reklama
 
 

ČD zbourají nádraží stotisícového města, detaily tajné

8. 10. 2011 12:20
České dráhy se dohodly s městem na stavbě dopravního terminál za 180 milionů korun

Havířov - České dráhy připravují demolici nádraží v Havířově, a přestože jde zatím o největší objekt pro osobní dopravu, který se rozhodly srovnat se zemí, odmítají sdělit zásadní detaily celé akce.

Argumentují tím, že na provozu nádražní haly prodělávají a je proto nejvýhodnější ji zbourat. Přestože provozní ztráta je hlavní a jediný důvod demolice, který České dráhy uvedly, konkrétní čísla odmítá největší státní firma poskytnout.

"Současná budova je značně předimenzovaná a nádraží v Havířově je dlouhodobě v provozní ztrátě v řádu stovek tisíc korun ročně," uvedla regionální tisková mluvčí ČD Kateřina Šubová. Detaily však nesdělila.

"V případě vyčíslení konkrétních částek by České dráhy odkrývaly své obchodní záměry a zveřejňovaly by obchodní údaje týkající se nejen ČD, ale i jejich partnerů," reagovala mluvčí Šubová na žádost Aktuálně.cz o přesné informace týkající se provozu havířovského nádraží.

Čísla jsme nežádali

Také samotné město Havířov s demolicí nádraží počítá a zastupitelstvo už v červnu schválilo návrh vystavět v této lokalitě nový dopravní terminál za 180 milionů korun.

Při rozhodování o demolici nádraží však nedostali konkrétní informace o provozních nákladech a ztrátách současného nádraží ani zastupitelé Havířova, kteří se záměrem zbourat nádraží jednomyslně souhlasili.

Podle sdělení tiskové mluvčí magistrátu Evy Wojnarové, je magistrát neměl vůbec k dispozici. "Město vyčíslení provozních ztrát po společnosti ČD nepožadovalo," uvedla mluvčí Wojnarová.

České dráhy tedy uvádějí, že ztráty nádraží spojené především s vytápěním dosahují stovek tisíc korun ročně, konkrétní čísla však tají a spolu s městem připravují stavbu dopravního terminálu za 180 milionů.

Havířovskou radnici vede koalice sociálních demokratů s KSČM. Pro demolici nádražní haly však hlasovali všichni zastupitelé, včetně nejsilnější opoziční ODS.

"Město nepotřebuje předimenzované ztrátové nádraží, ale dopravní terminál," uvedl Tomáš Foldyna z ODS. Na konkrétní čísla o tom, kolik České dráhy na provozu haly prodělávají, si však nevzpomněl. "Mám informace, že ty náklady jsou obrovské," uvedl pouze.

Parketa pro developery

Památkáři a architekti však upozorňují, že nádražní budova v Havířově je unikátní a cennou stavbou takzvaného bruselského stylu a navrhují zařadit ji na seznam kulturních památek.

Mlžení v Havířově

Mlžení v Havířově

  • „Zastupitelé Havířova ani radní města nerozhodli o zbourání nádraží. Pouze jsme akceptovali návrh Českých drah na toto řešení. Hlavním důvodem je neekonomický provoz."
    Radoslav Basel, vedoucí odboru investic magistrátu v Havířově
  • „Město vyčíslení provozních ztrát od Českých drah nepožadovalo."
    Eva Wojnarová, tisková mluvčí města Havířova
  • „Nádraží je dlouhodobě v provozní ztrátě v řádu stovek tisíc korun ročně. V případě vyčíslení konkrétních částek by České dráhy odkrývaly své obchodní záměry a zveřejňovaly by údaje týkající se nejen ČD, ale i jejich partnerů."
    Kateřina Šubová, tiskový odbor ČD

Obávají se také toho, že zájem na demolici nádražní haly mohou mít stavební a developerské firmy, usilující o nové veřejné zakázky. Materiály, na základě kterých se zastupitelé rozhodovali, totiž počítájí s tím, že část této lokality nabídne město soukromým developerským firmám.

