Pád slovenského mostu zavinila vadná podpěra

ČTK ČTK
3. 11. 2012 20:28
4 mrtví, 14 zraněných a česká firma, která se zodpovídá za tragédii ve Studénce
Zřícený most u slovenské obce Kurimany na Spiši
Zřícený most u slovenské obce Kurimany na Spiši | Foto: Repro TV JOJ

Spišská Nová Ves - Příčinou pátečního neštěstí na stavbě mostu na slovenské dálnici byl podle ministra vnitra Roberta Kaliňáka zřejmě kolaps ocelových skruží tvořících podpůrnou konstrukci mostu.

Řekl to zpravodajskému portálu HNonline.sk. Podle ministra i odborníků tedy nešlo o pád mostu, ale podpůrné konstrukce.

Po zborcení části stavby na dálnici D1 nedaleko Spišské Nové Vsi zemřeli čtyři dělníci. Most se u obce Kurimany nedaleko Spišské Nové Vsi se zhruba dvě hodiny po pátečním poledni zřítil rozestavěný most přes budovanou dálnici.

Dva lidé zemřeli na místě, třetí během transportu vrtulníkem do nemocnice a čtvrtý člověk zemřel v košické nemocnici.Vyprošťování dělníků bylo podle záchranářů mimořádně obtížné, dostat se k zavalenému trvalo zhruba 20 minut.

Stavbu u Kuriman podle SME.sk zajišťují Váhostav - Sk a společnost Bögl a Krýsl. Ta se před českým soudem zodpovídá za podíl na pádu viaduktu ve Studénce v roce 2008.

Neštěstí si tehdy vyžádalo osm lidských životů, desítky cestujících byly zraněny.

Vyprošťování zavalených lidí bylo pro záchranáře vzhledem k množství zříceného materiálu velmi náročné
Vyprošťování zavalených lidí bylo pro záchranáře vzhledem k množství zříceného materiálu velmi náročné | Foto: Repro TV JOJ

Ľubomír Marcinko z Váhostavu podle slovenského listu uvedl, že betonování měla na starosti právě firma Bögl & Krýsl.

"Neštěstí se stalo na našem úseku, ale kompletní stavbu tohoto mostu pro nás zajišťovala subdodavatelsky slovenská firma SEMOS," řekla ČTK mluvčí firmy Kateřina Plechatá s tím, že další informace zveřejní po víkendu.

"Na místě tragedie jsme betonovali část mostu. Během betonáže povolila takzvaná podpůrná konstrukce, kterou pro nás jako subdodavatel realizovala společnost Weise," uvedla v prohlášení firma SEMOS.

Ministerstvo dopravy informovalo, že po pádu podpůrné konstrukce se zřítila betonovaná část mostu o délce asi 25 metrů a šířce zhruba 15 metrů. V místě tragedie je most 15 až 25 metrů nad terénem. Stavební práce na místě neštěstí byly kvůli vyšetřování zastaveny.

Místo neštěstí ještě v pátek večer prohledávali horští záchranáři s pátracími psy a helikoptéra s termovizí, aby se vyloučilo, že pod troskami je ještě někdo uvězněn.

Premiér Robert Fico prostřednictvím své mluvčí vzkázal, že bude požadovat důsledné vyšetření případu.

Viadukt má v budoucnu překlenout dálnici D1, která se v tomto úseku staví.

Na místo byla kromě vrtulníků a hasičů povolána i horská služba a speciální hasičský jeřáb k nadzvedávání těžkých betonových kusů, pod nimiž mohou být zavaleni dělníci.

Zřícený most je v rámci stavěného dálničního úseku Jánovce-Jablonov označován jako objekt 205. Podle portálu dalnice-silnice.cz je budován z atypických nosníků.

 

Právě se děje

Další zprávy