Video: V Uhříněvsi se srazil vlak s nákladním autem, které zůstalo stát mezi závorami

ČTK Domácí ČTK, Domácí
Aktualizováno 6. 9. 2019 20:18
V pražské Uhříněvsi v ulici U starého mlýna se na přejezdu srazil vlak s nákladním automobilem, který stál nejméně dvě minuty mezi závorami. Výstražná světla i závory přitom fungovaly. Vlak vykolejil, lehce bylo zraněno osm lidí, včetně jednoho dítěte. Předběžnou škodu stanovila Drážní inspekce na zhruba 25,5 milionu korun.
V pražské Uhříněvsi se v pátek na přejezdu srazil vlak s nákladním automobilem. Střet točil řidič auta, který čekal před závorami. | Video: Aktu.cz

Vlak se zhruba 220 cestujícími po srážce vykolejil. Celková škoda na vlaku, trati i vozidle se zatím odhaduje na 35,5 milionu korun. Provoz vlaků mezi Prahou a Říčany na koridoru do Českých Budějovic byl částečně obnoven v 19:25.

Vlak se s nákladním autem srazil krátce po 09:30. "Podle dosud zjištěných informací řidič nákladního vozidla s naloženými kontejnery nerespektoval výstražné světelné a zvukové znamení a vjel do kolejiště, kde zůstal stát," sdělila policejní mluvčí Eva Kropáčová.

Podle Drážní inspekce byl přejezd zabezpečený světly a závorami, kamion stál mezi sklopenými závorami více než dvě minuty, vlak poté najel do jeho pravé části. Záznam nehody pořídil řidič jiného auta. Z videa však není jasné, zda měl snahu z kolejí odjet. Ve videu je vidět jen pár vteřin před srážkou.

Na sociálních sítích se po zveřejnění videa objevila kritika jak řidiče kamionu, tak i autora za to, že místo natáčení nevolal policii ani jinak nezasáhl.

"Přejezd je po rekonstrukci, má záznamové zařízení," řekl generální inspektor Jan Kučera. Podle něj se z něj ale nepozná, co se děje na přejezdu, zjistí se, kdy bliká jaké světlo a kdy se začnou sklápět závory. Jde o standardní přejezd, to znamená, že pokud nikdo nezavolá tísňovou linku, nikdo o překážce na přejezdu neví, není tam žádný scanner, dodal Kučera.

Později uvedl, že podle záznamového zařízení začala na přejezdu fungovat výstraha v čase 09:31:56 a v 09:35:24 byl ohlášen poruchový stav, což lze považovat za čas mimořádné události. Několik minut, které mezitím uplynuly, vysvětlil nastavením zabezpečovacího zařízení. Je konstruováno tak, aby dostatečně včas varovalo řidiče, když se k přejezdu blíží vlak jedoucí nejvyšší dovolenou rychlostí na dané trati.

"V tomto konkrétním případě je v tzv. přibližovacím úseku přejezdu umístěna zastávka Praha-Kolovraty, na které osobní vlak zastavil, proto byla výstraha delší právě kvůli zastavení vlaku na zastávce," vysvětlil Kučera.

Řidič nákladního vozu je mezi osmi zraněnými, byl převezen do nemocnice k ošetření, zkoušku na alkohol měl negativní. V okamžiku, kdy bude schopen výslechu, začne policie zjišťovat všechny okolnosti nehody.

V péči záchranářů skončilo podle jejich mluvčí Jany Poštové osm pacientů, mezi nimi také jedno dítě a vlakvedoucí. "Všechny osoby ošetřeny a s lehčími poraněními transportovány do vinohradské a Thomayerovy nemocnice," uvedla mluvčí. Na místo podle ní kromě záchranářských vozidel mířil i vrtulník a speciální vůz Atego, který slouží k řešení krizových situací.

Hasiči z vlaku evakuovali víc než dvě stovky lidí. Při nehodě byla poškozena trať v délce 400 metrů včetně výstražníku a závor, jeden sloup trakčního vedení byl zdemolovaný a dva byly poškozené, uvedla SŽDC.

