Scroosery na chodník nepatří, odmítá Praha elektrokoloběžky, na kterých turisté brázdí centrum

Kateřina Chládková
29. 7. 2017 16:00
Elektrické koloběžky různých podob nahradily segwaye a dobyly historické centrum Prahy. Zábavná projížďka se ale v rukou neohleduplných provozovatelů může změnit v jízdu ohrožující kolemjdoucí i samotné řidiče. Chodcům má pomoci omezení pohybu jízdních kol v pěších zónách Prahy 1.
Turisté na Letné.
Turisté na Letné. | Foto: ČTK

Praha - Koloběžky se širokými koly a pohodlným sedátkem brázdí ulice historického centra Prahy rychlostí až 25 kilometrů v hodině. Mezi klasickými elektrokoloběžkami s velkým předním kolem a subtilním rámem působí tzv. scroosery masivně a připomínají více motorku než koloběžku.

Podle majitelů půjčoven jsou bezpečné a zábavné, kolemjdoucí i představitelé Prahy 1 mají ale jiný názor. "Tohle už podle mě není koloběžka, ale malý skútr. Do pěších zón a na chodníky nepatří," uvedl zástupce starosty Prahy 1 Richard Bureš.

Pro některé provozovatele půjčoven byl rozmach elektrokoloběžek po zákazu segwayů záchranou jejich podnikání. Na klasické elektrokoloběžky si Pražané zvykli snadno, mnohdy je těžké je odlišit od těch nemotorových. Velké, skútru podobné scroosery ale mnozí snášejí hůř. Pro obě varianty přitom platí stejná pravidla jako pro jízdní kolo.

"Chtěli bychom, aby ministerstvo dopravy přehodnotilo klasifikaci motorem poháněných vozítek, jako jsou elektrokola nebo elektrické koloběžky. Jako městská část ovšem můžeme jen dávat podněty k projednání," řekl pro Aktuálně.cz Bureš a dodal, že s ministerstvem nemají dobré zkušenosti po dohadování o zařazení segwayů.

Podle majitele jedné z pražských půjčoven Petra Žáčka jsou scroosery stejně jako ostatní elektrokoloběžky bezpečné, pokud jsou jejich uživatelé zodpovědní. "Klienty vždy před jízdou poučujeme o bezpečnosti. Musí dodržovat předpisy, na silnici jezdit vždy po pravé straně a za sebou, nikoliv vedle sebe, ani nesmějí jezdit po chodníku," popsal Žáček.

Někteří další provozovatelé podle Bureše přidali na koloběžky cedulky s pokyny, včetně upozornění na zákaz pití alkoholu nebo užívání drog. "Když to tam napíší i v angličtině a přidají varování o postihu policií v případě nedodržení pravidel, turisté to přijmou," dodal Bureš. Kromě pokynů pro chování na koloběžce vyznačují někteří i místa a ulice, kam je možné na koloběžce jet, aby nedošlo k porušení předpisů.

Omezení jízdy, ale i větší dohled nad dodržováním pravidel

Výrobci elektrokoloběžek se ale potýkají se stejnými problémy, jaké měly svého času populární segwaye. Pověst jim v očích veřejnosti, policie i představitelů města kazí provozovatelé, kteří podmínky a pravidla nedodržují.

"V Praze podniká několik zahraničních, ale i českých provozovatelů, kteří jezdí na levných čínských kopiích, které nemají evropskou homologaci a certifikáty. Jezdí například po Staroměstském náměstí a vnucují kolemjdoucím své služby," popsal Žáček každodenní zkušenost mnohých chodců v centru města.

I podle Bureše jsou právě laciné kopie koloběžek nebezpečné. "Jedna z půjčoven nedávno málem shořela, protože se při nočním nabíjení vznítily levné náhražky baterií," uvedl Bureš.

Dalším velkým problémem je neukázněná jízda v pěších zónách. Ta se netýká pouze elektrokoloběžek, ale také cyklistů. "Někteří cyklisté si myslí, že si na kole mohou dovolit všechno. Komplikují tak život nejen chodcům, ale také ukázněným kolegům," dodal Bureš.

Jízdní kola ani elektrické koloběžky vjezd do pěší zóny automaticky povolen nemají. Podle mluvčí městské policie Michaely Teplé však valná většina pěších zón v centru Prahy obsahuje výjimku.

"Elektrické koloběžky se tak aktuálně mohou volně pohybovat v centru města, včetně památkové rezervace, s výjimkou chodníků, na kterých může jak koloběžkář, tak cyklista své vozidlo podle zákona pouze vést," dodala Teplá.

Plošný zákaz kol v pěších zónách?

Celou situaci by podle Bureše mohla vyřešit plánovaná omezení pohybu jízdních kol v pěších zónách. "Před osmi lety jsme cyklistům dočasně povolili vjezd do pěších zón. S přibývajícími stížnostmi na jejich bezohledné chování se ale situací musíme zabývat. Naší prioritou je teď ochrana chodců," uvedl Bureš.

Odborná komise nyní sestavuje mapu oblastí s vysokou kumulací chodců, kde průjezd cyklistům i koloběžkářům zakáže. Zároveň ale připravuje objízdné trasy, které budou moci využít, aby nemuseli sesedat.

Návrh vzbudil v květnu vlnu kritiky. Žáček souhlasí, že by město mělo namísto zákazů více podporovat elektromobilitu. Bureš ale plán hájí, podle něj vyřeší kromě stížností chodců i problémy s nezodpovědnými a ilegálními podnikateli.

"Když jízdu v pěších zónách zakážeme, budou mít strážníci jednodušší odhalování přestupků. To, že jste v zákazu, neuhádáte. U všeho ostatního je prokazování těžší, zvlášť v situaci, kdy policisté a pracovníci živnostenského úřadu musí nahánět lidi na rychlých elektrokoloběžkách," popsal Bureš.

On i provozovatelé přitom doufají, že nebude nutné přikročit k radikálnějšímu řešení, jakým by byl plošný zákaz jako u segwayů. "Nechtěl bych, abychom museli opatřeními zasáhnout i ty slušné, kteří se chovají ohleduplně, nejezdí centrem po pěších zónách, ale vyvezou zákazníky na méně frekventované místo. Nic nesmí být extrémní," řekl Bureš.

 

Právě se děje

před 41 minutami

Liberty Ostrava pokračuje s omezenou výrobou. Část zaměstnanců zůstane s nižší mzdou doma

Hutní společnost Liberty Ostrava pokračuje v provozu s omezenou výrobou, který zavedla v červenci mimo jiné kvůli vysokým cenám surovin a dovozu oceli ze zemí mimo Evropskou unii. Považuje ho za neférový. Nebude propouštět, ale část zaměstnanců, kteří už vyčerpali dovolenou, zůstane doma se sníženou mzdou. Odbory považují situaci za alarmující, nedávají ji ale za vinu vedení firmy, vnímají to jako evropský problém.

Zdroj: ČTK
Další zprávy