Stát v příštím roce přidá krajům na vlaky 2,6 mld. Kč

ČTK ČTK
11. 10. 2011 18:35
Ministr financí Kalousek ani premiér Nečas s výší příspěvku ale nesouhlasí
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Příspěvek na financování regionálních železnic se pro příští rok nezmění. V úterý se na tom dohodly Asociace krajů a ministerstvo dopravy. Peněžní pomoct pro dotování prokazatelné ztráty zůstane jako letos 2,6 miliardy korun.

Získávání příspěvku zaručuje krajům memorandum, které podepsala předchozí vláda Jana Fischera. Jeho právní závaznost ale zpochybňují ministr financí Miroslav Kalousek i premiér Petr Nečas.

Kalousek navrhoval podporu pro příští rok snížit o 300 milionů korun. Podle předsedy Asociace krajů Michala Haška ale kraje trvají na plné výši státních dotací i v následujících letech.

Podle ministra dopravy Pavla Dobeše jsou ale jízdní řády na jednotlivých tratích pro příští rok už odevzdané. Případné snižování objemů přepravy je tak nemožné. V roce 2012 proto zůstane regionální doprava na stejné úrovni jako letos. Otázka platnosti memoranda se podle něj bude vztahovat až na následující roky.

Náhradní varianty už jsou, ale zatím bez detailů

Pokud by kraje dostaly nižší částku, kterou navrhuje Kalousek, tak chtějí, aby se spotřební daň z paliv a maziv snížila o 2,5 procenta. Podle hejtmana a stínového ministra dopravy za ČSSD Milana Chovance by se tak dostatečně zvýšil objem vybraných peněz, aby nahradil strženou částku. Další návrh na pokrytí 300milionového výpadku má i ministerstvo dopravy. Ministr Dobeš ho chce ale před zveřejněním projednat s Asociací krajů.

Na úterním jednání probírali hejtmani s ministrem také páteční odvolání jeho zástupce Jaroslava Palase z dozorčí rady Českých drah. Kraje se podle Haška budou dožadovat svého zastoupení v ČD, protože se významně podílejí na objednávání dopravy. Hašek zároveň připouští, že by hejtmani mohli chtít Palase zpět. Toho ministerstvo dopravy odvolalo s tím, že by se hejtman mohl dostat do střetu zájmů, pokud by setrval ve funkci a zároveň hájil kraje i České dráhy.

 

Právě se děje

Další zprávy