Zástupci opozičních stran kritizovali fakt, že podnik zakázku zadal bez jakéhokoliv projednání s orgány města, které je stoprocentním vlastníkem podniku. "Dokonce jsme o tom ani nevěděli, a nejen my jako opozice, ale ani rada hlavního města," řekl zastupitel a bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Upozornil i na to, že o zakázce nevěděla ani dozorčí rada podniku.
Zástupci ODS hovořili o zakázce na patnáct let za 22 miliard, dopravní podnik už dříve uvedl, že je za 14,6 miliardy korun. To Witowski novinářům potvrdil. Podle dopravního podniku bylo rozhodnutí o zakázce dáno tím, že Škoda Transportation jakožto výrobce souprav metra vlastní práva na jejich dokumentaci a reálně tak servis žádná jiná firma zajišťovat ani nemůže.
Na místě je podle Svobody odvolání Witowského. "Takto nemůže ředitel podniku jednat," řekl. Postup vedení podniku kritizovali i zástupci ANO, požadavek na odvolání ředitele však zatím nepotvrdili. "Ještě o tom budeme na klubu jednat, ale pokud by měl být odvolán ředitel Witowski, tak úplně stejnou míru zodpovědnosti nese pan náměstek (Adam) Scheinherr," řekl zastupitel hnutí Radomír Nepil.
Legitimní a jediný možný postup, hájí se Witowski
V reakci na kritiku Witowski řekl, že rezignovat rozhodně nehodlá a že představenstvo postupovalo podle zákona. "Nařčení z netransparentnosti odmítám," řekl.
Jednací řízení bez uveřejnění je podle něj zcela legitimní způsob řešení veřejné zakázky a tento typ obchodních smluv je plně v kompetenci představenstva podniku. Dozorčí rada bude o kroku informována na jednání příští týden, řekl dále. Podnik si podle něj nechal zpracovat několik analýz, ze kterých vyšlo, že zvolený postup byl jediný možný.
Náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady dopravního podniku Adam Scheinherr (Praha sobě) uvedl, že ředitele odvolávat nehodlá. DPP podle něj v roce 2009 propustil 300 zaměstnanců, kteří se starali o servis metra. Po nástupu do funkce zadal prověření možnosti zajištění servisu interně, řekl. "Ze všech podkladů, které máme, tato varianta vyšla jako velice riziková a nákladná," vysvětlil.
Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) k tomu dodal, že situace tzv. vendor lock-inů, tedy závislosti na jednom dodavateli, je dědictvím minulých politických reprezentací. "Bohužel vendor lock-iny tady zavedla ODS," řekl. "Tyhle vaše šméčka, které jste tady dělali v minulých letech, budeme velmi intenzivně řešit," dodal směrem k zastupitelům ODS.
Pochyby i v samotné koalici
Zástupci opozice navrhli otázku zařadit na program čtvrtečního jednání zastupitelstva. Přesné znění možného usnesení zatím není známé, má však hovořit o vyvození zodpovědnosti za schválení zakázky. Zařazení bodu na program podpořily všechny zastupitelské kluby. Kromě opozice zařazení bodu v diskusi podpořili také radní Hana Marvanová (za STAN) a předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). "Nechci být v koalici, kde budou pochyby o zakázkách v řádech miliard korun," řekl.
Dopravní podnik provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. Je tak největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11 000 lidí. Praha ho dotuje více než 13 miliardami korun ročně.