Praha - Magistrát chystá první kroky při úpravě pražských náplavek. Do začátku sezony na jaře příštího roku čekají změny tři náplavky v centru města - Hořejší a Rašínovo nábřeží a úsek Na Františku.
Do jara příštího roku bude omezena doprava a parkování, zmizí také kontejnery na odpad. Do budoucna by Na Františku mohlo vyrůst lodní nádraží, uvažuje se také o vodní tramvaji a nové turistické trase.
Praha chce postupně výrazně upravit většinu pražských náplavek. Takzvaná velká revitalizace ale bude trvat minimálně několik let a je závislá na přípravě nového územního plánu.
Magistrát si proto nechal zpracovat studii, jak co nejrychleji a za co nejmenší náklady zvelebit tři náplavky, které už Pražané a turisté alespoň částečně využívají.
Podle studie jsou všechny tři náplavky v dobrém technickém stavu. Tady ale dobré zprávy končí. Řada atraktivních míst se využívá jako parkoviště pro osobní auta, Na Františku řidiči náplavku zneužívají pro průjezd v případě dopravních komplikací na nábřeží.
Na mnoha místech stojí velké kontejnery na odpad, chybí toalety. Tyto problémy by měly být vyřešeny během několika příštích měsíců. Praha také začne pracovat na rekonstrukci kobek a dokončení sítí. V některých kobkách by měly vzniknout toalety, jiné by se měly začít výhodněji pronajímat. Zatím se využívají nejvíce jako sklady.
"Je nezbytné v první řadě zapracovat na vizuální stránce nábřeží. Aktivní správa nemovitostí musí lépe koordinovat produkční aktivity, zlepšit úklid, vylepšit mobiliář, jako jsou jednotné lavičky, koše, toalety, posílit navigaci a lépe koordinovat dopravu," uvedla radní pro majetek Aleksandra Udženija (ODS).
"Domníváme se, že průjezd a parkování by mělo být na nábřežích zcela zakázáno, zásobování a doprava turistů koordinována," stojí ve studii. Stopku autům by už brzy měly vystavit výsuvné sloupky. Parkování bude napříště možné jen ve špatně využitelné části Hořejšího nábřeží, město by tam v budoucnu mohlo vydělávat na vybírání poplatku.
Vyloučení aut z nábřeží je také prvním krokem k novému turistickému okruhu, který by náplavku propojil s oblíbenými stezkami Revoluční, Dlouhá, Staroměstské náměstí a Kaprova.
Studie ale představuje i ambicióznější plány, například na lodní nádraží. "Základním a zcela zjevným nedostatkem je, že každý provozovatel lodní dopravy provozuje svoje vlastní nástupní a výstupní terminály. Výsledkem je zcela nepřehledné nábřeží zejména v části na Františku. Pontony jsou různorodé, často nevalné technické kvality a vzhledu," uvádí se ve studii.
To by měl vyřešit nástupní terminál, který by museli přepravci používat. Tato povinnost by se vymezila ve smlouvách povolujících provoz na řece. Na terminálu by byl zároveň dispečink, který by organizoval příjezdy a odjezdy turistů a zásobovacích vozů.
Na smíchovském Hořejším nábřeží by měla vyrůst sportovní zóna s bazénem, lezeckou stěnou, minigolfem nebo půjčovnou loděk. "Domníváme se, že pro zatraktivnění této části by bylo ideální vybudovat bazén na pontonu (v zimní sezóně možný provoz zimního kluziště) na náplavce přecházejícího do dětského koutku s brouzdalištěm, kavárnou a místem k odpočinku a relaxaci pro matky a celé rodiny s dětmi," uvádí studie.
Rozšíření Smetanova nábřeží
Na scéně se znovu objevila již několikrát plánovaná vodní tramvaj se dvěma linkami, které by propojily centrum s rekreačními oblastmi. Tyto návrhy ale magistrát bude teprve zvažovat, zatím se neví, na kolik by přišly. Na finančně nákladných projektech by se podle vedení města měli podílet soukromí investoři.
Do té doby magistrát provede alespoň dílčí úpravy, bude podporovat kulturní akce a také se zaslouží o lepší propagaci. "Náplavky budou mít svůj web, kde budou ceny pronájmů, seznam akcí, ale i jejich historie," slibuje Udženija.
Hlavní město pracuje také na opravě a rozšíření dalších náplavek. Nejblíže se zatím jeví rekonstrukce Smetanova nábřeží. "Výstavba další části náplavek směrem od Národního divadla ke Karlovu mostu nabídne Praze unikátní místo nejen pro turisty, ale zejména pro Pražany a přispěje k oživení centra Prahy," uvedl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Ta by měla probíhat ve čtyřech etapách. V té první by se náplavka měla propojit s podchody pod Smetanovým nábřežím. V dalších fázích se počítá s prodloužením náplavky až k Národnímu divadlu a výstup z náplavky na Novotného lávku.
V minulých letech si Praha najímala několik společností, které náplavky spravovaly a pronajímaly je restauracím a obchodům. Se spoluprací ale nebyla spokojena a správu letos převzala sama. „Nedávno jsem se byl projít na náplavce a zjistil jsem, že například úroveň toalet je katastrofální, proto Praha převzala správu náplavek opět do svých rukou a budeme se snažit o co nejlepší rozvoj náplavek ve spolupráci se současnými nájemci," dodal Svoboda.
Největší nájemce, firma PMC Servisní, patří firmě Prominecon Group (dříve Navatyp), kterou údajně koupila společnost Natland. Ta bývá spojována s vlivnými pražskými podnikateli blízkými ODS Romanem Janouškem a Tomášem Hrdličkou. Natland propojení s Janouškem a Hrdličkou opakovaně odmítl.