Auto bez řidiče pojede 13 tisíc kilometrů do Číny

Josef Tuček
24. 2. 2010 13:00
Italští vědci představili projekt pro ověření možností robotických vozidel
Upravený elektromobil, který dokáže jezdit bez řidiče.
Upravený elektromobil, který dokáže jezdit bez řidiče. | Foto: VisLab

San Diego /Od zpravodaje Aktuálně.cz v USA/ - Třináct tisíc kilometrů bez řidiče by měl v létě urazit automobil řízený pomocí senzorů a počítačů.

"Lidské chyby způsobují třiadevadesát procent dopravních nehod," říká Alberto Broggi, profesor počítačové techniky na univerzitě v italské Parmě. "Automatická auta by měla být bezpečnější než ta, která řídí lidé. Tahle cesta by to měla vyzkoušet ve velmi obtížných podmínkách," tvrdí. Je i šéfem společnosti VisLab, založené parmskou univerzitou, která robotická vozidla vyvíjí.

Výprava z Parmy do čínské Šanghaje na světovou výstavu Expo 2010 by měla zabrat tři měsíce, včetně zastávek za účelem propagace robotických vozů. Profesor Broggi získal potřebné prostředky od Evropské výzkumné rady (ERC) - grantové instituce Evropské unie, jejímž cílem je podporovat slibné vědce.

Kdo zodpovídá za robota?

Profesor Broggi představil projekt v kalifornském San Diegu na výročním zasedání Americké asociace pro povznesení vědy (AAAS) - největšího sdružení vědeckých organizací na světě.

Plánovaná trasa jízdy vozu bez řidiče od 10. července do 10. října.
Plánovaná trasa jízdy vozu bez řidiče od 10. července do 10. října. | Foto: VisLab

Připouští, že právní překážky pro robotická vozidla jsou pomalu větší než ty technické. Za automobil a škody jím způsobené totiž podle práva zodpovídá jeho řidič. Kdyby auta jezdila automaticky, mohl by odpovědnost za jejich provoz nést třeba výrobce, a to se žádnému z nich nechce.

Vidět je to například u prodávaných automobilů, které už dnes dokážou pomocí senzorů samy zaparkovat mezi auta podélně u chodníku. Avšak řidič při tom musí šlapat na plyn a na brzdu, přestože by to automat zvládl sám. U řízení však musí být člověk, aby případná odpovědnost byla na něm.

"I kdyby se hned nepodařilo prosadit budoucí automatická vozidla do běžného provozu, může se robotické řízení uplatnit třeba u zemědělských strojů na poli. To by farmářům ušetřilo spoustu času, kdyby traktor oral na poli sám," říká Broggi.

Z pouště do města

Už v minulosti se jeho tým účastnil závodů robotických vozidel v Mohavské poušti na jihozápadě USA, které organizovala americká vojenská výzkumná organizace DARPA.

Vozidlo je vybaveno kamerami a laserovými senzory, díky nimž získává řídicí počítačová jednotka informace o okolí.
Vozidlo je vybaveno kamerami a laserovými senzory, díky nimž získává řídicí počítačová jednotka informace o okolí. | Foto: VisLab

Nejdříve tam soutěžící z celého světa nechali svá auta jezdit pouze v pustině, aby si pomocí senzorů sama vybírala trasu ke stanovenému cíli. Potom se zdejší závod uskutečnil přímo v ulicích, ovšem v opuštěném městě, kde v dopravním provozu nebyli běžní řidiči.

Teď se však profesor Broggi měst nebojí.

"Pojedeme i přes ně. Jsem zvědavý, jak to půjde v čínských městech, kde je velký dopravní chaos. Ale tam máme domluvený policejní doprovod," poznamenává.

Zatím v závěsu za opravdovým řidičem

Faktem ovšem je, že nejdříve pojede jedno vozidlo schopné automatické jízdy, ale bude v něm sedět řidič a vozidlo ovládat. Teprve za ním pojede automatické vozidlo bez řidiče, které bude samo následovat první vůz a sledovat jeho dráhu pomocí senzorů.

Pak pojedou dva doprovodné vozy.

