Hong Kong - Čínské úřady v úterý oficiálně zahájily stavbu nejdelšího mostu přes moře na světě. Most přes deltu Perlové řeky spojí dvě bývalé evropské kolonie.
Britové předali Číně Hong Kong prvního července 1997 a Portugalci Macao dvacátého prosince 1999. Tyto dnes "zvláštní administrativní zóny" (SAR) nyní fungují na základě strategie "jedna země, dva systémy". Peking je tak zodpovědný za zahraniční a obrannou politiku, zbytek řídí místní samospráva.
Perlová řeka je třetím největším vodním tokem v Číně a kromě Macaa a Hong Kongu na ní leží také megapole Šen-čen a Kanton. Okolí delty je jedním z center čínského ekonomického zázraku a je zodpovědné za téměř třetinu čínského vývozu. Během finanční krize však byla řada zdejších továren uzavřena.
Propojení regionu
Cílem stavby mostu je větší integrace regionu a podpora rozvoje západní části zdejší provincie Kuang-tung. Most je tvarován jako písmeno "Y" a obě SAR napojí také na více než milionové čínské město Ču-chaj. Celková délka stavby je téměř 50 kilometrů, z nichž 35 povede přes moře.
"Stavba mostu je milníkem. Je to krok, který pomůže Hong Kongu Macau a regionu okolo delty Perlové řeky, aby se vypořádali s celosvětovou ekonomickou krizí, podpořili investice a inspirovali lidi," prohlásil dle agentury Nová Čína čínský vicepremiér Li Kche-čchiang na slavnostní inagurační ceremonii v Ču-chaji.
"Most také dále propojí region a podpoří ekonomickou spolupráci mezi Hong Kongem a Macaem a mezi pevninskou Čínou, Hong Kongem a Macaem," dodal.
A co delfíni?
Mostem povede šestiproudová dálnice, na které bude povolena maximální rychlost 100 kilometrů v hodině. Stavba bude schopna odolat větrům až o dvojnásobné rychlosti a zemětřesení o síle osmi stupňů Richterovy škály. Cesta z Hong Kongu do Macaa se jeho výstavbou zkrátí ze tří hodin na 30 minut.
Nejdelší mosty světa:
- Bangnanská magistrála - 54 kilometrů dlouhá nadzemská dálnice, Bangkok.
- Dálnice přes jezero Pontchartain - 38 442 metrů dlouhá, Lousiana.
- Most přes bažiny Manchac - 36 710 metrů dlouhý, Lousiana.
Most za 10,7 miliardy dolarů, který má být dokončen v letech 2015 až 2016, však nevzbuzuje jen nadšení. Podle Světového fondu na ochranu zvířat (WWF) stavba znečistí moře a ohrozí místní ekosystémy. Fauna bude následně rušena velkým hlukem a zapuštěné pylony změní mořské proudění.
Zvýšenou lidskou aktivitou je v deltě ohrožen zejména delfín indočínský, jehož populace v okolí Hong Kongu je považována za jedinou stabilní na světě. Místní delfíni se mohou chlubit i jednou zvláštnůstkou. Jako mladí mají šedivou barvu a v dospělosti se zbarvují do růžova.