Problém tunelu Blanka jsou chodci a přecpaný "Kulaťák". Chybí obchvat

Marek Pokorný Marek Pokorný
23. 9. 2015 11:59
Problémy s dopravou v Dejvicích způsobuje přetížené Vítězné náměstí, přezdívané Kulaťák, které po otevření Blanky jen obtížně pojímá další auta. A vše dokonávají davy chodců, kteří proudí přes značené přechody a auta jim musí dávat přednost. Praha přitom již před deseti lety naplánovala a naprojektovala obchvat Kulaťáku, který měl být otevřen spolu s Blankou. Jenže ho nejen nezačala stavět, ale nyní rozhodla o změně jeho podoby a přípravné práce začínají znovu.
Foto: Marek Pokorný

Praha - Otevření tunelu Blanka změnilo k lepšímu dopravu v metropoli. Zcela to ale neplatí: Doprava se výrazně zhoršila na dvou místech Prahy 6. V těsné blízkosti Vítězného náměstí, přezdívaného Kulaťák, a v Patočkově ulici mezi ústím Blanky a křižovatkou Vypich.

Důvod problémů v centrální části Dejvic je prozaický: Již tak přetížený Kulaťák jen obtížně pojímá další auta. A vše dokonávají davy chodců, které proudí především na zastávku tramvaje na rozhraní Kulaťáku a Svatovítské. Či směřují ze stanice metra Dejvická do Bubenče.

Zatímco pod Evropskou mohou lidé použít podchodu, přes ostatní tepny musí jít přes značený přechod. A auta, která tak odbočují z tamního kruhového objezdu či na něj chtějí najet, musí dávat přednost proudícím davům. A to nejen ve špičce.

"Ta kapacita Vítězného náměstí nestačí. A to bez ohledu na chodce. I bez nich je stejně špuntem," říká náměstkyně starosty Prahy 6 Petra Kolínská.

Měl být obchvat. Už s Blankou

Žádný problém by tady přitom nemusel vzniknout, kdyby se město drželo vlastních plánů. Již od počátku tisíciletí totiž plánuje obchvat Vítězného náměstí. Čtyřpruhová spojnice Evropské a Svatovítské o délce 850 metrů měla být podle původních plánů uvedena do provozu spolu s tunelem Blanka. Auta by po výjezdu z Blanky po přejetí železniční trati zahnula doleva a mezi tratí a areálem kasáren dojela na křižovatku Evropské a Gymnazijní ulice.

Plány na obchvat Vítězného náměstí na Praze 6 jsou hotové už více než deset let, ale ještě se nezačalo stavět. Nyní se předělávají, ze čtyřpruhé silnice má být dvoupruhá.
Plány na obchvat Vítězného náměstí na Praze 6 jsou hotové už více než deset let, ale ještě se nezačalo stavět. Nyní se předělávají, ze čtyřpruhé silnice má být dvoupruhá. | Foto: Aktuálně.cz

Stavba se ale neustále odsouvá. Zástupce starosty Prahy 6 pro strategický rozvoj Martin Polách nyní odhaduje, že by mohla začít do konce současného volebního období – tedy v roce 2018. "Nyní jsme zadali zpracování dokumentace do procesu EIA a já doufám, že se během tohoto volebního období začne stavět," uvedl.

Paradoxní přitom je, že kladné posouzení vlivu na životní prostředí EIA již Praha získala v lednu 2010, kdy oznámila, že začíná územní řízení. A pohled do listin na webu městské části Praha 6 ukazuje, že město sice podalo žádost o vydání územního rozhodnutí, ale ani po urgenci během dvou let nedodalo potřebné dokumenty, a tak stavební úřad územní řízení zastavil.

Radnice Prahy 6 se totiž s městem dohodla, že místo plánované čtyřpruhové komunikace bude pouze dvoupruhová, a tak se probíhající územní řízení nechalo "umřít" a zahájilo se nové. "My nechceme mít Prahu 6 protkanou dálnicemi. Hledáme rovnováhu mezi prostorem pro auta a pro ostatní funkce města," vysvětluje Kolínská.

Vše přišlo vniveč

"V původním záměru byla čtyřpruhová komunikace, která měla zajistit napojení na Blanku a odlehčit Kulaťáku. Ale občanská sdružení a radnice Prahy 6 si prosadily snížení kapacity. Praha 6 začala razit jinou filozofii a to, co bylo uděláno, přišlo vniveč a vše se musí dělat znovu," říká Miroslav Kropáček z Odboru strategických investic pražského magistrátu, který má stavbu na starosti. "Vrátili vše o rok a půl zpátky," dodává.

Kolínská ale pochybuje, že původně plánovaná varianta by byla rychlejší. "Nová varianta je citlivější a průchodnější v projednávání. Ta původní by se zadrhla na odporu místních iniciativ," je přesvědčena Kolínská. "Kapacitu komunikace udávají světelné křižovatky na jejích koncích, a ne to, zda je to čtyřpruh, nebo dvoupruh," podotýká Polách.

Nicméně zpoždění proti původním plánům je v tomto okamžiku nejméně osm let; co způsobilo předchozí zdržení, už ale Kropáček nevysvětlil. Řekl pouze, že doufá, že současná kritická situace přípravu urychlí. „Ukáže se, že je to neuvěřitelně potřebná záležitost, a snad se to všichni budou snažit urychlit, aby se mohlo začít stavět už v roce 2017,“ uvedl.

Řidiči to zkouší

Jak ale zlepšit situaci do doby, než bude hotový obchvat Kulaťáku? Správu komunikací má na starosti Technická správa komunikací, která podle své mluvčí Barbory Liškové situaci sleduje a vyhodnocuje.

"Náš úsek dopravního inženýrství bude vyhodnocovat data. Ale tři dny provozu jsou krátká doba," řekla Lišková s tím, že o případných opatřeních ale musí rozhodnout vlastník komunikace, kterým je město.

I Kolínská tvrdí, že dělat nějaké závěry po pár dnech provozu je brzo. "Je hodně řidičů, co si to chtějí nyní vyzkoušet. Část z nich to vyhodnotí tak, že ta trasa pro ně není zajímavá, protože všude stojí, a budou jezdit jinak. Nějaké závěry bych dělala až za měsíc," uvedla.

 

Právě se děje

Další zprávy