Jihlava - Příští rok na Vysočině nepojede devět z devětačtyřiceti rychlíků. Dalších patnáct čeká omezení. Kraji chybí peníze na jejich provoz.
Ministerstvo financí se letos rozhodlo snížit dotace pro kraje o 600 milionů. O osm dní dříve, v úterý 2. srpna, přitom kraj odsouhlasil nové jízdní řády.
Na provoz regionální dopravy na Vysočině tak chybí tři desítky milionů korun, které se dotknou nejen spojů, ale i výplat státních drážních zaměstnanců.
Poslední rychlíky vyjedou 11. prosince
"Je to výsledek činnosti vlády, která jde jednoznačně proti současnému vedení krajů a občanům. Hrozí, že se rozpadne celý fungující systém železniční regionální dopravy. Dotace, které nám chce vláda vzít, nejsou zanedbatelné a rozhodně budou mít obrovský dopad na celý region," vysvětlil rozhořčeně náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl.
"Konečná podoba jízdních řádů není ze strany ministerstva dopravy potvrzena a jejich schválení bylo o několik týdnů posunuto, nemůžeme v tuto chvíli komentovat všechny spoje, kterých se rušení a omezení dotkne," podotkla ředitelka Krajského centra osobní dopravy Českých drah Lenka Horáková.
"Poslední rychlíky mezi Jihlavou a Pardubicemi pojedou 11. prosince. Poté už přímá cesta mezi oběma krajskými městy nebude existovat, protože nepojede ani jeden z celkového počtu čtyř spojů, které jezdí nyní," uvedl příklad Joukl. Stát podle něj nemá o daný spoj zájem.
Škrty se dotknou i údržby silnic a dálnic
Na Vysočině vlaky najezdí ročně kolem čtyř milionů vlakokilometrů. Škrty by se měly dotknout asi dvaceti procent z nich. V příštím roce tak najedou zhruba o 800 tisíc vlakokilometrů méně.
Dopravci plní tento počet podle smlouvy s Krajem Vysočina, kterou uzavřeli na deset let podle memoranda schváleného vládou v roce 2009. To zaručovalo, že se podmínky nezmění a kraje budou dostávat pořád stejný objem peněz na dopravu.
"Dotace od státu by měla být pro všechny kraje 2,6 miliardy korun. Platnost této smlouvy je deset let a garantuje všem krajům dostatečné finanční prostředky ze státní pokladny, na jejichž základě jsme uzavřeli smlouvu s našimi dopravci, která má platit deset let," objasnil náměstek.
Pokud se stanovisko vlády nezmění, lidé na Vysočině budou zřejmě muset v mnoha případech volit jiné než vlakové spojení. Kromě vlakových spojů se škrty dotknou i rozvoje, výstavby, údržby a modernizace silnic a dálnic a také železničních dopravních cest.
"Pro silnice a železnice na Vysočině není ve státním rozpočtu vyhrazena ani koruna. K plánovanému dokončení přemostění přivaděče u Pávova, modernizaci silnice mezi Božejovem a Pelhřimovem či opravě železniční tratě z Kostelce do Slavonic tak s největší pravděpodobností nedojde," dodal Joukl.