Šanghaj - Čína nepolevuje ve svém nadšení pro supermoderní, extrémně rychle vlaky. Dalším v řadě se dnes stalo spojení mezi Šanghají a městem Chang-čou na jihovýchodě země.
Trať mezi oběma městy je dlouhá 202 kilometrů a vlak CRH380, který dnes poprvé vyrazil s cestujícími, vzdálenost překoná za 45 minut.
CRH380 je schopen jet maximální rychlostí až 420 kilometrů za hodinu, s cestujícími je ale poněkud „umírněnější."
Chang-čou je důležitým hospodářským centrem v oblasti s obrovskou koncentrací továren a výroben, produkujících zboží na export do celého světa.
Mluvčí čínského ministerstva řekl novinářům, že na rozdíl od některých předchozích tratí i vlakových souprav je tento projekt výhradně čínským (v minulosti například zakázku za stavbu ultrarychlého železničního spojení mezi centrem Šanghaje a letištěm německá firma Siemens).
Podle mluvčího nyní experti v Číně pracují i na vlaku, který bude jezdit bez problémů 500 kilometrů v hodině.
Světový rekord sice drží francouzský expres TGV s rychlostí 574,8 kilometry v hodině, ale dosáhl jí pouze jednou při testovací jízdě bez pasažérů. V běžném provozu jezdí pomaleji.
Výstavba husté sítě vysokorychlostních tratí patří mezi základní stavebního kameny programu vlády na modernizaci a další hospodářský růst Číny.
V roce 2020 by celková délka těchto tratí měla podle představ Pekingu činit 16 tisíc kilometrů. V tuto chvíli jsou Číňané v polovině. Pod dnešním zahájení provozu na lince Šanghaj - Chang-čou činí délka sítě 7 431 kilometr.
V roce 2012 Číňané chtějí představit vrchol svého dosavadního vlakového snažení. 1318 kilometrů dlouhou trať z Pekingu do Šanghaje, postavenou v přepočtu za více než 32 miliard dolarů.
Budování vysokorychlostních železnic je nyní celosvětovým trendem. Novou technologii vyvíjí Německo, magnetické vlaky Transrapid mají urazit za hodinu 450 kilometrů.
O neustálé zrychlení se snaží i Francie, která byla kdysi průkopníkem se svými vlaky TGV.
Ultrarychlé soupravy už pendlují také například mezi Madridem a Barcelonou či mezi Moskvou a Petrohradem, kde začal loni jezdit rychlovlak Sapsan, první svého druhu v Rusku.
I Tchaj-wan se snaží nezůstat za konkurencí pevninské Číny pozadu. Jeho superexpres 700T patří do kategorie takzvaných bullet-trains a vylepšenou a upravenou verzí japonských rychlovlaků Šinkanzen.
Kdo ještě před několika desetiletími nebo i lety prorokoval, že železnice jako dopravní prostředek 19. století nemá před sebou valnou budoucnost, mýlil se.