, se naopak přestěhuje do velkých limuzín, sportovně užitkových aut a klasických sporťáků.  Jasný doklad je právě studie "zeleného" ferrari (opravdu bylo nalakováno zeleným odstínem) či nádherného Porsche 918 spyder.

"Zelené" Ferrari vybavené technologií Kers.
"Zelené" Ferrari vybavené technologií Kers. | Foto: Radek Pecák

Oba automobily nadále mají ve svých útrobách monstrózní benzinové motory (Ferrari dvanáctiválec a Porsche osmiválec), ale k nim jsou přidány i elektromotory. Automobilky tak zabíjejí dvě mouchy jednou ranou. Zákazníky nalákají na to, že auto má tak vyšší výkon, neboť například při rozjezdech se k síle spalovacího motoru přidají i další koně od elektromotoru a zároveň bude mít vůz v kombinovaném provozu nižší spotřebu i emise.

Například po městě po rovině či z mírného kopečka dokonce pojede jen na elektromotor.  Ferrari také do své studie zabudovalo i technologii Kers využívající poznatky z F1 a pochopitelně i systém start stop. Všechna tato zařízení jsou uložena až u samotné podlahy, takže, přestože je vůz těžší než běžné ferrari se spalovacím motorem, mělo by mít dokonce ještě lepší jízdní vlastnosti.

Porsche bude mít na rozdíl od Ferrari dostatečně velké baterie, aby na jejich energii mohlo auto jet zhruba 25 kilometrů. Hlavní roli však sehrají elektromotory, které by měly pomoci tomuto vozu překonat čas, který na severní smyčce okruhu Nürburgring zajelo Porsche Carrera GT.

 

Právě se děje

Další zprávy