Praze vadí plakáty vylepené načerno, připravuje zákon

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
26. 5. 2012 23:10
Radní Udženija chce, aby zodpovědnost za plakáty nesli inzerující
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Archiv

Praha - Hlavní město chce zatočit s vylepováním plakátů v ulicích načerno. Magistrát hodlá navrhnout zákon, podle kterého by za černý výlep měl být potrestán inzerent.

"Zodpovědnost by měl nést ten, na koho ten plakát láká, nebo agentura, která zajišťuje výlep," popsala pro Aktuálně.cz radní Aleksandra Udženija (ODS), která návrh připravuje.

Zlepšila by se tak podle ní situace, kdy prakticky nelze vylepování ilegálních plakátů postihnout. Nyní je potřeba chytit plakátovače přímo při činu, což se podaří jen málokdy.

Zbavit se černých plakátů přitom není levné. 1 hodina odstraňování i s mytím sloupu vyjde na 1400 korun bez DPH.

Podle Udženije by za černý výlep měly hrozit pokuty v řádech desítek tisíc korun. Návrh zákona je zatím ještě ve fázi plánování a jeho konkrétní podobu určí legislativní odborníci.

Nápad se zamlouvá i agenturám, které vylepují plakáty na legálních plochách a které redakce Aktuálně.cz oslovila. "Takové opatření dává smysl. Vnímáme ilegální výlep jako konkurenci, protože se zaměřujeme na vesměs stejnou klientelu," uvedl Pavel Vrba, ředitel společnosti Japaprogress, která vystavuje plakáty na soukromých plochách.

Kromě toho, že poctivým firmám plakáty vylepované zadarmo kazí byznys, objevují se navíc i na jejich plochách. "Musíme je pak na své náklady odstraňovat," dodal Vrba. Soukromé firmy už proto samy začaly organizátory akcí, na které lákají ilegální plakáty, vyhledávat samy.

"Snažíme se jim volat a nějak se s nimi domluvit. Tak v 50 % případech se stane, že už to znovu neudělají a dokonce si zaplatí legální plochu," popsal obchodní zástupce MF Reklama Praha Jaroslav Čech.

Takový zákon v sobě ale skrývá nebezpečí nekalých obchodních praktik. Firmy by mohly vylepovat plakáty na ilegální místa, vydávat je za produkty konkurence a dostat je tak do problémů. "Konkurence se navzájem pohlídá. Budou si mezi sebou dávat pozor, kdo co kam vylepuje," myslí si Udženija.

Spíše optimistické jsou i firmy. "Je málo pravděpodobné, že by si někdo dal tu práci a utratil peníze na tisk jen proto, aby uškodil konkurenci," konstatoval Čech.

Podle pražské radní by bylo také užitečné, kdyby přibylo legálních ploch, například plakátovacích rotund.

"Také by možná stálo za to vybrat firmu, která se o plochy bude starat stejně, jako se soukromé společnosti starají o svoje billboardy. Pak by se černé výlepy odstraňovaly rychleji a nevyplatilo by se je dělat," uvažuje Udženija. Plochy nyní částečně spravuje TSK, Eltodo, magistrát a městské části.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Reklamní agentura pomůže s vaší reklamou.

 

Právě se děje

Další zprávy