"Kdyby se první vůz vzdálil z dohledu, automatické vozidlo pojede jeho předchozí trasou podle poslaných záznamů o poloze podle signálů družicové navigace," doplňuje Alberto Broggi.

V méně obydlených končinách, například při cestě přes Sibiř, však podle předpokladů pojedou obě vozidla úplně automaticky.

Vedoucí projektu vývoje automatických automobilů profesor Alberto Broggi.
Vedoucí projektu vývoje automatických automobilů profesor Alberto Broggi. | Foto: Josef Tuček

Starosta jako pasažér

Robotická vozidla jsou elektromobily upravené z vozů Piaggio Porter, což je italská licenční verze japonského vozu Daihatsu Hijet.

Na střeše mají sluneční panely, které dodají energii pro senzory. Na pohon vozidla se však musí baterie nabíjet ze zásuvky. V pustině bez elektrické sítě se pak budou dobíjet díky benzinovému generátoru, který povezou doprovodná vozidla.

Robotické elektromobily jsou vybaveny kamerami, laserovými senzory a počítačovou řídicí jednotkou, která vyhodnocuje údaje o okolí a řídí pohyb vozidla.

Profesor Broggi už své robotické vozy předváděl na více místech. I v samém centru Říma - tam ovšem jel samostatný automaticky řízený vůz bez řidiče jen po uzavřeném okruhu. Jako pasažér se v něm svezl římský starosta.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Baseballisté Houstonu vyřadili Yankees a jsou ve finále MLB

Baseballisté Houstonu budou podruhé během tří let hrát Světovou sérii. Astros se dostali do finále MLB po výhře nad New York Yankees 4:2 na zápasy. Postupovou výhru trefil homerunem José Altuve.

Světová série začne v Houstonu v úterý a soupeřem vítězů ligy z roku 2017 bude při premiéře ve finále soutěže tým Washington Nationals.

Houston Astros porazili Yankees v sobotním šestém utkání 6:4. V dohrávce poslední deváté směny zajistil domácímu týmu triumf dvoubodovým odpalem za bariéru Altuve. "Nejsme ve Světové sérii díky mně, ale díky celému týmu," řekl nejužitečnější hráč série.

Podobně Astros vyhráli nad Yankees i druhé utkání série, v kterém až v druhé nastavené směně rozhodl homerunem Carlos Correa.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na Svitavsku v noci hořel neobývaný dům. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev

Škodu za půl milionu korun způsobil v noci na neděli požár rodinného domu s dílnou v Mikulči na Svitavsku. Oheň do rána likvidovalo sedm hasičských jednotek.

Plameny zničily převážně dílnu a hospodářskou část stavení, uvedla mluvčí krajských hasičů Vendula Horáková. "Obytnou část se podařilo hasičům ochránit. Vyšetřovatelka dnes dopoledne zjistila, že příčinou vzniku požáru v Mikulči bylo uložení hořlavých látek v blízkosti kamen," uvedla Horáková. Objekt je neobývaný, při příjezdu hasičů byl celý v plamenech. Hasiči z něj vynesli deset slepic a tlakovou lahev.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Indonéský prezident Widodo se v Jakartě ujal úřadu na dalších pět let

Inaugurace opětovně zvoleného indonéského prezidenta Jokoa Widodoa se konala za přísných bezpečnostních opatření, před deseti dny se totiž muslimští radikálové pokusili zavraždit jednoho z ministrů, který je stále hospitalizován. Nad pořádkem v ulicích dohlíželo 30 tisíc policistů a vojáků.

Indonésané Widodoa zvolili v dubnu v přímých volbách na další pětileté období, které bude poslední, jak ukládá ústava. Očekává se, že prezident v nejbližší době oznámí složení vlády. Widodo pochází ze skromných poměrů a už jako dítě musel pracovat, aby pomohl rodině. Než se stal roku 2012 guvernérem Jakarty, studoval lesnictví a působil jako starosta ve městě Solo. Jeho popularita však postupně slábne, píše agentura AFP. V září Indonésie zažila studentské protesty, nepokoje v provincii Papua a vláda také s obtížemi zvládala rozsáhlé požáry na Borneu a Sumatře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy