Bratislava - Zřícení podpůrné konstrukce rozestavěného dálničního mostu na východě Slovenska mohl zabránit lepší statický posudek. Za tragédií tak může být selhání jediného člověka.
Podle deníku Pravda to prohlásil jeden z vyšetřovatelů neštěstí, při kterém před týdnem zahynuli čtyři lidé.
"Pokud by totiž statický propočet byl bezchybný, skruže by vydržely," řekl o podpůrné konstrukci vyšetřovatel, který podle Pravdy do uzavření kauzy nechce zveřejnit své jméno.
"Skruž byla postavená tak, jak byla nakreslená a odsouhlasená dozorem. Stačilo však, aby statik dal do vzorce chybné číslo, a dopadlo to takhle."
O výpočtech statika jako o možné příčině zhroucení uvažuje také slovenská státní Národní dálniční společnost (NDS). "Když je statika posouzena dobře, tak to skruž vydrží," prohlásil Ján Kotuľa z NDS.
Slovenský ministr dopravy Ján Počiatek tento týden prohlásil, že odpovědnost nese zhotovitel stavby, zejména stavební firma Bögl & Krýsl.
Tato společnost čelí problémům také v Česku, kde je jedním z pěti účastníků soudního řízení v souvislosti se zřícením mostu ve Studénce v roce 2008. Firma se ale proti tvrzením Počiatka ohradila.
Společnost Bögl & Krýsl si na výstavbu mostu najala prešovský Semos, který dále využil subdodavatele Skruže Weise. Ten se podle Pravdy k události oficiálně nevyjadřuje.
Firma Skruže Weise dodala takový typ podpůrného zařízení, který podle posledních zjištění údajně neměl být vůbec použit. NDS, která prováděla stavební dozor, podle Pravdy změny oproti projektové dokumentaci odsouhlasila. Zmíněný vyšetřovatel proto uvedl, že zkušený stavební dozor by betonáž zastavil. Právě během betonování se konstrukce zhroutila.