"Studie města řeší také zapojení budoucích rozvojových ploch v okolí dopravního terminálu, které mohou být parketou pro případné soukromé developery," sdělil vedoucí odboru investiční výstavby havířovského magistrátu Radoslav Basel.

Magistrát teď vypsal veřejnou soutěž na projektanta a s Českými drahami připravuje smlouvy o společné investici. Budova nádraží totiž patří drahám, okolní pozemky městu.

"Obávám se, aby to v Havířově nedopadlo podobně jako v nedalekých Katovicích. Tam dráhy také zbouraly nádraží a teď tam vyrůstá obchodní centrum," říká Martin Strakoš z Národního památkového ústavu v Ostravě.

Nerozhodli, pouze souhlasili

Havířovský magistrát počítá s tím, že většinu ze 180 milionů korun na demolici současného nádraží a stavbu dopravního terminálu uhradí z dotací Regionálního operačního programu financovaného Evropskou unií.

Ani město, ani České dráhy však dosud nevysvětlily, proč prostředky Evropské unie nevyužijí k tomu, aby provoz současné nádražní budovy ztrátový nebyl, a proč má být demolice unikátní stavby jediným řešením.

České dráhy i vedení Havířova se navíc sice shodují, že nádraží zbourají, k hlavní odpovědnosti za toto rozhodnutí se však nehlásí ani ČD, ani město.

"Myšlenka demolice většiny stávajících objektů nádraží vznikla z požadavku ČD. Zastupitelé Havířova ani radní nerozhodli o zbourání nádraží. Pouze akceptovali návrh Českých drah na toto řešení," uvedl vedoucí odboru investiční výstavby havířovského magistrátu Radoslav Basel.

"Žadatelem a investorem projektu je město Havířov," napsaly zase ve svém stanovisku České dráhy. "Demolice je tou nejvýhodnější variantu, kterou ČD radě a zastupitelstvu města doporučily."

Havířov jako Žižkov?

Nádraží v Havířově postavily tehdejší Československé státní dráhy počátkem 60. let dvacátého století. Autorem je architekt Josef Hrejsemnou. Po éře takzvaného socialistického realismu, v jehož duchu vzniklo na zelené louce celé stotisícové město, hledali architekti novou inspiraci v západní Evropě.

"Světová výstava Expo v roce 1958 v Bruselu znamenala tehdy pro Československo návrat ke světové architektuře, protože náš pavilon dostal v Bruselu první cenu," uvedl architekt Adam Guzdek z Havířova.

"Dnes však panuje všeobecný názor, že vše, co vzniklo v období socialismu, musí být špatné. Umělecká hodnota havířovského nádraží je ovšem bez diskuze," říká architekt Guzdek, který podal na ministerstvo kultury návrh, na zápis nádraží do seznamu kulturních památek.

Ministerstvo si vyžádalo stanovisko Národního památkového ústavu a ten návrh podporuje.

"Současná demoliční mánie je škodlivá," říká památkář Martin Strakoš. "Nádraží by nebylo nutné památkově chránit, kdyby jeho budovu nechtěly České dráhy a město zlikvidovat."

"A zatímco současné nádraží má vysokou architektonickou hodnotu, návrh nového dopravního terminálu je naprosto utilitární, bez jakýchkoli architektonických kvalit," uvedl Martin Strakoš.

Odbavovací hala v Havířově, není jedinou velkou stavbou, na jejíž likvidaci se státní dopravce dohodnul s místními politiky na radnici. V Praze postupují České dráhy stejným způsobem v případě nákladového nádraží Žižkov, jehož část už památkově chráněna je.

Přesto má jít žižkovské nádraží k zemi a celou lokalitu chce radnice nabídnout developerům.

autor: Tomáš Netočný | 8. 10. 2011 12:20

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama

    Moravskoslezský kraj

    reklama
    reklama
    reklama