Číňané začali stavět nejdelší mořský most na světě

Roman Gazdík
15. 12. 2009 14:40
Most před deltu Perlové řeky propojí Hong Kong, Macao a pevninskou Ćínu
Tak nějak bude most přes deltu Perlové řeky vypadat ze vzduchu.
Tak nějak bude most přes deltu Perlové řeky vypadat ze vzduchu. | Foto: Hong Kong Highways Department

Hong Kong - Čínské úřady v úterý oficiálně zahájily stavbu nejdelšího mostu přes moře na světě. Most přes deltu Perlové řeky spojí dvě bývalé evropské kolonie.

Britové předali Číně Hong Kong prvního července 1997 a Portugalci Macao dvacátého prosince 1999. Tyto dnes "zvláštní administrativní zóny" (SAR) nyní fungují na základě strategie "jedna země, dva systémy". Peking je tak zodpovědný za zahraniční a obrannou politiku, zbytek řídí místní samospráva.

Perlová řeka je třetím největším vodním tokem v Číně a kromě Macaa a Hong Kongu na ní leží také megapole Šen-čen a Kanton. Okolí delty je jedním z center čínského ekonomického zázraku a je zodpovědné za téměř třetinu čínského vývozu. Během finanční krize však byla řada zdejších továren uzavřena.

Propojení regionu

Cílem stavby mostu je větší integrace regionu a podpora rozvoje západní části zdejší provincie Kuang-tung. Most je tvarován jako písmeno "Y" a obě SAR napojí také na více než milionové čínské město Ču-chaj. Celková délka stavby je téměř 50 kilometrů, z nichž 35 povede přes moře.

A takto bude most vypadat z vody.
A takto bude most vypadat z vody. | Foto: China Maritime Safety Administration

"Stavba mostu je milníkem. Je to krok, který pomůže Hong Kongu Macau a regionu okolo delty Perlové řeky, aby se vypořádali s celosvětovou ekonomickou krizí, podpořili investice a inspirovali lidi," prohlásil dle agentury Nová Čína čínský vicepremiér Li Kche-čchiang na slavnostní inagurační ceremonii v Ču-chaji.

"Most také dále propojí region a podpoří ekonomickou spolupráci mezi Hong Kongem a Macaem a mezi pevninskou Čínou, Hong Kongem a Macaem," dodal.

A co delfíni?

Mostem povede šestiproudová dálnice, na které bude povolena maximální rychlost 100 kilometrů v hodině. Stavba bude schopna odolat větrům až o dvojnásobné rychlosti a zemětřesení o síle osmi stupňů Richterovy škály. Cesta z Hong Kongu do Macaa se jeho výstavbou zkrátí ze tří hodin na 30 minut.

Nejdelší mosty světa:

  • Bangnanská magistrála - 54 kilometrů dlouhá nadzemská dálnice, Bangkok.
  • Dálnice přes jezero Pontchartain - 38 442 metrů dlouhá, Lousiana.
  • Most přes bažiny Manchac - 36 710 metrů dlouhý, Lousiana.

Most za 10,7 miliardy dolarů, který má být dokončen v letech 2015 až 2016, však nevzbuzuje jen nadšení. Podle Světového fondu na ochranu zvířat (WWF) stavba znečistí moře a ohrozí místní ekosystémy. Fauna bude následně rušena velkým hlukem a zapuštěné pylony změní mořské proudění.

Zvýšenou lidskou aktivitou je v deltě ohrožen zejména delfín indočínský, jehož populace v okolí Hong Kongu je považována za jedinou stabilní na světě. Místní delfíni se mohou chlubit i jednou zvláštnůstkou. Jako mladí mají šedivou barvu a v dospělosti se zbarvují do růžova.

 

Právě se děje

Další zprávy