Praha - Vztlaková klapka nalezená na východním pobřeží francouzského ostrova Réunion podnítila naděje, že se konečně objeví nové informace o ztraceném malajsijském letu MH370, který se s největší pravděpodobností loni v březnu zřítil do vod oceánu. Řada odborníků se je ale snaží krotit.
Pokud se prokáže, že kus křídla z Boeingu 777 skutečně patří zmizelému letadlu, k jeho nalezení nemusí být pátrací týmy o nic blíže.
"Dvě položky, které se do oceánu dostanou na tomtéž místě, se od sebe mohou neustále vzdalovat, až nakonec skončí úplně jinde,“ vysvětluje Nir Barnea z americké Národní oceánské a atmosférické správy.
Marné naděje mohou povzbuzovat i další položky, které se na plážích Reúnionu v posledních hodinách objevily. Podle serveru Sky News se jedná o pozůstatky kufru, čínskou láhev na vodu či indonéský čistící produkt.
Boeing 777 se pohřešuje jen jeden
Experti už podle agentury AFP potvrdili, že přes dva metry dlouhá vztlaková klapka z Reúnionu skutečně pochází ze stroje typu Boeing 777 – tedy stejného typu jako v případě letu MH370. V tuto chvíli se přitom jiný - než ten malajsijský s 239 lidmi na palubě - nepohřešuje.
U ostatních nálezů je ale podle australského šéfa pátrání Martina Dolana potřeba být velice opatrný. "Z toho, co víme, v případě kufru existuje mnohem méně důvodů být takto pozitivní,“ cituje ho server The Guardian.
Naděje se tak upínají zejména na nalezenou klapku. Způsob, jakým je poškozena, by navíc mohl doložit, zda se utrhla ještě ve vzduchu, případně co se s letadlem dělo. Určit, kde přesně se dostala do moře, je nicméně v podstatě nemožné. Dokládají to například zkušenosti po japonském tsunami z roku 2011.
Věci z poničeného japonského pobřeží voda začala vyplavovat na přelomu let 2011 a 2012, od té doby se objevily už v mnoha zákoutích Pacifiku – od jihovýchodní Asie, přes Aljašku až po Mexiko. Jejich příliv přitom stále nekončí.
"I na malém prostoru se mohou proudy rozcházet do mnoha směrů,“ potvrzuje Barnea.
Například letos v dubnu k pobřeží USA dorazila desetimetrová loď, která podle biologů – zkoumajících trup plavidla – musela pocházet právě z japonských pobřežních vod. S ustupující vlnou tsunami se tehdy do oceánu dostala asi třetina ze čtyř a půl milionu sutin z pustošeného japonského pobřeží, připomněl australský server Sunday Morning Herald.
Těžším věcem, které se nepotopí, přitom může cestování i na krátkou vzdálenost trvat celé měsíce. Ostrov Réunion se nachází asi 3800 kilometrů od oblasti, na kterou se po záhadném zmizení letadla zaměřily pátrací týmy v čele s Austrálií.
Vyšetřovatelé doufají, že se objeví další kusy
Vyšetřovatelé ale i tak doufají, že by se mohly objevit další "užitečné kusy" přímo z letounu. Mohly by jim totiž pomoci vystopovat, zda neselhaly ve své funkci.
"Když najdeme takovéto věci, jsme schopni vyšetřit, jestli se stejné nebo podobné vyrobené díly dostaly pod drobnohled už v minulosti,“ řekl agentuře Reuters australský právník Joseph Wheeler zastupující příbuzné zmizelých lidí z Malajsie.
Na základě úmluvy z Montrealu mají v tomto případě rodiny čas až do března 2016, aby vyplnily případnou žalobu. "Pokud bude existovat důkaz, že chyba byla na straně letounu, je dost možné, že to může spustit vlnu soudních pří z celého světa, zejména z Malajsie a Číny," řekl Wheeler.