Předběžnou škodu na vlaku inspektoři odhadli na 20 milionů korun, škodu na trati na 13 milionů a na nákladním automobilu na 2,5 milionu korun.

Kvůli nehodě byl na zhruba deset hodin přerušen provoz vlaků mezi Uhříněvsí a Říčany na železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Cestující museli převážet autobusy náhradní dopravy. V 19:25 byl provoz obnoven po jedné koleji. Vlaky místem nehody projíždějí sníženou rychlostí a nabírají zpoždění, uvádí web Českých drah.

Pokud uváznete mezi závorami, snažte se je prorazit

Inspekce apeluje na řidiče, že pokud jejich auto zůstane uvězněno mezi závorami, mají se snažit je prorazit. Jsou z lehké dřevotřísky, podotkl Kučera. Od roku 2009 mají navíc všechny přejezdy v zemi samolepku s označením P a číslem, které přesně identifikuje daný železniční přejezd, což by mělo usnadnit včas zastavit provoz vlaků v daném místě.

V Uhříněvsi je nyní zastavena dálková i regionální doprava. České dráhy mezi Prahou a Říčany organizují náhradní dopravu autobusy, která má ale ve srovnání s vlaky omezenou kapacitu. "Žádáme proto cestující v tomto směru, aby odložili své cesty na pozdější dobu, až bude alespoň částečně obnoven provoz na železnici," sdělila mluvčí ČD Gabriela Novotná. Po dokončení vyšetřování se musí vlak speciální technikou zpět nakolejit a teprve potom začne oprava poškozené trati a trakčního vedení.

 

Právě se děje

před 17 minutami

ANO v lednu splatilo Babišovi poslední část dluhu

Hnutí ANO v lednu splatilo poslední část půjčky svému předsedovi a zakladateli, současnému premiérovi Andreji Babišovi ve výši 24 milionů korun. Nedluží mu tak už žádné peníze. Vyplývá to z dodatečné informace ve výroční finanční zprávě hnutí za rok 2019, která je k dispozici na webu ANO. Na informaci dnes upozornil server Seznam zprávy.

Koncem roku 2017 činila bezúročná půjčka současného premiéra 124 milionů korun, v závěru roku 2018 to bylo 25 milionů a koncem loňského roku 24 milionů. Figurovala mezi krátkodobými závazky ve výroční zprávě, v dodatečné informaci ale hnutí zveřejnilo informaci o jejím splacení.

Splatnost byla do 31. března letošního roku. "Poslední část půjčky splatilo hnutí ANO 13. ledna tohoto roku. Mohu tedy potvrdit, že v tuto chvíli už hnutí nedluží panu Babišovi vůbec nic," uvedl hlavní manažer hnutí a poslanec Jan Richter.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nymburk zřejmě dohraje play off basketbalové Ligy mistrů v září

Nymburští basketbalisté by měli spolu s dalšími čtvrtfinalisty dohrát Ligu mistrů na přelomu září a října formou závěrečného turnaje Final Eight. Při pondělní videokonferenci o tom rozhodlo vedení soutěže, která byla přerušena kvůli pandemii koronaviru. Hrát se bude jen na jeden zápas.

Vedení Ligy mistrů už sice stanovilo i přesný termín závěrečného turnaje pro nejlepší osmičku (30. září až 4. října), to se však stále může změnit. Aby se play off mohlo uskutečnit, musí být splněny čtyři podmínky. Musí se otevřít hranice, úřady musí povolit konání sportovních akcí, musí být povoleno hrát s diváky a kluby musí mít dost času na přípravu.

"Nyní se to zdá jako nejpravděpodobnější varianta, ale je možné, že se situace v Evropě bude měnit v pozitivním i negativním smyslu. Nikdo tak nedokáže odhadnout, jak to bude v září vypadat s cestováním. Takže je možné, že tato varianta bude ještě přehodnocena," uvedl výkonný ředitel Nymburka Ondřej Šimeček v tiskové zprávě

Další zprávy