Berlín/Brusel - "Se mnou jako kancléřkou žádné mýto pro osobní automobily nebude." Takhle rezolutně mluvila před dvěma měsíci do televizních kamer Angela Merkelová. To bylo ještě před volbami.
Stejně tvrdě zněla i prohlášení německého "státu ve státě", Bavorska.
Křesťansko-sociální unie (CSU), bavorská sestra kancléřčiny Křesťansko-demokratické unie (CDU), postavila svou předvolební kampaň na tom, že na dálnicích zavede mýtné pro cizince, včetně těch z Česka.
A bez toho nepodepíšeme budoucí koaliční smlouvu, vzkazovala.
Se stejným vzkazem přichází strana Horsta Seehofera i teď, na konci října, uprostřed jednání o velké koalici. Mýto pro cizince je podmínkou vstupu CSU do vlády, píše agentura DPA.
Tentokrát ale nad vzkazem Bavorů nejde jen mávnout rukou (s tím, že něco takového proti CDU a sociálnědemokratické SPD stejně neprosadí). Hlavní argument odpůrců mýta pro cizince totiž padl: z Bruselu dorazila do Berlína zpráva, že koncept, který Bavorsko prosazuje, není v rozporu s evropským právem.
Kompenzace, nebo diskriminace?
Bavorský návrh je jednoduchý: mýtné by se vybíralo od všech řidičů bez výjimek, Němcům by se však o to, co za něj zaplatí, snížila daň z motorového vozidla.
Ve finále by tedy za mýto neutratili nic.
To, čemu Bavoři říkají "kompenzace" - a odpůrci mýta zase "diskriminace" -, unijním normám neodporuje, napsal teď Němcům v dopise evropský komisař pro dopravu Siim Kallas. Až dosud se přitom téměř všichni experti na legislativu EU shodovali, že si Německo vůči cizincům nemůže nic takového dovolit.
"V zásadě nepředstavuje snížení daně pro územně příslušné uživatele (...) při současném zvýšení příslušných poplatků za užívání (dálnic) pro všechny uživatele žádnou diskriminaci na základě státní příslušnosti," píše - typickým bruselským eurospeakem - evropský komisař.
Porážka SPD
Byť má k mýtu výhrady i Angela Merkelová a její CDU, "čárou přes rozpočet" je Kallasovo vyjádření hlavně pro levicovou SPD. Musí teď najít úplně nové protiargumenty.
První pokus učinili sociální demokraté už ve čtvrtek, po zveřejnění stanoviska Evropské komise. "Máme obavy, že takové mýto pro cizince by bylo jen prvním krokem, že se později rozšíří a zkasírují se všichni, vysvětlil šéf bavorské SPD Florian Pronold zpravodajskému serveru Spiegel Online.
Dalším z argumentů, na nichž chce SPD stavět, je přílišná administrativní náročnost výběru mýta. A jen malý finanční zisk.
Němci jsou pro
Na to, že se mýtné na dálnicích vyplatí pouze tehdy, pokud se bude vybírat od všech, už několik měsíců upozorňují i nezávislí experti na dopravu. Auta s cizí poznávací značkou jsou totiž mezi vozidly, která se prohánějí po německých dopravních tepnách, v absolutní menšině.
Takové námitky ale na - teď notně posílenou - CSU zřejmě nestačí.
"Mýto pro osobní auta cizinců bude," konstatoval ve čtvrtek generální tajemník CSU Alexander Dobrindt. "Vždycky jsme říkali, že není v rozporu s evropským právem. To teď Evropská komise také potvrdila," zdůraznil.
Neopomněl též připomenout, že má za sebou většinu Němců. V Bavorsku mýtné pro cizince podporuje dokonce více než 80 procent obyvatel.